تگ کنونیکال چیست؟
برای بهبود رتبه سایت و ارتقای سئوی آن روش های مختلفی وجود دارد که هر کدام وابسته به فاکتورهای منحصر به فرد و ویژه ای است. در واقع پس از طراحی سایت و تولید محتوا و محتوا گذاری در سایت، کار شما تمام نمی شود. برای برای کسب رتبه های برتر در گوگل لازم است نکات ریز و مهمی را در سئو رعایت کنید. یکی از موارد مهم و تاثیر گذار استفاده از تگ کنونیکال است.
اگر شما هم به تازگی وارد حرفه سئو شده اید، برای شما این سوال مطرح می شود، که تگ کنونیکال چیست؟ پس از طراحی سایت برای این که ربات های گوگل شروع به بررسی کردن محتوا و فاکتورهای تاثیر گذار در سئو کنند، باید سایت را ایندکس کرد. علاوه بر این، برای این که موتورهای جستجو محتوای اصلی را تشخیص داده و آن را برای رتبه بندی بررسی کنند، باید از canonical استفاده کرد. با استفاده از این تگ موتورهای جستجو سریع تر می توانند مطالب سایت را ایندکس و سپس تحلیل کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا با کاربرد تگ کنونیکال، اهمیت آن برای سئو سایت، و نحوه ساخت این تگ به طور کامل آشنا شویم.
تگ کنونیکال چیست؟
تگ canonical یک قطعه کد در HTML است که به کمک آن نسخه های اصلی صفحات با محتوای تکراری، یا مشابه با یک دیگر، را برای موتورهای جستجو تعریف می کند. در واقع در صورتی که محتوای شبیه یا یکسان در صفحات مختلف سایت داشته باشید، با استفاده از این تگ می توانید مشخص کنید که کدام صفحه، صفحه اصلی است و باید توسط موتور جستجو ایندکس شود. یکی از نکات حائز اهمیت در مورد کاربرد تگ کنونیکال این است که انتشار محتوای تکراری یکی از موارد مهم کاهش رتبه سایت است. اما زمانی که از این تگ استفاده کنید، از بروز چنین مشکلی جلوگیری می شود.
چگونه تگ کنونیکال بسازیم؟
همان طور که در پاراگراف بالا ذکر شد، از تگ کنونیکال برای جلوگیری از تکراری تلقی شدن محتوا و مطالب تکراری در سایت استفاده می شود. ساخت این تگ قواعد ساده ای دارد. به گونه ای که این تگ در قسمت head صفحات مشابه و تکراری قرار می گیرد.
</”< link rel= “canonical” href= “//example.com/sample-page>
link rel= “canonical به معنی این است که این تگ، یک تگ کنونیکال است. همچنین لینک روبروی آن نشان دهنده نسخه اصلی یا صفحه اصلی است.
چرا سایت ها از URLهای تکراری استفاده می کنند؟
برخی از سایت ها به دلایل مختلف ممکن است که مجبور به استفاده از چندین URL متفاوت با محتوای یکسان شوند. برای مثال آدرس های اینترنتی زیر کاربران را به صفحات منحصر به فرد هدایت می کند.
http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index.php
http://example.com/index.php?refer=twitter
اما مشکل این است که ربات های خزنده موتورهای جستجو، هر کدام از این URL ها را به عنوان یک آدرس جداگانه تلقی می کند. بنابراین می توان گفت سایت دارای چندین صفحه با مطالب تکراری و Crawl خواهد بود. علاوه بر این، در نتیجه اگر تعداد این صفحات تکراری و کپی شده زیاد باشد، تاثیر منفی در سئوی سایت خواهد داشت. همچنین باعث افت رتبه سایت خواهد شد. مهم ترین دلایلی که سایت ها از چندین url استفاده می کنند، به شرح زیر است:
- وجود نسخه موبایلی و نسخه وب برای سایت
- سایت های بین المللی که هدف جغرافیایی معینی ندارند.
- سایت های فروشگاهی که در برخی موارد مجبور به استفاده از محتواهای تکراری هستند.
- اجرا کردن سایت روی HTTP و HTTPS به صورت همزمان
- ننوشتن یا نوشتن www و موضوعاتی که مربوط زیر دامنه ها است.
- کپی کردن یا منتشر کردن مجدد محتوای بلاگ سایت در سایت های دیگر.
- ایجاد URL های مختلف که توسط سیستم مدیریت محتوا CMS نوشته می شود.
اهمیت تگ کنونیکال در سئو سایت
کلیه اقداماتی که روی سئوی سایت انجام می شود، به منظور ارتقاء رتبه سایت و دیده شدن توسط کاربران مختلف است. به همین جهت یکی از اقدامات مهمی که پس از طراحی سایت انجام می شود، تولید محتوا و سئو کردن صفات مختلف است. به طور کلی گوگل همواره با تولید محتوای تکراری در سایت مخالف است. در واقع محتوای تکراری باعث می شود مشکلات زیر رخ دهد:
- انتخاب نسخه اصلی صفحه برای کسب رتبه برای جستجوهای مشابه و مرتبط
- انتخاب یک صفحه مشخص برای ایندکس شدن توسط موتورهای جستجو
- آیا باید ارزش لینک سازی انجام شده باید به یک صفحه تعلق گیرد یا بین چندین صفحه تقسیم شود؟
در واقع یکی از اقدامات مهم برای رتبه بندی کردن سایت این است که باید توسط ربات های گوگل جستجو و بررسی شود. وجود محتوای تکراری در سایت باعث می شود بودجه خزش crawl budget تحت تاثیر قرار می گیرد. یعنی ربات های گوگل به جای ایندکس کردن و پیدا کردن مطالب و محتواهای مهم، نسخه های متعدد از صفحات متفاوت را بررسی می کند. این کار باعث تلف شدن وقت این ربات ها می شود. اما زمانی که با مبحث مهم تگ کنونیکال چیست؟ آشنا شدید، این مشکل به راحتی برطرف می شود. این تگ تعیین می کند که کدام نسخه از یک صفحه باید ایندکس و بررسی شود، کدام صفحه باید رتبه بگیرد و اعتبار لینک به کدام صفحه تعلق می گیرد؟
روش تنظیم کردن تگ کنونیکال در وردپرس (CMS)
یکی از بهترین مزایای طراحی سایت با وردپرس امکان استفاده از افزونه های تخصصی مختلف و تنظیم کردن تگ کنونیکال است. با استفاده از وردپرس و نصب کردن افزونه YOAST می توانید تگ کنونیکال را برای صفحات مختلف اجرا نمایید. برای اجرای این روش روی گزینه Advance در این افزونه کلیک کنید. سپس در بخش canonical URL آدرس مورد نظر به غیر از آدرس اینترنتی صفحه اصلی را وارد نمایید.
پس از این که با اهمیت تگ کنونیکال چیست؟ آشنا شدید، برای نوشتن و اجرای این تگ باید اصول ویژه ای را رعایت نمایید. در واقع چندین قاعده و قانون طلایی وجود دارد که باید به یاد داشته باشید.
- از حروف کوچک استفاده کنید:
گوگل آدرس های صفحه با حروف بزرگ و کوچک را به صورت جداگانه و با آدرس های متفاوت تلقی می کند. به همین جهت توصیه می شود که آدرس تگ کنونیکال از حروف کوچک استفاده نمایید.
- از نسخه صحیح دامنه استفاده نمایید:
برخی از سایت ها برای افزایش امنیت سایت از SSL استفاده می کنند. در صورتی که از SSL استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که در تگ کنونیکال از آدرس های غیر از SSL یعنی HTTP استفاده نکرده اید. در غیر این صورت ممکن است نتایج غیر منتظره با نتیجه مورد نظر مشاهده کنید. بنابراین در صورتی که از حالت امن SSL استفاده می کنید، از ساختار زیر استفاده کنید:
< link href=”https://example.com/sample-page/” rel=”canonical” />
در غیر این صورت از حالت عکس روش بالا استفاده کنید.
- از آدرس دهی مطلق یا Absolute استفاده کنید:
در لینک rel=“canonical” از آدرس دهی مطلق استفاده نمایید.
- برای هر برگه فقط از یک تگ کنونیکال استفاده نمایید:
در صورتی که برای یک برگه از چندین تگ استفاده کنید، ممکن است گوگل همه برگه ها را نادیده بگیرد. بنابراین در هر برگه صرفا از یک تگ استفاده نمایید.
- از تگ کنونیکال Self-referential استفاده نمایید:
حتی در صورتی که یک برگه در سایت داشته باشید، ممکن است به دلایل مختلف مانند اضافه کردن پارامترها و عناصر مختلف در سایت، دو یا چندین آدرس در سایت در نتایج جستجو دیده شود. همین موضوع سبب می شود که دو آدرس اینترنتی برای یک صفحه به صورت تکراری درج و نمایش داده شود. در صورتی که از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده می کنید، به صورت خودکار تگ کنونیکال خود ارجاع یا Self-referential به پست ها اضافه می شود.
حرف پایانی
برای افزایش رتبه سایت و به دست آوردن جایگاه مناسب، اقدامات لازمی باید در سایت انجام شود. یکی از اقدامات مهم که در مواقع لزوم باید صورت گیرد، استفاده از تگ کنونیکال است. در این مقاله به طور کامل با “تگ کنونیکال چیست؟” ، اهمیت استفاده از این تگ و اصول استفاده از آن به طور کامل آشنا شدیم. برای شناخت و پیاده سازی اصول سئو همراه خانوم سین با شعار سین مثل سئو باشید، تا با جدیدترین آموزش سئو به صورت رایگان آشنا شوید.
دیدگاهتان را بنویسید