ابزارهای سئو داخلی
سئو داخلی چیست؟
سئو داخلی یا همان (Seo On Page) مجموعه اقداماتی است که برای بهبود رتبه سایت و بهینه شدن سایت ما برای گوگل انجام می شود.
سئوداخلی باعث رضایت بیشتر کاربران از سایت شما می شود، شما وقتی که سئو داخلی سایتتان را بهینه کنید رابط کاربری سایت شما بهبود پیدا یافته و در نتیجه کاربر راحتتر با سایت شما ارتباط برقرار میکند و به سادگی میتواند با سایت شما کار کند.
به عبارتی واضح تر می توان گفت اگر می خواهید سایت شما رتبه بهتری در نتایج جستججوری گوگل بدست آورد حتما لازم است در کنار تمام موارد از ابزارهای سئو داخلی نیز استفاده کنید، امــا چه ابزاری، مسئله این است؟!
پیدا کردن و استفاده از ابزارهای مناسب برای سئو داخلی و یا هر بخشی از سئو بسیار امر مهمی است و می دانیم که ابزار و افزونه ها هر یک میزان خطایی دارند و اغلب افرادی که از این نرم افزارها برای بهینه سازی وبسایت خود در بخش های مختلف استفاده می کنند درصد خطای آن را پذیرفته اند.
در ادامه ابتدا به بررسی نکات مهم در سئو داخلی می پردازیم و سپس به سراغ معرفی ابزارهای Seo On Page می رویم.
چه نکاتی برای سئو داخلی سایت مهم است؟
- تولید محتوا
- سرعت لود سایت
- محتوای بهینه شده
- تصاویر بهینه
- توضیحات متا و تگ ها
- Alt تصاویر
- موبایل فرندلی بودن
1-تولید محتوا
برای بالا بردن ترافیک و میزان بازدید و همچنین آوردن کاربران به سایت خود باید تولید محتوا کنید، اگر میخواهید محتوای شما برای سایتتان ارزش و منفعت داشته باشد بنابراین باید محتوای تان کاربر پسند باشد، اما محتوای کاربرپسند چیست؟
محتوای کاربرپسند محتوا ای است که ساده و روان نوشته شده باشد و جملات و کلمات سنگین نداشته باشد و جمله بندی هایی که در متن استفاده مشود تا حد زیادی کوتاه باشد، فراموش نکنید مخاطب شما انسان هستند، بنابراین گاهی میتوانید نوشته هایتان را به زبان غیر رسمی و محاوره بنویسید و اندکی هم شوخی و نمک را چاشنی محتوایتان کنید ضرری ندارد، البتــه دقت کنید برای چه وبسایتی در حال تولید محتوا هستید!
اگر برای تولید محتوای سایت با مشکل مواجه هستید، می توانید از مقاله تولید محتوا سایت رایگان برای آموزش تولید محتوا همراه با آموزش عملی و ویدئو رایگان استفاده کنید امــا چنانچه تولید محتوا برای شما کار دشواری است، می توانید این مهم را به مجموعه خانوم سین بسپارید، مقاله سفارش تولید محتوا در این زمینه می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند.
2-سرعت لود سایت
مخاطبان فقط ۳ تا ۵ ثانیه صبر میکنند تا وارد سایت شوند و اگر سرعت لود سایت بیشتر از ۳ تا ۵ ثانیه طول بکشد سایت را ترک میکنند و به سراغ سایت بعدی می روند. سرعت لود سایت یکی از عوامل مهم در سئو داخلی سایت است.(البته با توجه به سرعت اینترنت در ایران صبر کاربران نیز بیشتر است، اما هیچ یک صبر حضرت ایوب را ندارند تا منتظر باز شدن سات شما بمانند)
سرعت بارگذاری سایت یکی از مهمترین فاکتورهای سایت به حساب می آید و اگر سرعت سایت را نادیده بگیرید اما محتوای شما عالی و درجه یک باشد هیچ ارزشی نخواهد داشت، زیرا هیچ کاربری نمی تواند آن را مطالعه کند که گوگل بازخورد کاربر را در نظر بگیرد و با توجه به آن رتبه سایت را تعیین کند.
بیش از نصف کاربران گوگل زمانی که کلمه ای را سرچ می کنند، ابتدا چند صفحه که در نتایج ابتدایی گوگل نمایش داده می شود را به یکباره باز می کنند و قطعا هر یک که با سرعت بیشتری لود شود را برای مطالعه انتخاب می کنند.
