چک لیست سئو تکنیکال
چک لیست سئو تکنیکال به معنای سئو فنی و همچنین آماده سازی سایت جهت درک درست گوگل از محتوای آن و رابطه بین صفحات سایت می باشد.
سئو تکنیکال چیست (سئوی فنی)
این سوال را (سئو تکنیکال چیست) می توان این گونه پاسخ داد، یکی از زیر مجموعه های سئو است و به عناصر پشت صحنه مرتبط است، و بصورت مستقیم در افزایش بازدید ارگانیک و طبیعی وبسایت نقش دارد، با توجه به اینکه اکثر کارهایی را که در سئو فنی انجام می دهیم با موتور جستجو و مسائل فنی وب سایت و همچنین ربات های موتور جستجو در ارتباط هستند و به همین دلیل است که به آن سئو فنی یا تکنیکال می گوییم.
در ادامه به مهمترین موارد و بررسی چک لیست سئوی تکنیکال می پردازیم تا بتوانیم با استفاده از آن ها بازدید و ترافیک وبسایت خود و به تبع میزان فروش را افزایش دهیم، قدم اول و مهمترین قدم بررسی سایت است که بدانیم در چه وضعیتی هستیم، سپس می توانیم با استفاده از راهکارهای موجود برای رفع مشکلات وبسایت برنامه ریزی کنیم.
آموزش سئو تکنیکال
{دانلود رایگان ویدئو در پایین صفحه}
در نظر داشته باشید سئو فنی به معنای رعایت استانداردهای سئو در تمامی موارد و طراحی وبسایت می باشد. در این مقاله قصد بررسی موارد مهم را خواهیم داشت و همچنین می توان آموزش سئو فنی را گام به گام بوسیله توضیحات در ادامه این مقاله بیاموزید.
- سرعت سایت
- فایل robot.txt
- صفحات 404
- جلوگیری از صفحات تکراری
- SSL
- سایت مپ
- اسکیما
- ساختارمند کردن URL
- بردکرامب
- قالب ریسپانسیو وبسایت
سئو تکنیکال و نکات کاربردی
سئو فنی بحث بسیار گسترده و کاربردی است، برخی از اساتید معتقدند برای شروع سئو یک وبسایت ابتدا به سراغ سئو فنی برویم و ابتدا این بخش را شروع کنیم.
سخن اساتید صحیح و کاملا درست است اما بنا بر تجربه هایی که خانوم سین در پروژه های خود داشته اند، تا حدی ثابت کرده اند مراحل زیر را باید طی کرد تا به سئو فنی رسید:
- استراتژی سایت خود را بچینید
- دسته بندی و چینش ها را زیر نظر داشته باشید
- محتوای مورد نیاز خود را مشخص کنید
- به سراغ سئو فنی بروید
اهمیت سئو تکنیکال (سئوی فنی)
برخی اوقات افراد و سئوکاران بسیاری، سئو فنی را نادیده می گیرند. در صورتی که سئو فنی دارای اهمیت بالایی در جذب بازدیدکنندگان و ترافیک رایگان به سمت وبسایت مورد نظر می باشد. زیرا با توجه به نکاتی که در ادامه به آن می پردازیم تا زمانی که نکات مهم تکنیکال به درستی رعایت نشود، تمام زحماتی که جهت تولید محتوا و یا طراحی تصاویر و غیره انجام شده است نادیده گرفته می شود. پس نیاز است که تمام افراد اهمیت سئو فنی را جدی بگیرند و بدانند که چه اهمیتی دارد.
چک لیست سئو تکنیکال
نکات مهم در سئو فنی را با توجه به شکل بالا مورد بررسی قرار داده و در ادامه به شرح هر یک از موارد ذکر شده در تصویر و بصورت کلی چک لیست 15 مرحله ای سئو تکنیکال می پردازیم:
1-سرعت سایت
اولین مورد مهم سرعت سایت است، سرعت لود سایت یک تکنیکال به حساب می آید، شاید برایتان سوال پیش آمده است چرا سرعت لود سایت تا این اندازه اهمیت دارد؟
آمارها نشان داده است هر کاربر مدت زمانی بین ۳ تا ۵ ثانیه صبر می کند تا سایت شما لود شود، در غیر اینصورت بیشتر این مدت زمان طول بکشد سایت شما را ترک می کند، مگر آنکه برند بسیار معروف و معتبری باشید.
همچنین برای افزایش سرعت لود سایت می توانید از افزونه افزایش سرعت لود متناسب با سایت خود استفاده کنید، در ویدئو آموزش سئو تکنیکال خانوم سین می توانید با انواع افزونه های افزایش سرعت لود سایت آشنا شوید.
2-فایل robot.txt
برای محدود کردن دسترسی ربات های موتور جستجوگر به متن و محتوا استفاده می شود، شاید سوال باشد برایتان چرا محدود کنیم؟ زیرا بعضی از صفحات ما مانند ادمین، پرداخت و غیره… نیاز به ایندکس ندارد.
3-صفحات ۴۰۴ و لینک های شکسته
زمانی که صفحه از وبسایت حذف می شود و کاربری به آن صفحه حذف شده رجوع کند و یا حتی به آن لینک بدهد با خطای ۴۰۴ مواجه می شود، حال این صفحات ۴۰۴ از جنبه سئو فنی برای وبسایت بسیار مضر هستند.
بهترین راه حل برای این مسئله، استفاده از ریدایرکت کردن است که می توانید از ریدایرکت چیست کامل آن را بیاموزید و استفاده کنید تا بتوانید صفحه ۴۰۴ را به مرتبط ترین صفحه با صفحه حذف شده لینک بدهید.
4-جلوگیری از وجود صفحات تکراری
محتوای تکراری یکی از مواردی است که به آن تذکر داده می شود و همواره تاکید بر این است تا در وبسایت محتوای تکراری نباشد.
گاهی وبسایت های فروش محصولات اینترنتی با این مسئله روبه رو می شوند که گوگل وجود صفحات تکراری را نادیده نمی گیرد، چاره چیست؟
گوگل برای این مسئله تکراری نبودن محتوا تگ کنونیکال را پیشنهاد داده است که در مطالب بعدی به توضیح آن می پردازیم، بوسیله این تگ می توان مشکل تکراری بودن صفحات را برای گوگل حل کرد.
5-امنیت سایت! SSL
یکی از نکات بسیار مهم که این سال ها گوگول بسیار بر روی آن حساسیت های خاصی شان داده است SSL حفاظت از امنیت اطلاعات کاربران می باشد.
در صورتی که شما از SSL استفاده نکرده باشید هنگام ورود کاربران به سایت شما گوگل با پیام سایت ناامن (unsafe site) است به کاربران برای ورود به سایت هشدار می دهد که این مسئله از نظر سئو تکنیکال برای سایت کاهش رتبه دارد.
SSL همان علتی است که باعث می شود وب سایت خانوم سین را به جای اینکه مانند خیلی از سایت های ناامن با http ببینیم اما بخاطر ایمن بودن سایت با https نمایش داده می شود.
6-سایت مپ
یکی دیگر از نکات مهم در سایت مپ می باشد، سایت مپ فایلی است که از طریق آن لیست تمام صفحات وبسایت را به موتور جستجو معرفی می کنیم، یکی از دلایل ایندکس نشدن سایت شما سایت مپ اشتباه است.
سایت مپ را می توان به فایل robot.txt شبیه بدانیم که فایل متنی با فرمت xml است، اما قطعا نقش آنها با یکدیگر متفاوت است.
همانطور که می دانیم ربات های موتور جستجو پیوسته در حال بررسی سایت مپ، سایت هستند، بنابراین نیاز است تا سایت مپ درست دقیق و به روز برای سایت خود تهیه کنید تا بتوانید شانس بیشتری برای ایندکس شدن صفحات سایت خود داشته باشید.
7-اسکیما مارک آپ
برای آن که بدانیم اسکیما چیست ابتدا لازم است تا این نکته را یادآور شویم که اسکیما مارک آپ برای سئو فنی جزو عملیات ضروری نمی باشد اما اگر به دنبال بهبود رتبه سایت و ارتیاط برقرار کردن کاربر با سایت خود هستید بهتر است از آن استفاده کنید.
اسکیما کدهایی هستند که ابتدای کدهای قالب قرار میگیرند و کاربران قابلیت دیدن این کدها را ندارند اما این کدها برای موتور جستجو قابل درک است و برای موتور جستجو توضیح می دهد که آن صفحه سایت شما دارای چه اطلاعاتی است تا ربات ها بتوانند آن را بهتر درک کنند و به سئو فنی کمک شود.
در ویدئو آموزشی سئو فنی یا تکنیکال خانوم سین تمامی مراحل به صورت عملی قدم به قدم برای اسکیما مارک آپ کردن یک صفحه از وبسایت انجام شده است.
“اسکیما حرفی است که ما با گوگل می زنیم و ریچ اسنیپ حرفی است که گوگل با ما می زند”
8-ساختارمند کردن آدرس صفحه ها
سعی کنید آدرس صفحات سایت شما از ساختار مشخصی پیروی کند و می توانید همان ابتدای شروع به کار با وبسایت خود تنظیمات URL خود را تنظیم کرده و فراموش نکنید دیده شدن سایت شما از همین URL می تواند شروع شود.
9-لینکهای بردکرامب (Breadcrumbs)
زمانی که وارد چند صفحه بصورت متوالی در یک وبسایت شده اید را به خاطر بیاورید، لینک های بردکرامب دقیقا همان سیر را به ما نشان می دهند، که می توانیم به عقب برویم و متوجه بشویم در کدام قسمت از سایت هستیم.
لینک های بردکرامب را می توان بعنوان لینک سازی داخلی نیز در نظر گرفت، پس بردکرامب می تواند یک تیر و دو نشان باشد، لینک سازی داخلی و تکنیکال را به همراه دارد.
10-قالب ریسپانسیو و متناسب با موبایل
امروزه قالب ریسپانسیو و متناسب با موبایل یکی از ضروریات برای وب سایت ها می باشد زیرا اکثریت افراد ترجیح می دهند تا وب سایت ها را با گوشی های هوشمند خود مشاهده کنند پس این مساله از نکات بسیار مهمی است.
لازم است بدانید گوگل نیز به این مساله بسیار حساس است و سایت هایی را که قالب ریسپانسیو نداشته باشد را به کاربران نشان نمی دهد و یا در رتبه های بسیار پایین تری می گذارد.
11– ساختار سایت خود را تنظیم کنید
در نظر داشته باشید سئو و بهینه سازی تمام صفحات وبسایت شبیه یکدیگر نمی باشد و نمی توان برای تمام صفحات انتظار داشته باشید با گذاشتن متن در آن به صفحه اول برسید و رتبه خوبی بگیرید، بلکه در مواردی لازم است دسته بندی وبسایت خود را به درستی تنظیم کنید، بعنوان مثال در یک وبسایت فروشگاهی صفحه “خرید عینک” را نمی توان با نوشتن متنی سئو کنیم و لازم است با دسته بندی محصولات سئو شود، مشابه کاری که وبسایت های فروشگاهی بزرگ انجام می دهند.
در این بخش نیاز است برای ساختارمند کردن وبسایت خود بخش های اصلی و مهم سایت خود را انتخاب کنید، صفحه های برچسب و دسته بندی ها را به درستی انتخاب کرده و بسازید و در زمان درست آن ها را بسازید. همانطور که در اغلب سایت ها مشاهده می کنید بسیاری از صفحات مهم در منوی سایت برای دسترسی راحت تر کاربران قرار داده شده است، برخی صفحات مانند:
- صفحه اصلی سایت
- صفحه وبلاگ و مقالات سایت
- صفحه فروشگاهی سایت
- دسته بندی های مهم در فروشگاه و محصولات
- دسته بندی های مهم مقالات
- و…
یک نکته مهم برای ساختار سایت و چیدمان سایت، در نظر داشته باشید کاربران سایت برای رسیدن به یک محصول یا صفحه نباید از چندین صفحه مختلف عبور کنند؛ بلکه چیدمان استاندارد به گونه ای است که کاربر در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین میزان کلیک به هدف خود برسد.
12- فایل robot
فایل robot یک فایل تخصصی است که در هاست شما قرار گرفته و و توسط آن دستورات مهمی برای ربات های جستجو صادر می شود، در تنظیمات وبسایت های وردپرسی با فعال کردن تیک قطعه کدی در این فایل ایجاد می شود که به ربات های گوگل یا دیگر موتور جستجوها این مجوز را می دهند تا تمام سایت را بررسی کنند. در اغلب سایت های وردپرسی این فایل بصورت خودکار وجود دارد و نیازی به دستکاری آن نمی باشد.
13- صفحات نامرتبط را نو ایندکس کنید
قطعا در تمام وبسایت ها صفحاتی وجود دارند که وجود آن ها بسیار ضروری است اما هیچ لزومی برای ایندکس شدن آن ها توسط ربات های موتور جستجو وجود ندارد، برخی از این صفحات را می توان به صفحه پرداخت، فاکتور خرید، صفحه ورود و… اشاره کرد؛ نو ایندکس کردن این صفحات به این معنا است که شما به ربات های موتور جستجو دستور داده اید صفحات را بررسی نکنند و ایندکس نیز نکنند بنابراین در وبسایت خود این مساله را نیز حتما در نظر داشته باشید.
14- ساختار تگ های h
تگ های H برخی از تگ های اچ تی ام ال (HTML) هستند که در سئوی صفحات تاثیر زیادی دارند، به گونه ای که می توان گفت تمام عنوان های سایت و سرتیترها با استفاده از تگ های H نوشته می شود؛ ابتدا لازم است تمام صفحات و قالب سایت را بررسی کنید و مطمعن شوید که تگ h1 استفاده می شود زیرا ممکن است برخی از قالب ها این تگ را حذف کرده باشند یا چندبار تکرار کرده باشند که در هر صورت قدرت صفحه را کاهش می دهد، بنابراین بررسی ساختار تگ های سایت اهمیت بسیار زیادی دارد که لازم است حتما بررسی شود.
15- ارورهای HTTP را اصلاح کنید
برخی از ارورهای صفحات وبسایت ممکن است مانع از ورود ربات های موتور جستجو به صفحات مهم شده و در نهایت عملکرد آن ها با اختلال مواجه شود، بنابراین بهتر است هرچه سریع تر تمام ارورهای سایت شناسایی و رفع شود برای شناسایی انواع ارورهای سایت می توانید از مقاله ای با همین عنوان در وبسایت خانوم سین استفاده کنید، زیرا هر ارور روش و راه حل رفع مخصوص به خود را دارد که بهتر است از روش مخصوص برای رفع آن استفاده شود.
در ادامه به بررسی چک لیست سئو تکنیکال از دسته بندی های مختلف می پردازیم تا به صورت کامل بدانیم هر بخش مربوط به کدام بخش از چک لیست سئو فنی است:
چک لیست قابلیت خزش در سئو تکنیکال
- یک سایت مپ XML ایجاد کنید
- بودجه خزش خود را به حداکثر برسانید
- معماری سایت خود را بهینه کنید
- ساختاری برای URLهایتان داشته باشید
- از robot.txt استفاده کنید
- از منوی بردکرامب استفاده کنید
- از pagination یا صفحه بندی استفاده کنید
چک لیست فاکتورهای ایندکس در سئو تکنیکال
- ربات های جستجو را برای دسترسی به صفحات آنبلاک کنید
- محتوای تکراری را حذف کنید
- ریدایرکت های خود را بررسی کنید
- ریسپانسیو بودن سایت خود را بررسی کنید
- ارورهای HTTP را اصلاح کنید
چک لیست فاکتورهای رندر کردن سایت در سئو تکنیکال
- عملکرد سرور را بررسی کنید
- وضعیت HTTP را بررسی کنید
- زمان بارگذاری صفحات را بررسی کنید
- صفحات یتیم (بدون لینک داخلی) را لینکسازی کنید
- حواستان به عمق صفحات باشد
- از ایجاد زنجیره ای از ریدایرکت ها جلوگیری کنید
چک لیست رتبه بندی در سئو تکنیکال
- لینک سازی های داخلی و خارجی را جدی بگیرید
- کیفیت بک لینک ها را بررسی کنید
- کلاسترهای محتوایی یا خوشه های محتوایی را دریابید
دانلود رایگان آموزش سئو تکنیکال
کلام آخر
تکنیکال سئو بحث بسیار گسترده و جذابی است که به این مطالب و چک لیست سئو تکنیکال به تنهایی ختم نمی شود و اگر می خواهید بیشتر بدانید و روش هایی مانند ریدایرکت کردن که برای صفحات ۴۰۴ و لینک های شکسته استفاده می شود را یاد بگیرید ریدایرکت چیست؟ را بخوانید و همچنین اگر می خواهید تا تبدیل به یک سئو کار ماهر شوید حتما از مطالب و آموزش سئو رایگان وبسایت خانوم سین کمک بگیرید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
محتوای هاب چیست؟
مشاور سئو چیست؟
کد ga چیست؟
دامنه چیست؟
منشن چیست؟
ریدیزاین سایت چیست؟
6 نظر
دیدگاهتان را ثبت کنید
سلام،خیلی ممنونم از محتوا و وبینار با ارزشتون
مثل همه مقاله های دیگه عالی بود
یک سوالی داشتم ازتون در مورد نو ایندکس کردن صفحه حساب کاربری. آیا این صفحه هم باید نو ایندکس بشه؟
و اینکه درسته میگن خود وردپرس صفحات ورود رو نو ایندکس میکنه؟
چون من برای طراحی صفحه ورود ها از صفحه ساز المنتور استفاده میکنم و طراحی میکنم، آیا الان این صفحه به طور خودکار توسط وردپرس نو ایندکس میشه؟ یا خودم باید نو ایندکس کنم؟
سلام وقت بخیر.
صفحه حساب کاربری بهتره نو ایندکس بشه چون قرار نیست با هیچ کلمه کلیدی بالا بیاد.
اینکه خود وردپرس نوایندکس میکنه بله هست اما سایت های وردپرسی هم بودن که صفحات لاگین نوایندکس نبودن پس بهتره بررسی کنید.
سلام و عرض ادب
من اسکیما زدم ولی از 5 تا اف ای کیو فقط دوتاش رو نمایش میده زیر لینک سایتم، علت چیست؟
سوال دیگر اینکه اون سایتی که فرمودید ازش چک کنیم که اسکیما ثبت شده یا نه ، باز نمیشه، راه دیگری برای برسی این موضوع است؟
معمولا چند روز طول میکشه که اسکیما بیاد بالا؟
سلام. معمولا 2 تا 3 بخش از FAQ رو در نتایج جستجو نشون میده.
اینکه چقدر زمان میبره ریچ اسنیپت در نتایج جستجو نمایش داده بشه بستگی داره و زمان مشخصی نداره.ولی ممکنه گوگل اسکیمای شما رو خونده باشه
سلام، ببخشید همه ی صفحات حذف شده با خطای 404 رو ریدایرکت کنیم؟!
با سلام و وقت بخیر خدمت شما، بله بهتره صفحه 404 ریدایرکت بشه تا در سئوی وبسایت شما تاثیر منفی نداشته باشه.