بروزرسانی محتوای سایت
برای دانلود وبینار سئو محتوا به پایین صفحه مراجعه کنید.
تا حالا پیش آمده است که علیرغم محتوای خوبی که در وبسایت خود بارگذاری میکنید، ورودی خوبی از گوگل نگیرید؟ رتبهی خوبی در گوگل نداشته باشید و ناامید بشوید؟
اگر چنین مشکلی را تجربه کردهاید احتمالا یکی از مشکلات شما توجه نکردن به بروزرسانی محتوای سایت است. محتوای خوب و با کیفیت تنها قدم اول برای امتیاز گرفتن سایت شما به حساب میآید و نباید فراموش کنید که محتوا نباید به حال خود رها شود.
گاهی بروزرسانی محتوایی که در گذشته ایجاد کردهاید از محتوای جدید با ارزشتر است.
اما آیا ما امکان تغییر سئو محتوا در طی بروزرسانی محتوای سایت را داریم؟
البته که داریم اما باید مراقب باشید این بروزرسانی محتوای سایت طوری طراحی و اجرا شود که در راستای رشد محتوا و وبسایت شما باشد و نه پسرفت آن!
به عنوان مثال فرض کنید یک محتوای 1000 کلمه ای داشتید و 1000 کلمه دیگر به آن اضافه میکنید. باید مواظب باشید کلیدواژه مرکزی نباید با اضافه شدن 1000 کلمه دوم تغییر کند، با این حال شما اجازهی اضافه کردن عبارت های کلیدی جدید را در 1000 کلمه دوم خواهید داشت.
به روز رسانی محتوای سایت مزایای بسیار زیادی دارد و تاثیر به سزایی بر روی سئو سایت شما خواهد داشت که در ادامه مفصل در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد. شما با بروز رسانی محتوای سایت در واقع به گوگل میگویید که برای مخاطب ارزش قائل هستید و همین موضوع گوگل را مجاب میکند که به وبسایت شما رنک بالاتری بدهد، در بروز رسانی محتوای سایت، شما میتوانید به فراخور نیاز محتوای از پیش آپلود شده، مطلب، عکس و یا ویدئویی به آن اضافه کنید.
3 مزیت بروز رسانی محتوای سایت
1-افزایش طول متن
همانطور که پیش از این نیز بیان کردیم در بروزرسانی محتوای سایت شما باید ارزشی را به محتوای خود اضافه کنید. بعد از حدود یک ماه از آپلود محتوا مطمئنا ایدههای بسیار جالبی در رابطه با مطلبی که در وبسایت خود منتشر کرده بودید به ذهنتان میرسد. با اضافه کردن متنهای موردنظر خود میتوانید محتوای خود را بروزرسانی کنید.
2-افزایش کیفیت محتوا
با بروزرسانی محتوا قطعا کیفیت محتوایی که از پیش آپلود کرده بودید افزایش خواهد یافت. قرار نیست شما هر مطلبی را به محتوای خود اضافه کنید، بلکه محتوای اضافه شده باید ارزشمند باشد و کاربر را به سوی خود جذب کند.
3-سئو بهتر
با بروزرسانی محتوای سایت، گوگل وبسایت شما را به عنوان یک وبسایت فعال شناسایی میکند و به آن امتیاز بالاتری میدهد، در نتیجه محتوای شما در برابر محتوای وبسایتی که یک بار بارگذاری شده و به حال خود رها شده است کاملا برای گوگل متفاوت است. گوگل ترجیح میدهد وبسایتهایی را به کاربران نشان دهد که نیاز آنها را برطرف میکنند.
معایب بروزرسانی محتوای سایت
کاهش طول محتوا
همانطور که میدانید در مقایسه بین دو محتوای با طول کلمه ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ کلمهای گوگل علاقهی بیشتری به محتوای بلندتر دارد، چراکه محتوای بلندتر پتانسیل بیان یک مفهوم و یا حل یک مسئله به صورت کاملتری را دارد، چیزی که ممکن است در یک محتوای با تعداد کلمات کمتر نگنجد و نویسنده به بیان خلاصهای از آنچه که باید بگوید بسنده کند. چنین محتواهایی معمولا توانایی برطرف کردن نیاز کاربر را ندارند در نتیجه گوگل نیز ارزش کمتری برای آنها قائل است.
به همین دلیل است که گفته میشود در بروزرسانی مطالب اقدام به کوتاه کردن طول محتوا نکنید بلکه سعی کنید با افزودن مطالب مفید و کاربردی ارزش افزودهای به محتوای خود اضافه کنید.
دور شدن از موضوع اصلی
گاهی اوقات افراد با بروزرسانی محتوای سایت خود به دفعات بسیار زیاد باعث پراکندگی موضوع اصلی و دور شدن از هدف و کلمه کلیدی اصلی می شوند که در این صورت بهتر است دیگر دست به بروزرسانی محتوای سایت نزنیم.
چند سوال متداول
چه زمانی محتوای خود را بروزرسانی کنیم؟
- با توجه به نوع محتوا مدت زمان بروزرسانی آن پس از انتشار محتوا تعیین می شود، به عنوان مثال اگر محتوای شما از نوع خبری است، بهتر است در فواصل کوتاه بروزرسانی محتوا انجام شود، بعنوان مثال هر 3 تا 4 روز یکبار و این مساله برای دیگر محتواها متفاوت است و بین چند هفته تا چند ماه متغیر است.
چرا آپدیت محتوا انجام می دهیم؟
- در اصل با آپدیت محتوا به گوگل نشان می دهیم که این صفحات برای ما دارای ارزش و اعتبار است و لیاقت رتبه برتر را دارد.
چگونه محتوا را آپدیت کنیم؟
- با اضافه کردن یک یا چند پاراگراف مرتبط به متن، تصاویر، ویدئو، صوت و… می توانید نسبت به بروزرسانی محتوای خود اقدام کنید.
آیا در بروزرسانی محتوا باید کل محتوا را تغییر بدهیم؟
- قطعا خیر و تغییر کل متن کاری کاملا اشتباه است و حتی ممکن است به جایگاه و رتبه وبسایت شما ضربه بزند، بنابراین بهتر است بخش هایی از صفحه را که احساس م یکنید کمبود دارد را تکمیل نمایید تا کاربران بیشتری را به سمت وبسایت جذب و در سایت خود ماندگار کنید.
روش های بروزرسانی محتوای سایت
یکی از راهها برای فهمیدن اینکه چطور و با کمک چه کلماتی می توانیم بروزرسانی محتوای سایت خودمان را انجام دهیم، استفاده از ابزار فوقالعاده کاربردی گوگل سرچ کنسول است.
شما میتوانید با مراجعه به حساب سرچ کنسولی که سایت خود را به آن وصل کردهاید به اطلاعات جامعی دست یابید که در بروز رسانی محتوای سایت نیز به کمک شما بیاید.
برای این کار کافی است ابتدا به حساب سرچ کنسول مربوطه بروید:
1- سپس از ستون سمت چپ روی Performance کلیک کنید و پس از آن با کلیک بر روی NEW+ یک فیلتر دیگر اضافه کنید
2- بهتر است فیلتر Date به معنای تاریخ را برای به دست آوردن آمار و کلمات دقیقتر روی 7 روز تنظیم کنید
3- پس از کلیک بر روی NEW شما میتوانید از منویی که برای شما به نمایش در میآید یکی از موارد را انتخاب کنید که انتخاب درست برای هدف ما Page میباشد
4- حالا با وارد کردن URL صفحهای که قصد بروزرسانی محتوای آن را دارید، به اطلاعاتی دست خواهید یافت که قطعا به شما کمک خواهند کرد.
5- در این مرحله به لیستی از کلمات کلیدی میرسیم که کاربران جستوجوکردند و گوگل صفحهی ما را به آنها نشان داده است که برخی از این کاربران بر روی وبسایت ما کلیک نیز کردهاند، با بررسی آمار QUERY که کلمات کلیدی را به ما نشان میدهد میتوان متوجه شد که صفحهای که قصد به روز رسانی محتواهای آن را داریم چه نقاط ضعف و قوتی دارد.
با این کار شما متوجه میشوید که وبسایت شما با کمک چه کلمات کلیدی امتیاز خوبی دارد و به عبارتی کاربر را راضی کرده است و با تقویت آن محتوا امتیاز محتوای خود را اگر عالی است که عالی نگه میدارید ولی اگر خوب است، آن خوب را به عالی تبدیل میکنید.
کلماتی که کلیک بالا دریافت کردهاند نقاط قوت وبسایت ما به حساب میآیند که میتوان با کمک گرفتن از کلماتی که در لیست وجود دارند اما ما در محتوای خود از آنها استفاده نکردهایم کمک بگیریم، به این صورت که یک الی دو پاراگراف متن به محتوای خود افزوده و از این کلمات استفاده کنیم.
توجه به نقاط ضعف وبسایت و صفحات سایت
چرا باید به نقاط ضعف سایت و صفحات وبسایت توجه کنیم؟ درست حدس زدید برای اینکه ما با برطرف کردن نقاط ضعفمان به مرور زمان جایگاه بهتری پیدا میکنیم و چه بسا آن نقاط ضعف تبدیل به نقاط قوت شوند و در نتیجه رتبههای بالاتر گوگل را به کمک آنها نیز تجربه کنیم.
کلماتی که در لیست امپرشن بالا اما کلیک پایین دریافت کردهاند نقاط ضعف ما هستند که باید بر روی آنها کار کنیم.
