ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهمترین مراحل اولیه سئو وبسایت است. از این رو برای بالا بردن ترافیک ورودی وبسایت و بهبود رتبه و همچنین جایگاه مناسب در صفحه اول نیاز است تا بوسیله ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، بهترین کلمات کلیدی سرچ شده در گوگل را برای ارتباط گرفتن با کاربران و رفع نیاز آن ها در وبسایت خود پیدا کنیم.
کلمه کلیدی چیست؟
همانطور که پیش تر نیز ذکر شد، هدف اساسی ما دریافت رتبه برتر در نتیجه موتورهای جستجو با توجه به کلمه های کلیدی مشخصی می باشند و آن کلمات و یا عبارت ها اگر با توجه به نیاز مخاطب انتخاب شوند قطعا به هدف خود نزدیک تر می شویم و سریع تر به رتبه و جایگاه بهتری می رسیم.
کلمه کلیدی منتقل کننده مفهوم و موضوع اصلی هر صفحه از وبسایت برای موتورهای جستجو می باشد. موتورهای جستجو با توجه به محتوای صفحه، صفحات مختلف وبسایت ها را در لیست خود قرار داده و هنگام جستجوی کاربر با توجه به کلمه کلیدی مرتبط با هر صفحه و یا موضوعی مشابه به هر صفحه، آن را به کاربر نمایش می دهد.
از این رو پیدا کردن کلمات کلیدی یکی از مهمترین مراحل در سئو می باشد که بوسیله ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم انجام می شود.
اهمیت ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
بوسیله ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی می توان نیاز کاربران در هر زمینه را بدست آورد، اگر بدون ابزار تحقیق کلمه کلیدی و سنجش کلمات پیش برویم گویی با چشمان بسته در حال تیراندازی می باشیم و از نتیجه آن هیچ دیدی نخواهیم داشت.
اما بوسیله این ابزارها ( ابزار تحقیق کلمات کلیدی ) می توانیم مسیر سئوی یک پروژه را برای خود آسان کنیم، زیرا با این ابزارها می توان به نکته های جالبی مانند تعداد دفعات استفاده از یک کلمه کلیدی توسط کاربران، میزان سرچ کلمه در بازه های زمانی متفاوت و بسیاری از موارد دیگر که متناسب با هر نرم افزار متفاوت می باشد، دسترسی داشته باشیم.
معرفی 16 ابزار تحقیق کلمات کلیدی رایگان
در ادامه به معرفی 16 ابزار تحقیق کلمات کلیدی می پردازیم و برخی از آن ها بعنوان ابزار کاربردی گوگل نیز شناخته می شوند که اغلب آن ها کلمات کلیدی زبان فارسی را نیز پشتیبانی کرده و می توان بوسیله این ابزارها عبارات و کلمات مفیدی را برای سئوی وبسایت خود استفاده کرد.
1- Keyword Planner
همانطور که می دانیم گوگل پرطرفدارترین و پرکاربردترین موتور جستجو بین کاربران محسوب می شود، از این رو بوسیله Keyword Planner که یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی می باشد و از طرف گوگل برای تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی معرفی شده است می توان استفاده کرد.
Keyword Planner برای شروع تحقیق کلمه کلیدی و استفاده از آن دو حالت در اختیار کاربران قرار داده است، بدست آوردن کلمات کلیدی که به شخص کمک می کند تا توسط این ابزار کلمات کلیدی متناسب جهت ارتباط با مصرف کننده و مخاطب محصولات و خدمات قابل ارائه خود پیدا کند.
و با استفاده از قابلیت دیگر این ابزار می توان آمارهای مربوط به کلمه کلیدی خود از جمله تعداد جستجوها را دریافت کنید و تا حدودی نیز پیش بینی از عملکرد آن در آینده بدست آورید.
2- Bing Webmaster Tools
با استفاده از موتور جستجوی Bing نیز می توان کلمات کلیدی متناسب با هدف وبسایت خود را پیدا کرد، به این طریق که با استفاده از بخش Keyword Research در موتور جستجوی Bing می توانیم کلمات و عبارت هایی که توسط کاربران سرچ شده است را به همراه تعداد جستجوی آن ها دریافت کنیم.
همچنین با استفاده از گزینه Search Keywords می توانید نتیجه جستجوهای مختلفی که در پی آن وبسایت مورد نظر شما نمایش داده شده به همراه تعداد کلیک ها مشاهده کنید، و از آن بعنوان یک تحقیق کلمه کلیدی استفاده کنید. زیرا کلماتی که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد مستقیما از سوی کاربران جستجو شده است.
3- Google Search Console
گوگل سرچ کنسول نیز عملکری مشابه با موتور جستجوی بینگ دارد، البته فراموش نکنیم گوگل محبوب ترین موتور جستجو از سوی کاربران و همچنین دارای قدرت بیشتری نیز می باشد. پس استفاده از آن بعنوان یکی از ابزارها جهت تحقیق کلمات کلیدی می تواند کمک بسیاری در بهینه سازی وبسایت برای موتور جستجوی گوگل باشد.
در این ابزار با استفاده از بخش Performance می توان با فیلترهای زمانی متفاوتی کلمات مختلفی که با جستجوی آن ها در گوگل، وبسایت مورد نظر به نمایش درآمده است. و همچنین همراه با تعداد کلیک های آن می توان مشاهده کرد و نقاط ضعف محتوای هر صفحه از وبسایت خود را در بازه های زمانی متفاوتی بدست آوریم.
4- KWFinder
یکی دیگر از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی که کاربرد زیادی دارد KWFinder می باشد. حدود 8 سال از معرفی این ابزار می گذرد و از همان ابتدا نیز بعنوان یکی از ابزارهای دارای رابط کاربری آسان شناخته شده و مورد استفاده افراد زیادی در این حوزه قرار گرفته است.
با استفاده از این ابزار اطلاعات مفیدی همراه با کلمات کلیدی ارائه شده دریافت خواهید کرد که می تواند ارزش و جایگاه هر کلمه را در میزان جستجوها مشخص کند. کافیست جستجو بر اساس دامنه را انتخاب و شروع کنید، زیرا در این حالت می توانید رقبای خود را به خوبی آنالیز کرده و کلماتی را پیدا کنید که رقیب شما بیشترین بازدید را بوسیله آن کلمات دریافت کرده است.
5- Keywordtool.io
این ابزار دارای یک نسخه رایگان است که بوسیله آن می توان با وارد کردن یک عبارت کوتاه و یا کلمه کلیدی مورد نظر، کلمات بیشتری را دریافت کنید و از آن ها بعنوان کلمه کلیدی در وبسایت خود استفاده کنید.
از ویژگی های مهم این ابزار که آن را به یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی تبدیل کرده است، می توان به موجود بودن زبان فارسی در آن اشاره کنیم. البته لازم به ذکر است برای دریافت برخی از خدمات این نرم افزار نیاز به خرید اشتراک می باشد و قابلیت ارائه رایگان به افراد را ندارد.
6- Google Trends
کمتر کسی را می توان پیدا کرد که این ابزار را نشناسد. با این ابزار می توانید میزان محبوبیت و ارزش هر کلمه کلیدی را در دوره های زمانی مختلف مشخص کنید. همچنین میزان جستجوی هر کلمه کلیدی را نیز بوسیله این ابزار دریافت خواهید کرد. در استفاده از این ابزار می توان کشور مدنظر خود را ایران و یا کل جهان قرار داد و هرچقدر محدوده زمانی بیشتری برای جستجو انتخاب کنید کلمه های بیشتری نیز دریافت خواهید کرد. بیشترین استفاده از این ابزار جهت مقایسه و انتخاب کلمه کلیدی می باشد.
7- Moz Keyword Explorer
Moz یکی از دیگر از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به شمار می آید که دارای امکانات زیادی است. با استفاده از این ابزار می توان در زمان کوتاهی کلمات کلیدی مناسبی را جهت بهینه سازی وبسایت خود بدست آوریم.
برای بدست آوردن کلمه های کلیدی کافیست ابتدا یک کلمه و یا یک URL را وارد کرده و سپس با دنیایی از کلمات کلیدی مواجه شوید. از قابلیت ها و امکانات Moz می توان به مواردی همچون قابلیت ذخیره فهرست کلمات کلیدی، تحلیل و روند هر کلمه و اطلاعات مفیدی که در رابطه با هر کلمه کلیدی در اختیار کاربرانش می گذارد، اشاره کنیم. بسیاری از موارد دیگر از مزایای آن که با نصب و اجرای این برنامه می توان آن ها پی می بریم.
8- Keywords Everywhere
این ابزار را می توان بصورت رایگان به مرورگر کروم اضافه کرد و بوسیله آن حجم جستجو و میزان رقابت را بدست آوریم، تا بتوانیم کلمه کلیدی های مناسب و هدفمندی را برای وبسایت مدنظر خود بدست آوریم.
با اضافه کردن این ابزار به مرورگر خود می توانید، جستجوهایی که در طول شبانه روز با استفاده از گوگل انجام می دهید را آنالیز کرده و اطلاعات کاربردی از آن ها دریافت کنید، تا جهت سئو وبسایت خود از آن استفاده کنید. این ابزار نیز یکی از بهترین و کاربردی ترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی به شمار می رود.
9- SEMrush
این ابزار تحقیق کلمه کلیدی را نمی توان در دسته بندی ابزارهای رایگان تحقیق کلمه کلیدی دانست اما در هر 24 ساعت به کاربران خود اجازه می دهد تا با استفاده از این ابزار بصورت رایگان تحقیق کلمه کلیدی انجام دهند. بوسیله SEMrush می توان اطلاعات کامل و مفیدی را در رابطه با هر کلمه کلیدی بدست آورد.
لازم به ذکر است با توجه به آن که ایران در میان کشورهای موجود در این نرم افزار نمی باشد، اما می توان با انتخاب کشورهای فارسی زبان دیگری از تمام قابلیت های این نرم افزار استفاده کرد.
10- Answer the Public
ابزار Answer the Public یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی و دارای محیط کاربری جذابی به شمار می آید. بوسیله این ابزار می توان با وارد کردن یک عبارت و یا کلمه مورد نظر، کلمات کلیدی مناسبی را برای استفاده در مقالات و تولید محتوای خود بدست آوریم. این ابزار کاملا رایگان است و بوسیله آن می توانیم تعداد زیادی کلمه کلیدی دریافت کنیم.
11- Ubersuggest
این ابزار با استفاده از اطلاعات و پیشنهادات Google Suggest در جهت تحقیق کلمات کلیدی بسیار کمک کننده می باشد. برای شروع می توان یک عبارت و یا کلمه کلیدی را در کادر مشخص شده وارد کرد و سپس لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با هدف خود و دارای بیشترین میزان جستجو را دریافت کنید.
لازم به ذکر است این ابزار را نمی توان برای تحقیق کلمات کلیدی فارسی ابزار بسیار دقیقی بدانیم، زیرا هیچ یک از کشورهای فارسی زبان را شامل نمی شود. امــا با استفاده از بخش Keyword Ideas می توان جهت انتخاب کلمات کلیدی کلی اقدام کرد. پس در استفاده از این ابزار با احتیاط عمل کنید.
12- Spyfu
Spyfu یکی از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است و دارای دو قابلیت ویژه برای کاربران خود می باشد. ابتدا می توانیم آدرس وبسایت رقبای خود را وارد کرده تا کلمه کلیدی اصلی وبسایت که از روش های متفاوت با آن کلمات در صفحه اول گوگل دارای جایگاه مناسبی هستند را به شما نمایش دهد. همچنین می توانید از این طریق با وارد کردن آدرس وبسایت خود، این کار را برای تحلیل وبسایت مورد نظر انجام دهید.
یا می توان با وارد کردن یک کلمه کلیدی، وبسایت هایی که در نتیجه آن کلمات کلیدی دارای رتبه های بهتری هستند را مشاهده کرد. لازم به ذکر است این ابزار پشتیبانی از زبان فارسی ندارد، اما می توان برای بدست آوردن آمار و تحقیق کلمه کلیدی کلی مناسب باشد. برای پروژه هایی که نیاز به جستجو و تحقیق کلمات به زبان های دیگری از جمله انگلیسی باشد، بسیار گزینه مناسبی است.
13- Ahrefs
ابزار Ahrefs بیشتر از 10 سال است که روانه بازار شده و در اختیار سئو کاران قرار گرفته است، و بعنوان یکی از ابزارهای تحقیق کلمات و برخی دیگر از خدمات سئو می توان از آن استفاده کرد.
کارایی و عملکرد این ابزار بسیار شبیه به ابزارهایی مانند SEMrush و Moz می باشد، بعلاوه دارای قابلیت جدید ایجاد کلمه کلیدی است.
همچنین بوسیله این ابزار می توان رتبه وبسایت خود را بدست آورده و نقطه ضعف های وبسایت خود را نسبت به رقبا بسنجیم. این ابزار برای کلمات کلیدی بلند نیز(Long tail) مناسب می باشد.
14- Soovle
با استفاده از این ابزار می توانیم پیشنهادهای جستجو از موتور جستجوهای متفاوتی را دریافت و در مجموع و یک جا مشاهده کنیم. این ابزار یکی از جالب ترین ابزاری است که در این مقاله ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی فارغ از تاکید بر کاربردی بودن آن می توان به جذابیت کاربرد و استفاده از آن نیز اشاره کرد.
15- Kparser
این ابزار نیز یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی می باشد. توجه کنید Kparser یک ربات است که با وارد کردن کلمه مدنظر خود و فشردن دکمه start این ربات فعالیت خود را با سرعت در سطح وب آغاز کرده و شروع به پیدا کردن کلمه کلیدی های مرتبط با موضوع و ارسال آن ها برای کاربر می کند.
با این ابزار می توان تعداد بسیار زیادی کلمات کلیدی را بدست آورد و بوسیله آن ها خلاقیت خود را جهت تولید محتوای با کیفیت بالا ببریم. از مهمترین ویژگی های این ابزار به موجود بودن زبان فارسی در تنظیمات آن و همچنین قابلیت ارائه رتبه هر کلمه کلیدی اشاره کرد.
16- Keyword Sheeter
این ابزار نیز مشابه با دیگر ابزارهای معرفی شده در این مقاله می باشد. علاوه بر آن می توان از مزیت های این ابزار به تعداد کلمه های بالای آن اشاره کنیم که در اختیار کاربران قرار می دهد. اما متاسفانه در حالت رایگان نمی توان از داده های این ابزار خروجی اکسل تهیه کرد.
در مجموع می توان این گونه گفت، این ابزار دارای معایبی در حالت رایگان است و اگر قصد استفاده رایگان از این ابزار دارید، بهتر است بعنوان کمکی در کنار دیگر ابزارهای معرفی شده در بخش معرفی 16 ابزار تحقیق کلمات کلیدی این مقاله از آن استفاده کنید.
5 ابزار برای انتخاب کلمه کلیدی
در بخش قبل با ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی آشنا شدیم و 16 ابزار را به همراه ویژگی های آن ها برای شما عزیزان شرح دادیم، در ادامه به معرفی 5 ابزار برای انتخاب کلمه کلیدی می پردازیم. ابزار های زیادی در انتخاب کلمه کلیدی کاربرد دارد که به دو بخش رایگان و پولی تقسیم می شوند. در ادامه به برخی از بهترین ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی سایت می پردازیم.
• ابزار Keyword Planner
• ابزار Google Search Console
• ابزار KWFinder
• ابزار Keywordtool.io
• گوگل ادز
1.ابزار Keyword Planner
با توجه به توضیحاتی که در قسمت قبل در رابطه با این ابزار داده شد می توان گفت، یکی از ابزارهای مفید و کاربردی برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی، Keyword Planner است. این ابزار به شما میزان جستجوی کلمات مورد نظرتان و رقابت بین آنها را نشان می دهد. علاوه بر آن می توانید به کمک Keyword Planner، کلمات ترند و مناسب را نیز پیدا نمایید و یا از بین کلماتی که پیدا کرده اید بهترین را انتخاب کنید.
2.ابزار Google Search Console
گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یکی از مهم ترین و کاربردی ترین ابزارهای گوگل است که برای هر وبمستری یادگیری آن جزء واجبات است. اگر شما اقدام به یادگیری آموزش سئو کرده باشید؛ قطعا استفاده از ابزارهای گوگل مانند سرچ کنسول را آموزش دیده اید.
این ابزار علاوه بر آنکه تحلیل کامل و درستی از ورودی ها و خطاهای سایت را به شما نشان می دهد؛ می توانید به کمک ان کلمات کلیدی پر کلیک را انتخاب نمایید. موضوعی که برای استفاده از سرچ کنسول مهم است، توانایی تحلیل می باشد.
در ابزار سرچ کنسول در بخش Performance می توانید کلمات سرچ شده در 90 روز گدشته را دیده و آنها را تحلیل نمایید و با کمک آن می توان کلمات کلیدی سرچ شده از سوی کاربران را پیدا کرد و بهترین و مناسب ترین کلمات کلیدی را برای هر صفحه از وبسایت خود در نظر گرفت.
3.ابزار KWFinder
از دیگر ابزارهایی که می توان به کمک آن، کلمات کلیدی سئو را پیدا و در نهایت ابزار انتخاب کلمه کلیدی؛ KWFinder است. این ابزار به شما نحوه جستجو کاربران، حجم جستجو کلمات، میزان رقابت آنها و حتی دشواری و یا آسانی کلمات را نشان می دهد که در بخش معرفی 16 ابزار تحقیق کلمه کلیدی به معرفی و توضیح این ابزار پرداختیم.
4.ابزار Keywordtool.io
از بهترین ابزارها Keywordtool.io است که می توانید برای پیدا کردن پرطرفدارترین عبارات جستجو شده در گوگل و انتخاب کلمات کلیدی مشابه با واژگان اصلی وب سایت خود از آن کمک بگیرید. این ابزار که زبان فارسی را نیز پوشش می دهد به شما در انجام خدمات تحقیق کلمات کلیدی کمک می کند. کار کردن با این ابزار بسیار راحت است اما در بخش رایگان این ابزار خدمات محدودی ارائه می شود.
5.گوگل ادز
گوگل ادز یکی دیگر از شیوه های پیدا کردن کلمه کلیدی است که گوگل بر اساس دیتابیسی که از سرچ کاربران دارد به شما مناسب ترین و با ارزش ترین کلمات را برای سایتتان معرفی می کند. البته این سرویس گوگل، دارای هزینه بوده و نیاز است تا هزینه آن را به دلار پرداخت کنید. بوسیله این ابزار می توان تحلیل های مناسبی و اطلاعات بسیار ارزشمندی را از وبسایت خود بدست آورد.
با یک مثال درک کارکرد این ابزار را ساده تر می کنیم:
فرض کنید وبسایت شما در زمینه گوشی موبایل فعالیت دارد، از این رو کلمه کلیدی های زیر را برای وبسایت خود استفاده می کنید:
- گوشی موبایل
- خرید گوشی موبایل
- خرید موبایل
- قیمت موبایل آیفون 13
- مدل های جدید گوشی سامسونگ
آن گاه با استفاده از این ابزار می توان دریافت که چند نفر از وبسایت شما و با چه کلماتی بازدید داشته، چند نفر وارد وبسایت شده و همچنین چند نفر خرید داشته و می توانید ببینید خریداران با جستجوی چه کلماتی وارد سایت شده و یا ساده تر بگوییم هر کلمه چند مشتری را جذب کرده است.
برای کامل کردن اطلاعات خود در این زمینه می توانید ویدئوی رایگان خانوم سین که تمامی نکته های آموزش تحقیق کلمات کلیدی بصورت کاملی در آن توضیح داده شده است را مشاهده کنید.
کلام آخر
تحقیق و همچنین انتخاب کلمات کلیدی یکی از مهمترین و اصلی ترین گام های شروع سئو وبسایت است که اگر قدم اول را به درستی بردارید می توانید به سرعت به هدف خود نزدیک شوید. در این مقاله تلاش شد تا بصورت کامل و جامع ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را برای شما عزیزان توضیح دهیم و در بخش معرفی 16 ابزار تحقیق کلمات کلیدی به معرفی هر ابزار و بری از ویژگی ها و معایب هر کدام پرداختیم. شما می توانید اغلب این ابزارها را بصورت رایگان مورد استفاده قرار دهید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
محتوای هاب چیست؟
مشاور سئو چیست؟
کد ga چیست؟
دامنه چیست؟
منشن چیست؟
ریدیزاین سایت چیست؟
4 نظر
دیدگاهتان را ثبت کنید
Keywordtool.io دیگه مثل قبلا خوب عمل نمی کنه، اما Google Search Console عالیه، ممنون از آموزش خوبتون.
سلام و درود خدمت شما بله ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بسیار زیادی وجود داره که می تونید برای پیدا کردن کلمه کلیدی ازشون استفاده کنید.
سلام روز بخیر
من برای پیدا کردن کلمات از گوگل ادز استفاده میکنم مخصوصا برای پیدا کردن کلمات رقبا.
همینطور از ابزار میزفا تولز هم استفاده میکنم تو بخش تحقیق کلمات خیلی قوی کار کرده.
تشکر بابت معرفی ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی