متا دیسکریپشن چیست
متا دیسکریپشن چیست
برای بهینه سازی وب سایت و صفحه مورد نظر به اصول و تکنیک های مختلف احتیاج داریم و یکی از این اصول بسیار مهم متادیسکریپشن می باشد که لازم است تا توضیحات متا نیز بهینه شود، اما شاید تمام افراد ندانند که متا دیسکریپشن چیست و یا از اهمیت آن و نحوه سئو کردن آن اطلاعی نداشته باشند.
پس در این مقاله همراه ما باشید تا به طور کامل با اصول و نحوه بهینه سازی آن آشنا شوید.
Meta description
ابتدا لازم است بدانید هر صفحه وبسایت از تگ های مختلفی تشکیل شده است که هرکدام نیز کاربرد ویژهای دارد، یکی از تگ های مهم در میان بسیاری از تگ های مختلف Meta description یا تگ توضیحات متا می باشد.
به وسیله این تگ می توان توضیحاتی را که در صفحه جستجو برای کاربران نمایش داده می شود تقویت کنیم زیرا هر آنچه که در این تگ قرار دهیم به صورت مستقیم در نتایج جستجو ها همراه با صفحه مورد نظر نشان داده می شود.
و همان چیزی است که به وسیله آن می توان افراد را به سمت وبسایت خود جذب کنیم و باعث کلیک کردن افراد زیادی بر روی وب سایت خود شویم
متا دیسکریپشن نمونه کوچکی از متن و محتوای شما است که می تواند یکی از مهمترین دلایل انتخاب شدن صفحه شما از طرف کاربران باشد.
پس در انتخاب تمام کاراکتر های آن وسواس داشته باشید. شاید با این توضیحات، کمی دچار استرس شده اید که با توجه به این میزان از مهم بودن توضیحات متا پس چگونه جذاب بنویسیم و یا بهینه سازی آن چگونه است.
نگران نباشید زیرا در این مقاله تمام موضوعات مختلف برای بهینه سازی را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد تا بتوانید با یک توضیحات اصولی و درست ترافیک و میزان کلیک وب سایت خود را افزایش دهید.
روش نوشتن متا دیسکریپشن
شاید عدهای از افراد تصور کنند با توجه به طول کمی که توضیحات متا دارد پس قسمت مهمی از سئو و محتوا محسوب نمی شود اما با توجه به توضیحاتی که پیش تر در رابطه با آن پرداختیم هرچند محتوای آن کوتاه است اما برای نوشتن آن نیاز است از روش های خاصی استفاده کنیم در ادامه به اهمیت این توضیحات کوتاه نیز می پردازیم.
۱- طول متا دیسکریپشن (توضیحات متا)
با توجه به آنکه توضیحات متا دارای محدودیت در تعداد کاراکتر می باشد پس نیاز است تا تک تک کلمات را حساب شده و دقیق انتخاب کنیم.
تعداد کاراکترهای آن در حال حاضر حدود ۱۶۰ کاراکتر است که الگوریتم های گوگل طی مدت زمان متفاوت این عدد را تغییر داده اند و امکان تغییر این عدد مجدداً وجود دارد
جالب است بدانید اگر تعداد کاراکترهای توضیحات متا که شما انتخاب می کنید بیشتر از مقدار تعیین شده باشد آن گاه در نمایش آن به صورت … ایجاد میشود و توضیحات به اندازه تعداد کاراکترهای مجاز نمایش داده می شود.
۲- متادیسکریپشن های تکراری
بسیاری از افراد که در حوزه سئو فعالیت دارند هنگام نوشتن توضیحات جمله ای را برای همه صفحات خود استفاده می کنند و بسیار خرسند از این مسئله که توضیحاتی جذاب و گیرا برای صفحه وب سایت خود استفاده کردهاند اما غافل از آن که در حال انجام یک اشتباه بزرگ هستند زیرا نوشتن محتوای تکراری برای گوگل مسئله قابل قبولی نمی باشد.
البته لازم به ذکر است یک نکته را برای شما عزیزان یادآوری کنیم در شرایطی که امکان دارد در وب سایت مورد نظر دو محصول کاملاً مشابه داشته باشیم می توان توضیحات محصول و دیگر توضیحات را نیز به صورت کپی قرار دهیم اما حتماً حتماً از تگ کنونیکال استفاده کنید تا دچار قهر و غضب گوگل نشوید.
اگر نمیدانید تگ کنونیکال چیست در وبسایت خانوم سین به صورت کامل به توضیح آن پرداختیم.
اهمیت متا دیسکریپشن
حالا که با نحوه نوشتن توضیحات آشنا شدیم و به درستی آن را آموختیم بهتر است کمی هم با میزان اهمیت و دلیل توضیحات متا آشنا شویم.
در سالهای گذشته گوگل برای انتخاب یک وب سایت و صفحه ای از آن جهت معرفی به کاربران از روشهای مختلفی استفاده میکرد و معیارهای متفاوتی را برای این منظور در نظر میگرفت اما با توجه به این که سئوکاران و متخصصان در این زمینه اقدام به استفاده از روش های متفاوتی برای بالا آمدن در گوگل می کردند که روش های اصولی و صحیح به شمار نمی رفت.
همچنین کاربران از مقاله هایی که در صفحه اول حضور داشتند به خاطر کیفیت پایین آنها ناراضی و شاکی بودند بنابراین گوگل اقدام به تغییر الگوریتم های خود کرده و با در نظر گرفتن معیار هایی مانند نرخ کلیک، زمان ماندگاری کاربر و غیره را بررسی کند تا بتواند با جستجوی کاربران صفحات بهتری را به آنها معرفی کند.
اما سؤالی که پس از آن برای افراد به وجود آمد چه چیزی موجب کلیک افراد بر روی صفحه وبسایت ما می شود؟ و چه چیزی می تواند بدون آن که کاربر از کیفیت محتوای ما اطلاع داشته باشد او را تشویق کند تا بر روی وبسایت ما کلیک کند؟
بله درست است عواملی مانند نام برند و سابقه آن استفاده از عنوان جذاب اما مهمتر از همه متن توضیحات متا می باشد. که در این مقاله به نحوه نوشتن آن پرداختیم و تا این قسمت با توضیحات ساده و روان اهمیت آن را نیز متوجه شدیم.
حالا در مرحله بعد نیاز است تا روش های بهینه سازی را بدانیم و آنکه چگونه می توان توضیحات متا را بهینه کنیم.
بهینه سازی متا دیسکریپشن
قبل از شروع روش های بهینه سازی دیسکریپشن لازم به ذکر است که با توجه به اطلاعاتی که گوگل منتشر کرده بهینه سازی و نوشتن توضیحات به صورت مستقیم بر روی سئوی وب سایت مورد نظر تأثیری ندارد اما با توجه به آنچه که تجربه ثابت کرده است از این طریق می توان افراد بسیاری را به سمت وبسایت خود بکشانیم تا در میان هزاران وبسایتی که در هر حوزه و زمینه کاری ما وجود دارد وب سایت ما را برای مطالعه انتخاب کنند.
در صفحه اول گوگل، ما در میان طوفانی از وبسایت ها در حال تلاش هستیم اما چگونه میتوان آن را بهینه کنیم؟
۱- خاص و جذاب بنویسیم
با توجه به طول توضیحات که کوتاه است و پیش تر نیز ذکر شد که چیزی حدود ۱۶۰ کاراکتر می باشد، پس نیاز است از کلمات و عبارت های جذابی استفاده کنیم تا در میان رقبا متمایز باشیم.
به عنوان مثال از کلماتی مانند ارزان، کاربردی، جامع، کامل و غیره برای نشان دادن ویژگی ها و برتری های خود نسبت به دیگر رقبا اقدام کنیم. توجه کنید کلمات را برای فریب دادن افراد استفاده نکنید بلکه جهت نشان دادن برتری های خود از این کلمات جهت بهینه سازی استفاده کنید.
زیرا به عنوان مثال اگر در توضیحات متا از کلمه ارزان یا رایگان استفاده کنیم و کاربر را مجاب کنیم که بر روی وبسایت ما کلیک کند، آنگاه خدمات رایگانی را در وب سایت ارائه ندهیم موجب بی اعتماد شدن کاربر به وب سایت ما و ترک صفحه وب سایت ما می کند که این مسئله موجب پایین آوردن زمان ماندگاری افراد در وبسایت شده که تأثیر بسیار بدی در سئوی وب سایت ما خواهد داشت.
۲- کلمات کلیدی را فراموش نکنید
برای آنکه متن دیسکریپشن خود را سئو کنید نیاز است تا از کلمه کلیدی خود نیز در آن استفاده کنید زیرا سبب میشود تا افراد درک بهتری از محتوای صفحه شما داشته باشند و بتوانند انتخاب درستی میان صفحه شما و رقبا انجام دهند.
البته در نظر داشته باشید استفاده از کلمات کلیدی نباید موجب از بین بردن نظم و گمراه کردن کاربران شود زیرا هدف در نهایت جذب کاربران است، پس متن دیسکریپشن خود را به گونه ای انتخاب کنید که در نهایت کاربران از آن راضی باشند.
۳- ننوشتن بهتر از بد نوشتن است
توجه کنید اگر نمی توانید محتوای جذاب برای سئوی دیسکریپشن انتخاب کنید پیشنهاد گوگل این است که از این قسمت بگذرید و این قسمت را خالی بگذارید زیرا با نوشتن متن غیر اصولی و غیر حرفهای نه تنها نمی توانید افرادی را به سمت وبسایت خود جذب کنید بلکه موجب از دست دادن کاربران خود نیز خواهید شد.
و در نهایت دقیقاً مقابل آن که می توانید بوسیله محتوای دیسکریپشن افراد زیادی را به سمت وبسایت خود جذب کنید در این حالت می توانید افراد زیادی را از کلیک کردن بر روی وبسایت خود دور کنید و مانع از ورود آنها شوید.
زیرا همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم متن دیسکریپشن شما نشان دهنده محتوای درون وب سایت است پس دقت کنید ننوشتن بهتر از بد نوشتن آن است.
۴- دیسکریپشن را برای کاربران سئو کنید نه برای موتور جستجو
هنگام نوشتن متن همیشه تأکید بر آن است که محتوای خود را برای کاربران سئو کنید و بهینه سازی خود را در جهت جلب اعتماد کاربران انجام دهید زیرا اگر کاربران از وب سایت شما و مطالب موجود در آن راضی باشند موجب بالا رفتن رتبه و اعتبار شما در نزد موتور جستجو نیز می شود.
این مسئله در رابطه با سئو کردن محتوا نیز صادق است که می توانید در وبسایت خانوم سین با استفاده از مقاله آموزش سئو محتوا و آموزش سئو رایگان اصول سئو را بیاموزید، پس محتوا را به گونه ای انتخاب کنید تا کاربر بتواند با مطالعه ۱۶۰ کاراکتر با انتخاب درست به وب سایت شما وارد شود.
آموزش تصویری نوشتن توضیحات در وردپرس
با توجه به سوالاتی که در رابطه به نوشتن دیسکریپشن در وردپرس می شود در ادامه آموزش تصویری آن بوسیله افزونه رنک مث می پردازیم.
در انتهای صفحه مورد نظر Edit Snippet را کلیک می کنیم:
در پنجره ی باز شده توضیحات متا را می نویسیم و در پایان با بستن پنجره توضیحات ثبت می شود.
کلام آخر
با توجه به آنچه در مقاله متا دیسکریپشن چیست آموختیم به وسیله بهینه سازی توضیحات میتوانیم نرخ کلیک وب سایت خود را افزایش دهیم، اما بسیار مهم و نکته کلیدی این است که اگر از روش های درست استفاده نکنیم و قصد فریب افراد و کاربران را داشته باشیم در نهایت افراد به سرعت وب سایت ما را ترک کرده و سبب پایین آوردن نرخ ماندگاری در سایت میشود که عواقب بدی را برای وب سایت ما رقم خواهد زد.
همچنین در این مقاله آموختیم دیسکریپشن یعنی چه و با توجه به طول متا دیسکریپشن که محدودیت کاراکتر وجود دارد بهتر است از کلمات مناسبی استفاده کنیم تا در فرصت اندکی که داریم افراد را جذب وبسایت خود کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید