زمان ماندگاری در سایت
افرادی که وارد وبسایت شما شدهاند قطعا برای حل یک مشکل و یا رفع یکی از نیازهای خود سایت شما را انتخاب کردهاند. در نظر بگیرید که در حال کار با گوشی اندرویدی خود بودهاید و ناگهان گوشی شما خاموش میشوید، خیلی از افراد اولین کاری که میکنند این است که دلیل آن را در اینترنت جستوجو میکنند تا علت را کشف کنند.
پس از بازدید وبسایت حالا باید کاربر را متقاعد کرد تا در وبسایت بماند.
وقتی شما علت خاموش شدن گوشی خود را جستوجو میکنید احتمال دارد جواب خود را در اولین وبسایتی که به آن مراجعه میکنید دریافت کنید.
زمان ماندگاری در سایت چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟
در حالت کلی وقتی شما عبارتی را در گوگل جستوجو میکنید احتمالا یکی از سناریوهای زیر اتفاق میافتد:
- دسترسی به محتوای موردنظر و ماندن در وبسایت برای مطالعهی مطلب
در این صورت مدت زمانی را در وبسایت میمانید تا مطلب مورد نظر را بخوانید و یا اگر محتوای ویدئویی وجود داشته باشد به تماشای آن ویدئو مینشینید.
اگر شما جواب سوال خود و یا راه حل مشکل خود را در وبسایتی که به آن مراجعه کردید پیدا کنید، الگوریتم رنک برین گوگل با توجه به اینکه از هوش مصنوعی استفاده میکند و با توجه به مدت زمانی که شما در وبسایت حضور داشتهاید، محتوای را یک محتوای کاربرپسند و کارساز شناسایی میکند، در نتیجه وبسایتی که به آن مراجعه کردید در نتایج بعدی گوگل امتیاز بالاتری را کسب کرده و در ردههای بالاتر به نمایش در میآید.
- دسترسی به محتوای مورد نیاز در مدتی کوتاه
اما حالت دیگری که ممکن است رخ دهد این است که سوالی که برای ما مطرح شده جواب کوتاهی داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است بخواهید ساعت پخش یک مسابقهی فوتبال را چک کنید، در این صورت شما با یک بازدید چند ثانیهای به جواب خود میرسید، پس دلیلی برای ماندن بیشتر در وبسایت ندارید. در این حالت احتمالا اگر باز هم قصد جستوجو داشته باشید این بار عبارت دیگری را جستوجو کنید.
با اینکه مدت زمان حضور شما در سایت مذکور زیاد نبود ولی از آنجایی که عبارت دیگری را جستوجو کردید، احتمالا جواب سوال اول خود را در وبسایتی که به آن مراجعه کرده بودید، یافتید و حالا با جستوجوی کلمهای دیگر در پی یافتن راهحلی برای یکی دیگر از مشکلات خود هستید.
- وبسایتی که به آن مراجعه کردید پاسخگوی نیاز شما نبود
و اما حالت سومی که ممکن است پیش بیاید این است که وبسایت نتواند به سوال شما جواب دهد. در این صورت احتمالا شما به لینکهای دوم، سوم و بعدی مراجعه میکنید.
همین عکسالعمل شما کافی است تا گوگل متوجه شود که محتوایی که سایت در خود جای داده است، چیزی نیست که کاربر به دنبال آن میگردد، در نتیجه رتبهی سایت پایین و پایینتر میآید.
Dwell Time چیست؟
کلمهی Dwell به معنای “ساکن شدن” است، پس میتوان گفت که Dwell Time به مدت زمان ساکن شدن اشاره دارد.
از آنجایی که مبحث ما در ارتباط با وبسایت و سئو وبسایت است، Dwell Time به مدت زمانی که کاربر وارد وبسایتی میشود تا لحظهای که به گوگل برمیگردد که عبارت دیگری را جستوجو کند و یا بر روی دیگر نتایج بهدست آمده کلیک کند، Dwell Time گفته میشود.
چه ارتباطی میان Dwell Time و Bounce Rate وجود دارد؟
برای اینکه بفهمیم چه ارتباطی میان زمان ماندگاری در سایت و Bounce Rate یا نرخ پرش وجود دارد بهتر است به توضیح مختصری راجع به نرخ پرش اشاره کنیم.
شاید خیلیها نرخ پرش و زمان ماندگاری در سایت را به اشتباه باهم یکی بدانند، ولی باید بدانید علیرغم شباهتهایی که در مفاهیم آنها وجود دارد تفاوتهایی نیز در این میان وجود دارد.
درواقع نرخ پرش به نسبت کاربرانی که وبسایت شما را باز کردهاند، و بدون اینکه فعالیت مفیدی انجام دهند از وبسایت شما خارج شدهاند به کل کاربرانی که وارد وبسایت شما شدهاند محاسبه میشود.
نرخ پرش زمانی برای یک وبسایت محاسبه میشود که:
- مدت زمان حضور در وبسایت کمتر از 20 ثانیه باشد
- کاربر میتواند دوباره به نتایج گوگل برگردد یا برنگردد
- هیچ فعالیت مفیدی را در وبسایت انجام ندهد
اهمیت زمان ماندگاری در سایت
گوگل با استفاده از الگوریتمهای مختلف همیشه رفتار کاربران را رصد میکند تا بتواند مفیدترین و بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد.
یکی از فاکنورهایی که گوگل با توجه به آن میتواند سایتها را رتبهبندی کند، زمان ماندگاری کاربر در سایت است.
اگر کاربرانی که برای یافتن پاسخ مسئلهای وارد یک وبسایت میشوند بتوانند به آنچه دنبال آن بودهاند دست یابند، این مورد میتواند یک امتیاز برای وبسایت حساب شود، در نتیجه گوگل وبسایت موردنظر را مفید و به عبارتی کار راهانداز تشخیص میدهد و وبسایت را به افراد دیگری که در آینده همان سوال را داشته باشند نمایش میدهد.
دیدگاه متخصصان در رابطه با اهمیت زمان ماندگاری کاربر در سایت متفاوت است، برخی متخصصین بر این باورند که زمان ماندگاری کاربر در سایت مسئلهی خیلی مهمی نیست و نباید در این رابطه وسواس به خرج داد، در حالی که دیگر متخصصین این معیار را بسیار ارزشمند میدانند و هموارده در راستای افزایش آن در تلاش هستند.
Duance Forester در رابطه با تاثیری که زمان ماندگاری کاربر در سایت بر روی سئو میگذارد معتقد است که محتوای درون وبسایت باید به قدری مفید باشد و نیاز کاربر را جواب دهد که کاربر خیلی سریع وبسایت را ترک نکند و به علاوه محتوا باید بتواند کاربری که وارد وبسایت شده است را به انجام عملیات دیگر نیز تشویق کند.
افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت
همانطور که پیش از این نیز گفته شد، افزایش زمان ماندگاری کاربر در وبسایت بستگی به محتوای درون وبسایت دارد.
باید به این موضوع توجه شود که آیا مطالب درون وبسایت مفید هستند؟ آیا جوابی برای کاربری که وبسایت را باز کرده است دارد؟
برای اینکه زمان ماندگاری کاربر در سایت را بالا ببریم چند نکته وجود دارد که اهمیت به آنها الزامی است.
در ادامه مواردی که برای افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت باید به آنها توجه کنیم را میآوریم:
- محتوای جذاب (اینفوگرافیک، ویدئو)
محتوا پادشاه است، احتمالا این جمله را بارها شنیدهاید. تحقیقات جدید نشان داده است که کاربران ترجیح میدهند به جای خواندن متنهای بلند یک محتوای ویدئویی نگاه کنند و یا یک تصویر تمام اطلاعاتی که نیاز دارند را به آنها انتقال دهد، پس اهمیت اینفوگرافیکها را دستهکم نگیرید.
نکاتی وجود دارند که برای تولید محتوای درست و اصولی به شما کمک میکنند.
- ظاهر سایت، رابط کاربری
محتوا بسیار مهم است ولی هیچکس دوست ندارد یک محتوای خوب را در یک وبسایتی که از نظر ظاهر نازیبا است مطالعه کند. پس حتما به UI و UX که به ظاهر وبسایت مربوط میشوند بیش از پیش توجه کنید.
- سرعت سایت
یکی دیگر از مواردی که در افزایش ماندگاری کاربر در سایت موثر است، سرعت وبسایت است.
در نظر بگیرید روی سایتی کلیک کردید ولی با گذشت زمان نسبتا زیاد هنوز هم سایت لود نشده است. احتمالا شما وبسایت را ترک کرده و لینک دیگری را انتخاب میکنید. یکی از کارهایی که برای سرعت سایت میتوان انجام داد کاهش حجم تصاویر با هدف بهینهسازی تصاویر است. روش های مختلفی برای افزایش سرعت سایت وجود دارد که ما در مقاله افزایش سرعت سایت سعی کردیم روش های کاربردی و موثر در افزایش سرعت بارگذاری سایت را برای شما جمع آوری کنیم.
شما باید کاربرانی که وارد وبسایت شما شدهاند را تشویق به نوشتن نظرات خودشان در قسمت کامنت کنید. این موضوع میتواند کاربران بعدی را برای مطالعهی کامنتها در وبسایت شما نگه دارد، زیرا گاهی یک سوال برای کاربران متعددی پیش میآید و کاربران بعدی میتوانند با مطالعهی کامنتها جواب سوال خود را یافته و از طرفی با ماندن بیشتر در وبسایت شما Dwell Time سایت شما را نیز بالا بردهاند.
- سایت رسپانسیو
امروزه اکثر کاربران به وسیلهی گوشیهای هوشمند وبگردی میکنند، پس برای اینکه کاربرانی که با استفاده از موبایل وبسایت شما را باز میکنند نیز ارزش قائل شوید.
چه بسا با وجود الگوریتم جدید گوگل با نام Mobile First Index اهمیت بهینهسازی وبسایت برای موبایل مهمتر از نسخهی دسکتاپ باشد.
- استفاده درست از پاپآپ
پاپها میتوانند یکی از مواردی باشند که کاربر را مجبور به خروج از وبسایت شما بکنند، در نظر بگیرید که یک مطلب مفید را در یک وبسایت پیدا کردهاید اما پاپآپهای تبلیغاتی به قدری آزاردهنده هستند و تمرکز شما را به هم میزنند که شما ترجیح میدهید در وبسایت دیگری به دنبال محتوای خود بگردید.
کلام آخر
گوگل برای پیشرفت خودش به رضایت کاربرانش توجه میکند، یکی از فاکتورهای که میزان رضایت کاربر را مشخص میکند Dwell Time یا زمان ماندگاری کاربر در سایت است.
سعی ما بر این بود با تعریف ساده از مفهوم زمان ماندگاری کاربر در سایت و همچنین ارائهی نگاتی برای افزایش زمان ماندگاری در سایت در راستای موفقیت در کسب و کارتان به شما کمک کرده باشیم.
دیدگاهتان را بنویسید