3- محتوای بهینه شده
محتوای بهینه شده محتوایی است که ساده و روان نوشته شده باشد، به گونه ای که سوال کاربران را رفع کند و همچنین دارای مکث در محتوا باشد، جملات بلند نباشد و از پاراگراف های کوتاه تشکیل شده باشد.
گاهی محتوایی می بینیم که در نگاه اول چشم مخاطب را خسته می کند، محتوا از پاراگراف های بلند تشکیل شده است و کلمات استفاده شده در آن بسیار سنگین است، یادتان باشد مخاطبان و کاربران ما انسان هستند و دوست دارند با مقالات ساده و روان روبرو شوند.
در صورتی که وارد وبسایت ما شده و با متنی روبه رو شوند که بسیار نامنظم و بدون رعایت هیچ گونه اصول سئو محتوا باشد، حتما با سرعت بسیار زیاد سایت را ترک کرده و به سراغ سایت دیگری می روند و این زمان ماندگاری در سایت را کاهش می دهد که ضربه ی بزرگی به سئو و جایگاه سایت وارد می شود.
قبل از هر چیزی لازم است اصول سئوی محتوا را بیاموزید؛ که می توانید از مقاله آموزش سئو محتوا برای این مهم استفاده کنید، تا از این پس مقالات حرفه ای و با رعایت تمام نکات سئو تولید کنید.
4-تصاویر بهینه
محتوایی که از تصاویر در آن استفاده می شود درک مطلب و محتوا را برای کاربران راحتتر میکند، بنابراین بهتر است شما هم در محتواهای تان از تصاویر با کیفیت و جذاب و مرتبط با محتوای تان استفاده کنید تا هم برای گوگل و هم برای مخاطبان تان محتوا جذاب تر باشد. اما چه تصاویری؟
تصاویر مرتبط با موضوع که در فهماندن مطلب به کاربران کمک کننده باشد.
گاهی در وبسایت هایی مشاهده می شود که تصویری بدون هیچ نوشته یا علائمی در مقاله جایگذاری شده است، به نظر شما این تصاویر در سئوی سایت موثر هستند؟ قطعا هر المانی که به صفحه خود اضافه می کنید تاثیرگذار است اما اگر صرفا بخاطر خالی نبودن و از روی ناچاری عکس ها را در مقاله جایگذاری کنید تاثیر چندانی نخواهد داشت.
امــا اگر از عکس نوشته های مرتبط و خلاصه وار، اینفوگرافیک های مرتبط با موضوع مقاله استفاده کنید یا بخشی از محتوای جذاب خود را بر روی عکس بصورت نوشته بگذارید در نهایت می توانید تاثیر شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.
تصاویر، ویدئوها، پادکستها و غیره که در صفحه ای از وبسایت به کار می بریم جزئی از محتوای صفحه می باشند، پس سئوی هر کدام از آن ها بخصوص سئوی تصاویر بسیار مهم است، زیرا تصاویر بخش غیرقابل انکار از هر صفحه وبسایت می باشند.
5- توضیحات متا و تگ ها
برای اینکه بتوانیم کاربران را به سمت وبسایت خود بکشانیم و نرخ کلیک خود را افزایش دهیم باید عنوان و متا دیسکریپشن یا همان توضیحات متا جذابی داشته باشیم تا کاربران برای انتخاب صفحه ما در میان تعداد زیادی صفحه در نتایج گوگل رغبت داشته باشند، بنابراین از نکات مهم آوردن کلمه کلیدی در توضیحات متا می باشد، پس کلمه کلیدی را در توضیحات متا به کار ببرید و از کلمات جذاب حوزه کاری تان در عنوان و توضیحات متا استفاده کنید.
در مقاله متادیسکریپشن چیست و نحوه نوشتن توضیحات متا به آسانی تمام نکات برای شما توضیح داده شده است، به گونه ای که پس از مطالعه این دو مقاله به راحتی می توانید توضیحات متای خود را بهینه و کاربردی بنویسید امــا اگر در نوشتن عنوان هم دچار ابهام و ایراد هستید، پیشنهاد ما مطالعه مقاله چگونه عنوان جذاب بنویسیم، می باشد، فراموش نکنید نوشتن عنوان جذاب در بالا بردن نرخ کلیک و میزان بازدید شما معجزه می کند.
6- alt تصاویر
تصاویری که در سایت استفاده میکنید حتماً برایشان alt قرار دهید، alt تصاویر یا همان متن جایگزین تصویر برای درک بهتر گوگل از محتوای عکس شما است. شما می توانید کلمه کلیدی اصلی و فرعی محتوای تان را در alt تصاویر قرار دهید.
حتما برای شما هم پیش آمده است که به دلایل مختلفی مانند پایین بودن سرعت اینترنت یا اختلالات وبسایت تصاویر موجود در آن برای شما باز نمی شود و نمی توانید محتوای آن را مشاهده کنید امـا کنجکاو هستید که بدانید این تصویر در چه موردی است و آیا اطلاعات مفیدی برای شما دارد یا خیر، در این صورت می توانید با استفاده از متن جایگزین تصویر اطلاعات بیشتری در رابطه با عکس قرار دهید، مقاله آموزش سئو تصاویر می تواند نکات مهمی را برای شما بازگو کند.
توجه کنید شما متن را برای کاربران خود می نویسید، حتی متن جایگزین تصویر! پس بهتر است علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی اطلاعات مفیدی را در آن بگنجانید تا کاربر به درستی متوجه مفهوم تصویر شود.
7- موبایل فرندلی بودن
و امــا مساله مهم و بسیار مورد توجه در دنیای امروز موبایل فرندلی بودن سایت، با توجه به اینکه امروزه کاربران زیادی برای سرچ در گوگل یا دیگر موتور جستجوها از موبایل خود استفاده می کنند و موبایل آن ها به یک عضو جدا نشدنی تبدیل شده است.
لازم به ذکر است در برخی موارد بیش از 70درصد جستجوها از طریق موبایل انجام می شود و به تبع سایت هایی که برای موبایل نیز بهینه شده اند جایگاه مناسبی را در نتایج گوگل بدست می آورند و سایت هایی که این قابلیت را نداشته باشند از جانب گوگل جریمه می شوند.
همانطور که اشاره شد گوگل نیز به این فاکتور بسیار اهمیت میدهد که سایت شما در نسخه موبایل به خوبی نمایش داده شود و کاربر به راحتی بتواند با سایت شما کار کند، زیرا در غیر اینصورت سایت شما مقدار زیادی از کاربران خود را که با استفاده از تلفن همراه از سایت شما دیدن می کنند را از دست می دهد، با توجه به اهمیت این مساله، گوگل ابزار سئو داخلی را برای بررسی موبایل فرندلی بودن وبسایت در نظر گرفته است که در ادامه به معرفی و بررسی آن نیز می پردازیم.
حال که نکات مهم برای سئو داخلی سایت را یاد گرفتیم برویم به سراغ ابزارهایی برای بررسی سئو داخلی سایتمان که به کمک ما میآید و اینکه هر کدام از این ابزارها چگونه کار می کند و برای بهبود سئو داخلی سایتمان کارایی دارد.
معرفی ابزارهای سئو داخلی
همانطور که می دانیم ابزار سئو سایت تا حد زیادی می تواند به بررسی وضعیت سئو و همچنین در رشد سایت ما کمک کننده باشد، تنها کافیست نحوه کار و استفاده ی هر یک را بدانیم تا بتوانیم در جهت مثبت برای سایت خود استفاده کنیم.
1- ابزار ماز moz
Moz یکی از ابزار های سئو قدرتمند برای بررسی سئو سایت است که دارای دو نسخه رایگان و پولی است، نسخه رایگان این ابزار دارای قابلیت های کاربردی می باشد اما قطعا نسخه پولی کاربردهای بسیار گسترده ای دارد.
از جمله ویژگی های کاربردی این ابزار می توان به بررسی اعتبار و امتیازهای سایت، بررسی سئو و لینک های مخرب و… اشاره کرد، بصورت کلی می توان گفت این وبسایت به ما کمک می کند تا نقاط ضعف و همچنین نقاط مثبت سایت را پیدا کنیم و آن ها را رفع یا تقویت نمایم.
2-PageSpeed Insights
همانطور که پیش تر اشاره شد سرعت سایت اهمیت بسیار زیادی در سئو دارد تا حدی که گوگل برای بررسی سرعت سایت ابزارهای کاربردی ارائه داده است، ابزار جی تی متریکس(GTmetrix) و ابزار گوگل پیج اسپید(PageSpeed Insights) دو ابزار بسیار معروف و کاربردی در این زمینه است که با وارد کردن آدرس سایت هایی از صفحه می توانید سرعت آن را بدست آورید.
همچنین با استفاده از این تست، فاکتورهای مختلفی از سایت مانند بهینه بودن تصاویر، سرعت پاسخ سرور به کاربران و… را بررسی کرده و همچنین در صور وجود هر ایرادی به شما اطلاع داده می شود تا در اولین فرصت اشکلات صفحه رفع شود و با دادن امتیازی بین 0 تا 100 وضعیت بهینه بودن سرعت سایت و المان های مهم آن برای شما مشخص می شود.
3- ابزارهای موبایل فرندلی
بیشتر در رابطه با اهمیت ریسپانسیو بودن قالب سایت برای کاربران موبایلی توضیح داده شد و به خوبی با تاثیر آن در سئو و بهینه سازی سای آشنا هستیم، اما در این بخش به معرفی ابزار Mobile Friendly Test برای بررسی وضعیت کلی صفحه مورد نظر با توجه به عملکرد آن در دستگاه موبایل و تبلت سنجیده می شود و همچنین با استفاده از این ابزار می توانیم ایرادات آن را کشف و برطرف کنیم.
4-گوگل سرچ کنسول
ابزار google search console که در بخش های مختلف سئو سایت کاربرد دارد و یکی از بهترین ابزارهای سئو سایت به شمار می رود، با استفاده از این ابزار می توان شرایط کلی وبسایت و یا صفحه دلخواه خود را در نتایج گوگل بررسی کنید، با توجه به اینکه این ابزار مستقیما از جانب گوگل معرفی شده است پس نتایج آن نیز با توجه به رفتار و جستجوی کاربران پیش بینی می شود که می تواند بسیار دقیق و کاربردی باشد.
5-اسکریمینگ فراگ (screaming frog)
یکی از ابزارهای کاربردی دیگر که برای بررسی سئو داخلی سایت بسیار مفید است، می توان به screaming frog اشاره کرد، با استفاده از این ابزار می توان به صورت منظم وضعیت سایت خود را بررسی کنیم تا در صورت هر گونه خطا در اولین فرصت آن ها را رفع کنیم، لازم به ذکر است این محصول علاوه بر سئو داخلی برای بررسی سئو تکنیکال سایت نیز کارایی دارد.
از مهمترین امکانات این ابزار را می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- بررسی تمام لینک های داخلی هر صفحه و انکر تکست هایی که لینک سازی بوسیله آن انجام شده است.
- بررسی لینک هایی که از یک سایت به سایت دیگر لینک سازی انجام شده است.
- کشف صفحاتی که بدون تایتل، با عنوان های خیلی کوتاه و یا خیلی بلند هستند، بعبارتی می توان گفت مواردی که در تایتل و دیسکریپشن غیرمتعارف است.
- کشف صفحاتی از سایت که محتوای آن ها تکراری است.
- و ده ها امکانات دیگری که با نصب این ابزار به آن ها دسترسی خواهید داشت.
بررسی سئو داخلی رقیب
در مقاله پیدا کردن کلمه کلیدی رقبا تا حد زیادی به اهمیت پیدا کرد رقیب و همچنین شناسایی کلمات کلیدی اصلی که صفحات رقیب با آن رتبه گرفته است اشاره شد، پس می دانیم که بررسی سوء داخلی رقیب به ما کمک میکند تا کلمات کلیدی هدف برای سایت خودمان را پیدا کنیم و ببینیم که رقیبان ما از چه عناوین و دیسکریپشن هایی برای سایت خود استفاده می کنند و همچنین چه مواردی را در سئو داخلی خود اعم از تصاویر بهینه، تیترهای داخلی، پاراگراف ها و… رعایت می کنند تا در نهایت ما نیز با رعایت تمام موارد صفحات کامل و جامع تری را نسبت به رقبا ایجاد کنیم.
کلام آخر
در این مقاله به معرفی ابزارهای سئو داخلی پرداخته شد و 5 ابزار کاربردی نیز معرفی شد که با استفاده از آن می توانید سئو داخلی سایت خود را بررسی و تمامی ایرادات آن را رفع و نقاط قوت آن را نیز تقویت کنید، توجه کنید سئو داخلی سایت تا حدی زیادی اهمیت دارد و حتی بسیاری از اوقات تاکید می شود تا زمانی که سئو داخلی سایت خود را بررسی و تقویت نکرده اید به سراغ سئو خارجی نروید.
بیشتر بخوانید>> آموزش رایگان تولیدمحتوا سایت
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
محتوای هاب چیست؟
مشاور سئو چیست؟
کد ga چیست؟
دامنه چیست؟
منشن چیست؟
ریدیزاین سایت چیست؟
2 نظر
دیدگاهتان را ثبت کنید
ممنون بهترین ابزارها برای سئو داخلی معرفی کردین، اما moz از همشون بهتره کارایی خیلی زیادی داره
سلام و درود سعیدجان، ممنون از نظرت، بله درسته در بین ابزار سئو داخلی moz یکی از بهترین ها به شمار میاد.