نکات مهم بروزرسانی محتوای سایت
استفاده از کلمات کلیدی مناسب و اضافه کردن متن به محتوا یک روش عالی برای بروزرسانی محتوای سایت است ولی این روش تنها راه به روزرسانی محتوا به شمار نمیرود.
تغییر عنوان، آدرس، قرار دادن تصویر و ویدئو در محتوا و بهبود لینکسازی داخلی و لینکسازی خارجی نیز برای بروز رسانی محتوای سایت مفید هستند و تاثیر خود را خواهند گذاشت و همچنین در صورت نیاز برای بروزرسانی محتوای سایت میتوانید دیسکریپشن را نیز تغییر دهید که این کار نیز از مواردی است که تاثیر آن را به وضوح خواهید دید.
یکی دیگر از مواردی که در بروز رسانی محتوای سایت باید به آن توجه کرد، اعداد و ارقام و آمار به کار رفته در محتوای سایت است.
شما برای به روزرسانی محتوا ممکن است تصمیم بگیرید دو پاراگراف که فکر میکنید خیلی بیان شیوایی ندارند را حذف کنید و به جای آن دو پاراگراف حذف شده ۴ پاراگراف کاملا کاربردی در محتوای خود قرار دهید با این کار نتایج بسیار خوبی خواهید گرفت.
اما همانطور که بیان شد اعداد و ارقام و آمارهای اعلام شده هم باید بروز رسانی شوند.
به عنوان مثال اگر مطلبی در رابطه با موضوعی مینویسید که قوانین خاصی بر آن حاکم بوده است و پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید قوانین تغییر کرد و محدودیتها کمتر و یا بیشتر شد و شرایط را تغییر داد باید این محتوا را به روزرسانی کنید. میتوانید عنوان کنید که در زمان رئیس جمهور وقت شرایط چنین بوده و در حال حاضر به چنان تغییر کرده است، خلاصهی مطلب این که برای مخاطب و وقت مخاطب ارزش قائل شوید.
چه صفحاتی را برای آپدیت انتخاب کنیم؟
- صفحاتی که رتبه خوبی داشته اما اکنون با افت رتبه مواجه شده اند، زیرا این صفحات پیش تر ترافیک خوبی را به سایت وارد می کردند اما پس از افت رتبه در نتایج گوگل شاهد کاهش ترافیک نیز در این صفحات بوده ایم و احتمال دارد این صفحه توسط یک رقیب با محتوای کامل تر و به روزتر از رده خارج شده باشد.
- صفحه هایی که بیشترین و بالاترین بازدهی را دارند؛ در اغلب موارد صفحات وبسایت شما دارای کاستی هایی هستند که بهتر است آن ها را شناسایی و رفع کنید در چنین شرایطی شما پیش از آنکه کاربر با مشکلات صفحه مواجه شود و صفحه را ترک کند و در نهایت رتبه صفحه کاهش یابد صفحه را به روز می کنید که در ثابت نگهداشتن رتبه صفحه بسیار کمک کننده است.
8 گام برای آپدیت محتوا قدیمی
1- پیدا کردن صفحه هدف
ابتدا لازم است صفحه ای که قصد داریم آپدیت کنید را پیدا کنیم، بنابراین تشخیص صفحه ای که قصد آپدیت آن را داریم از مهمترین مواردی است که در اولین گام باید در نظر بگیریم، همانطور که پیش تر اشاره شد صفحاتی که ترافیک بالایی دارد، صفحاتی که ترافیک زیاد اما تبدیل کمی دارد، ترافیک کم اما تبدیل زیادی دارد، ایمپرشن زیاد اما رتبه پایینی دارد و محتواهایی که قبلا پیش از این بسیار پرطرفدار بوده است.
پس از چیدا کردن صفحه مورد نظر برای آپدیت حالا نوبت به استفاده از تکنیک و اصول های مورد نظر برای بروزرسانی محتوا می رسد، بنابراین می توانید با استفاده از گام های بعدی در هر بخش از محتوا را بروزرسانی کنید.
2- آپدیت تحقیق کلمات کلیدی صفحه مورد نظر
برخی اوقات با در نظر گرفتن سرچ کنسول وبسایت مشاهده می شود که صفحه توسط یک کلمه کلیدی دیگری رتبه گرفته و بسیار نیز محبوب شده است، یا کلمه کلیدی که چند ماه پیش رایج بوده اکنون دیگر مانند سابق رایج نمی باشد در نتیجه می توانید از طریق بروزرسانی کلمات کلیدی، کلمات کلیدی بیشتری را در محتوای خود بگنجانید که در نهایت برای وبسایت شما یک نتیجه مثبت به همراه دارد.
3- متن جایگزین تصویر را تغییر دهید
بروز کردن متن جایگزین تصویر با کلمات و عبارات کلیدی صحیح و مناسب نه تنها در آپدیت صفحات شما تاثیرگذار است بلکه در سئو و بهینه سازی وبسایت شما نیز تاثیرگذار است و می تواند دسترسی به صفحه پست یا وبلاگ شما را افزایش دهد. هنگام نوشتن متن آلت تصویر بسیار دقت کنید تا از کلمات مربوط استفاده کنید.
4- اصلاح و بهبود عنوان ها
شاید همه ی افراد فرصت کافی برا یمطالعه تمام متن شما را ندشاته باشند اما اغلب افراد عنوان های مقاله را مطالعه می کنند بنابراین هنگلم آپدیت محتوا حتما دقت کنید عنوان های مطالب را به بهترین شکل ممکن اصلاح کنید و همچنین هنگام اصلاح مطلب سال جاری را به تگ عنوان اضافه کنید، این مسئله به اعتماد کاربر به شدت کمک کننده است؛ زیرا نشان دهنده این مسئله است که مطلب وبسایت شما اخیرا آپدیت شده است و در نهایت برای گوگل نیز به عنوان یک نشانه در نظر گرفته می شود. عنوان محتوا نیز همین شرایط را برای محتوای شما فراهم می کند تا زمانی که ندانید چگونه عنوان جذاب بنویسیم نمی توانید ترافیک وبسایت خود و در نهایت فروش بالایی را تجربه کنید،
5- اصلاح متن و نوشته های محتوا
نکات دستوری و غلط های املایی موجود در متن را شناسایی و حتما آن ها را رفع کنید؛ تا کنون قواعد مشخصی برای نکات دستوری از جانب گوگل معرفی نشده است اما رعایت غلط های املایی و نکات دستوری در تجربه کاربری تاثیرگذار است و به راحتی می توان افراد را به سمت محتوای خود جذب کرد.
6- بررسی لینک های داخلی سایت
لینک های داخلی سایت یکی از راه های چرخش ربات بین محتوای سایت است بنابراین اگر محتوای سایت شما در گذشته درج شده است و پس از آن محتوای جدیدی درج کرده اید بهتر است از مقالات گذشته به مقالات جدید لینک بدهید، این کار نه تنها برای ربات های گوگل بلکه کاربران را بیشتر در وبسایت شما نگه می دارد و از این رو سبب بالا بردن ماندگاری کاربران در سایت می شود. در مقاله سئو داخلی چیست اهمیت لینک سازی داخلی و بررسی لینک های داخلی همچنین مقاله آموزش لینک سازی داخلی نیز توضیح داده شده است
7-بررسی لینک های شکسته سایت
لینک هایی که به صفحات مختلف می زنید ممکن است پس از مدتی دیگر اعتبار نداشته باشند یا به عنوان مثال دیگر آن صفحه وجود نداشته باشد و در این حالت لینک شما یک لینک شکسته به حساب می آید، همچنین موارد مختلفی جزو لینک های شکسته هستند که بهتر است تمامی آن ها را شناسایی و در کوتاه ترین زمان ممکن رفع کنید؛ بررسی کنید آیا لینک های خارجی شما واقعا کار می کند و معتبر است یا خیر؟
زیرا این لینک ها در تجربه کاربری شما تاثیرگذار است، به این معنا که اگر شما به یک صفحه ای لینک بدهید که وجود ندارد و کاربر به آن لینک لینک مراجعه کند در نهایت اعتماد خود را نسبت به صفحه شما از دست می دهد.
8- به نمایش مناسب صفحات در موبایل دقت کنید
یکی از مواردی که لازم است در آپدیت محتوای سایت به آن توجه کنید نمایش مناسب محتوا بر روی نسخه موبایل است، بنابراین محتوای صفحه خود را بررسی کنید اگر به درستی برای کاربران موبایل نمایش داده نمی شود تمام موارد آن را اصلاح نمایید و این یکی از موارد ضروری است که پس از سپتامبر 2020 با فعال شدن ایندکس کردن موبایل برای جستجوهای گوگل لازم است برای محتواهای قدیمی انجام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره مقاله سئو موبایل چیست؟ مطالعه کنید
کلام آخر
بروزرسانی محتوای سایت، سایت شما را به عنوان یک وبسایت فعال و پویا معرفی میکند و به عبارتی دیگر باعث بروزرسانی سایت میشود، در نتیجه گوگل با کمال میل شما را به کاربران نشان میدهد و در نتیجه افزایش بازدید سایت و افزایش فروش سایت و افزایش رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل را نیز تجربه خواهید کرد.
پس بروزرسانی محتوای سایت خود را جدی بگیرید.
برای دانلود رایگان وبینار سئو محتوا اینجا کلیک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید