سئو محصولات ووکامرس
آموزش سئو ووکامرس به صورت قدم به قدم
یکی از نکاتی که لازم است هر وبمستری بداند، ضروری بودن یادگیری سئو محصولات ووکامرس می باشد. زیرا برخی از افراد به اشتباه می پندارند سئو ووکامرس نیز مانند دیگر وبسایت ها می باشد، به همین دلیل در برابر یادگیری نکات آن گارد عجیبی دارند.
با سئوی محصولات ووکامرس در یک فروشگاه اینترنتی می توان به مقدار بسیار زیادی ترافیک و بازدید فروشگاه را بالا برده و در نهایت تاثیر بسیار زیادی بر فروش و کسب و کار شما بگذارد.
شروع سئو محصولات ووکامرس
همیشه در تمام مقالات آموزش سئو تاکید داشته ایم تحقیق کلمه کلیدی و انتخاب کلمه کلیدی یکی از اصلی ترین مراحل قبل از شروع هر کاری و سئوی هر پروژه ای می باشد، و اگر نتوانیم کلمات کلیدی درست و هدفمندی را انتخاب کنیم به خصوص در وبسایت های فروشگاهی حتما در ادامه با مشکل مواجه خواهیم شد.
پس در ادامه با یادآوری و ذکر نکاتی در خصوص کلمات کلیدی هدفمند با ما همراه باشید. . .
کلمات کلیدی درست و هدفمند
همانطور که در مقاله کانسپت کلمه کلیدی نیز متوجه آن شدیم، هر کلمه کلیدی نیاز است تا در صفحه مخصوص به خود استفاده شود و اگر در صفحه ای که مربوط به آن نمی باشد به کار ببریم نه تنها نتیجه درستی از آن نمی گیریم بلکه نتیجه معکوسی نیز دریافت خواهیم کرد.
به طور کلی در هر وبسایت 5 نوع صفحه داریم، صفحه مقاله، صفحه محصول، صفحه دسته بندی محصول، صفحه دسته بندی مقاله، صفحه اصلی سایت که بعنوان مثال اگر کلمه کلیدی که مختص به صفحه محصول باشد و هدف آن با توجه به جستجوی کاربران مختص به این صفحه باشد اما افراد به اشتباه آن را برای صفحه مقاله به کار برده باشند.
آن گاه هر ترفندی که بر روی وبسایت خود اجرا کنید نمی توانید آن را بهبود دهید زیرا در قدم اول دچار اشتباه بزرگی شده اید.
پس لازم است برای تحقیق کلمه کلیدی و انتخاب کلمه کلیدی درست مقاله های آموزش تحقیق کلمه کلیدی، ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، کانسپت کلمات کلیدی را مطالعه کنید تا بتوانید برای هر صفحه وبسایت خود بهترین کلمات را انتخاب کنید.
چرا سئو برای فروشگاه های ووکامرسی مهم است؟
به عبارتی می توان گفت سئو برای هر وبسایتی که علاقه مند به مشاهده آن در نتایج سرچ های گوگل هستید گزینه مناسبی است و می تواند شما را به خواسته دلخواهتان برساند، سئو سسب بیشتر دیده شدن وبسایت شما شده و در نهایت تجربه کاری و نحوه ارتباط با کاربر را ارتقا می دهد و به همین دلیل است که امروزه سئو تا این حد اهمیت دارد.
همچنین در سایت های فروشگاهی هرچه افراد بیشتیر به آن وارد شوند و ترافیک سایت بالا رود در نتیجه احتمال تبدیل شدن کاربران به خریدار بسیار بیشتر است بنابراین مادامی که کسی به وبسایت شما مراجعه نکند چگونه می توان فروش را افزایش داد؟ از طرفی استفاده از تکنیک های سئو باعث پایین آوردن هزینه های بازاریابی می شود و می تواند تا حد زیادی وبسایت شما را نسبت به رقبا محبوب کند.
آموزش سئو محصولات ووکامرس
در این قسمت از مقاله با نکات مهم و توضیح هر بخش در ادامه همراه شما عزیزان هستیم.
1- اضافه کردن محصولات
گام اول برای سئو یک فروشگاه اضافه کردن محصولات در وبسایت فروشگاه می باشد. صفحه محصول مورد نظر ابتدا با نام محصول سئو می شود و پس از آن به سئوی دسته بندی کمک می کند.
بعنوان مثال صفحه محصول تلویزیون سامسونگ سری55 باید آن گونه در نظر گرفته شود که با این عبارت بهینه شده باشد و هم چنین بوسیله این عبارت بتوان صفحه دسته بندی “خرید تلویزیون سامسونگ” و “خرید تلویزیون” را نیز بهینه کرد.
2- سئوی عنوان صفحه و توضیح محصولات
در مقاله آموزش سئو محتوا وبسیات خانوم سین با هم آموختیم که برای تولید محتوای جذاب و باکیفیت نیاز به عنوان جذاب و بهینه می باشد، پس لازم به ذکر است در سئو ووکامرس نیز شرایط به همین روال است، تنها با کمی تغییرات!
اولین تغییر دقیقا در سئوی عنوان می باشد، زیرا همانطور که می دانید هنگام نوشتن مقالات نیاز است تا کلمات کلیدی عینا در متن و عنوان ظاهر شود اما در سئو ووکامرس با توجه به آن که افراد جهت خرید از فروشگاه های اینترنتی اکثر موارد کالا مورد نظر را به همراه کلمه خرید سرچ می کنند، بعنوان مثال:
خرید تلویزیون سامسونگ، خرید مانتو راه راه سفید، خرید تلویزیون سری55
پس یک نکته و قانون کلی با توجه به این موضوع در این قسمت وجود دارد که، هنگام ایجاد صفحات محصول به هیچ وجه از کلمه خرید استفاده نشود، زیرا موجب نتیجه و بازخورد منفی خواهد شد. اما زمانی که می خواهید اقدام به ایجاد صفحات مقاله و دسته بندی محصول کنید استفاده از کلمه خرید مانعی ندارد.
همچنین نوشتن عنوان جذاب جهت سئو محصولات
در اکثر مواقع در عنوان مقالات تاکید به نوشتن اعداد و کلمه های تاثیر گذاری می شود اما جهت سئو ووکامرس برای نوشتن عنوان صفحه دسته بندی و بسایت فروشگاهی و صفحه محصول پسندیده تر است که عبارت هایی مانند ( قیمت، لیست قیمت، مقایسه قیمت و . . .) به کار برده شود تا تاثیرگذاری آن در ذهن مخاطب نیز بیشتر شود.
اما در توضیحات متا برای محصولات فروشگاه اینترنتی کلمات بیشتری می توانیم استفاده کنیم و افراد بیشتری را از این طریق به سمت وبسایت و صفحه مورد نظر خود جذب کنیم.
3- توضیح و تصویر محصولات
در سایت فروشگاهی در دو قسمت مجزا می توان توضیحات را برای کاربران اضافه کرد، قسمت اول توضیح محصول و قسمت دیگر توضیح کوتاه محصول و اگر به دنبال بهینه کردن محصولات ووکامرس می باشید نیاز است تا هر دو این فیلد را تکمیل کرده و توضیحاتی را در آن ها قرار دهید که نکات سئو بهینه سازی به خوبی در آن رعایت شده باشد.
همچنین در جهت معرفی هر محصول و توضیحات هر بخش تمرکز شما پاسخ به نیازهای مشتری و خریداران باشد. زیرا اگر شما کاربران و خریداران را بتوانید راضی نگه دارید و از صفحه و وبسایت شما رضایت کامل داشته باشند به تبع گوگل و دیگر موتور جستجوها نیز از وبسایت شما رضایت دارند و این نکته بسیار مثبتی برای وبسایت شما می باشد.
اما دقت کنید توضیحاتی که برای کاربر نوشته می شود حتما نکات سئو در آن رعایت شود و استفاده از کلمات کلیدی را جدی بگیرید که علاوه بر استفاده در توضیحات و متن محصول، نیاز است تا در توضیحات سر تیترهای محصول نیز استفاده شود.
لازم به ذکر است استفاده از تصویر محصول مورد نظر و همچنین استفاده از کلمه کلیدی در Alt تصویر که در مقاله سئوی تصاویر توضیح داده شده است ضروری می باشد و می تواند در سئو محصولات کمک کننده باشد.
4- آدرس صفحه محصول (URL)
ابتدا با شروع به کار وبسیات و تحویل گرفتن آن جهت سئو و بهینه سازی، اولین و بهترین کار تغییر لینک و ساختار URL صفحات است. البته لازم به ذکر است توجه کنید اگر مدت زمان زیادی از فعالیت سایت می گذرد تغییر یکباره URLها می تواند مشکل ساز و موجب ایجاد خطا شود.
اما در حالتی که سایت تازه فعالیت خود را آغاز کرده بهتر است، URL صفحات را به صورت دستی از کلمات کلیدی به زبان انگلیسی و یا فارسی انتخاب کنید تا قدم مهمی برای سئو ووکامرس برداشته باشید.
5- فعال کردن Bread Crumb
سایت های فروشگاهی اغلب بصورت شلوغ و پنجره های تو در تو می باشند و کاربر برای پیدا کردن محصولات مورد نظر خود ممکن است به ناچار چند دسته بندی را پشت سر بگذراند، اما در چنین شرایطی بردکرامب می تواند بسیار کمک کننده باشد و نشانی از مسیر برای کاربر باشد.
در مقاله سئو تکنیکال وبسایت خانوم سین در رابطه با لینک های برد کرامب توضیح داده شده است که می توان گفت Bread Crumb علاوه بر راهنمایی کاربر موجب لینک سازی داخلی وبسایت نیز شده و همچنین می تواند در نهایت تاثیر زیادی در محصولات ووکامرس داشته باشد.
6- منوی سایت ساده جهت سئو محصولات
توجه کنید انتخاب یک منوی ساده در فروشگاه اینترنتی می تواند تاثیر بسیار زیادی در جذب کاربران و نگه داشتن آنان در وبسایت شما داشته باشد و همانطور که می دانید بالا رفتن زمان ماندگاری کاربران در وبسایت شما موجب بهبود رتبه و سئو محصولات خواهد شد.
7- ایجاد برچسب و دسته بندی
یکی از کارهای مهمی که برای سئو ووکامرس نیاز است تا انجام دهیم ایجاد صفحه برچچسب است که شبیه به دسته بندی محصولات می باشد. با این تفاوت که در مقیاس کوچکی انجام می گیرد. بعنوان مثال در یک وبسایت فروشگاهی که دسته بندی کلی “خرید شلوار” می باشد و دسته بندی های متفاوتی مانند شلوار لی، شلوار کتان، شلوار پارچه ای در وبسایت موجود می باشد. پس می توانیم برچسب هایی شامل:
شلوار لی آبی، شلوار لی زغالی، شلوار لی سنگ شور، شلوار لی کتان قد 90 در وبسایت بسازیم که این برچسب ها محصولات وبسایت را با ویژگی هایی که مقدار کمتری مورد استقبال است بخش بندی می کند.
اما شاید برای شما همراه عزیز سوال شده است که چرا نیاز است برای سئو محصولات برچسب ها را به کار ببریم؟! جالب است بدانید به وسیله برچسب های محصولات، صفحه برچسب در وبسایت ایجاد شده و راحت و ساده با رعایت مواردی می توان این صفحه را جهت سئو ووکامرس بهینه کرد.
همچنین جهت راحتی کاربران و سریع و آسان پیدا کردن محصولات مورد نیاز خود در وبسایت شما می توان از برچسب ها استفاده کرد.
8- روش سئو کردن صفحه برچسب و دسته بندی ها
همانطور که پیش تر نیز به صفحه دسته بندی و برچسب جهت سئو محصولات تاکید شد از این رو نیاز است تا روش سئو کردن صفحه برچسب و دسته بندی ها را با هم بیاموزیم.
- از متن های سئو شده استفاده کنید تا بتوانید صفحه دسته بندی و صفحه برچسب خود را سئو کنید، در این صفحات می توانید بین 400 تا 600 کلمه محتوا بنویسید. تاکید می شود محتوای جذاب نوشته شود که موجب آزار کاربر نشود.
- عنوان و محتوای جذاب انتخاب شود.
9- از کلمات کلیدی تکراری بپرهیزید
این نکته را به خاطر داشته باشید مساله تکراری کلمه کلیدی یا محتوای تکراری از نظر گوگل بعنوان یک نکته منفی محسوب می شود و موجب پایین آوردن رتبه و اعتبار آن وبسایت می شود.
اما در وبسایت های فروشگاهی کمی این سخت گیری از جانب گوگل کمتر است زیرا نام بسیاری از محصولات یکسان است.
اما اگر قصد دارید در عبارات و کلمات تکراری روی یکی از کلمات بهینه شده و رتبه بگیرید، نیاز است تا به گوگل اثبات کنید کدام یک از صفحات شما اصلی و محصولات دیگر نیاز به تگ کنونیکال دارد. برای آشنایی با تگ کنونیکال و آموزش کامل آن می توانید از مقاله تگ کنونیکال چیست مطالعه کنید.
نکات اصولی در سئو ووکامرس
نکته اول سرعت سایت می باشد، همواره مطمعن باشید سرعت سایت شما بهینه است، برای آنکه با نکات مهم بهینه بودن سرعت سایت آشنا شوید می توانید از قاله افزایش سرعت سایت استفاده کنید.
نکته دوم نقشه سایت می باشد، که یک فایل متنی در قالب xml. و شامل آدرس تمام صفحات سایت است. این فایل می تواند سرعت ایندکس صفحات مختلف وبسایت را افزایش دهد. علاوه بر این موجب افزایش اهمیت ربات های موتور جستجوی گوگل به وبسیات شما می شود.
نکته سوم لینک های شکسته شده، که در وبسایت شما می تواند تجربه بدی از وبسایت شما برای کاربران بر جای بگذارد(صفحات 404) پس در اولین فرصت این صفحات را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن ها اقدام کنید. زیرا گوگل نسبت به این صفحات واکنش نشان می دهد و رتبه وبسایت را کاهش می دهد.
بوسیله ابزارهایی مانند brokenlinkcheck لینک ها را یافته و نسبت به رفع آن ها بوسیله ریدایرکت 301 اقدام کنید.
نکته چهارم UI و UX، تجربه کاربری و رابط کاربری است، به عبارتی می توان گفت وبسایت شما در عین زیبایی و داشتن ظاهر زیبا لازم است شرایط استفاده ساده ای نیز برای کاربران فراهم باشد تا بدون هیچ مشکلی بتوانند از وبسایت استفاده کنند. شاید فکر کنید این مسائل کاملا بی اهیمت هستند یا مسائل پر اهمیت تری وجود دارد اما لازم است بدانید همین مسائل کوچک است که ممکن است نرخ پرش افراد را افزایش دهد.
3 تکنیک مهم آموزش سئو ووکامرس
افزایش زمان ماندگاری افراد در صفحه محصول
یکی از مهمترین فاکتورهایی که بوسیله آن می توان سئوی محصولات وکامرس را آسان کرد افزایش زمان ماندگاری افراد در صفحه محصول می باشد. اما چگونه می توان کاربر را برای مدت زمان بیشتری در صفحه محصول خود نگه داشت؟!
- انتشار تصاویر زیادی از محصول در این صفحه
- قرار دادن توضیحات جامع، به گونه ای که فرد را ترغیب به خواندن محتوا کند
- قرار دادن تصاویر سه بعدی با قابلیت بزرگنمایی
- فراهم کردن امکان مقایسه ویژگی های چند محصول
- امکان نظر دهی و ارسال تصاویر توسط خریداران
تقویت لینک داخلی صفحه محصول
جهت سئو ووکامرس نیاز است تا لینک های بسیار زیادی به آن ارسال شود اما چگونه؟!
با کار کردن و تمرکز بر مقالات در حیطه محصول به راحتی می توان به صفحه محصول لینک داد. بعنوان مثال در مقاله تلویزیون سری 55 ال جی و تلویزیون سری 55 سامسونگ می توان به صفحه محصول تلویزیون سری 55 سامسونگ خود لینک داخلی بدهیم.
از صفحات تکراری دوری کنید
یکی از مشکلاتی که که ممکن است یک سئوکار به آن گرفتار شود ایجاد صفحات تکراری برای محصولاتی است که تنها در برخی ویژگی های جزئی با یکدیگر متفاوت هستند، بعنوان مثال ممکن است 6 صفحه برای موبایل A50 128 گیگابایت با توضیحات محصول و حتی تصویرهای یکسانی بسازد که تنها تفاوت آن ها در رنگ باشد، یا ممکن است 20 صفحه از یک مدل و طرح مانتو بسازد که تنها در رنگ با یکدیگر متفاوت هستند.
کلام آخر
در این مقاله با نکات مهمی جهت سئو محصولات ووکامرس آشنا شدیم تا با انجام این مراحل به راحتی بتوان فروشگاه خود را بهینه کرد و به تبع فروش و درآمد بیشتری را از آن کسب کنیم.
در نظر داشته باشید تمامی نکات اشاره شده در این مقاله نکات مهمی بوده که نیاز است تا مرحله به مرحله اجرا شود و بتوان نتیجه مثبتی از آن گرفت.
دیدگاهتان را بنویسید