کنیبالیزیشن چیست
این موضوع در سئو یکی از مسائل مهمی به شمار می آید که یادگیری و روش تشخیص آن در مسیر سئو و بهینه سازی سایت بسیار کارآمد می باشد. کنیبالیزیشن چیست؟ اگر به دنبال پاسخ برای این سؤال هستید تا مشکلات وب سایت خود را حل کنید پس با ما همراه باشید.
با یک مثال ساده این موضوع را شروع میکنیم، در نظر داشته باشید دوره تحقیق کلمه کلیدی بر روی وب سایت خانوم سین قابل تهیه برای کاربران می باشد و هر روزه توسط افراد زیادی در حال خریداری می باشد،
اما اگر در کنار این محصول آموزش تحقیق کلمه کلیدی نیز به عنوان یک دوره جدید ارائه شود، آنگاه افراد برای خرید بین این دو دوره دچار شک و تردید می شوند که کدام یک مناسب آن ها است و بهتر است کدام را تهیه کنند تا نتیجه بهتری از آن بگیرند.
این مسئله زمانی که در سئو وب سایت و گوگل به وجود بیاید به آن کنیبالیزیشن و یا هم نوع خواری می گویند، زیرا موجب از دست دادن مشتریانی شده که تا قبل از این دوره را تهیه می کرده اما حالا از دست رفته اند.
این مشکل ممکن است برای تمام افرادی که صاحب وبسایت و یا کسب و کار آنلاین هستند به وجود بیاید، پس جهت تشخیص و رفع آن ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.
کنیبالیزیشن چیست؟ چطور به وجود میاد؟ چطور می تونیم رفعش کنیم؟
*نکات تکمیلی ویدئو*
آموزش ریدایرکت ۳۰۱
با توجه به مسائل واقعی و کاربردی که پیش تر به آن پرداختیم، حالا راحتتر میتوان به مفهوم هم نوع خواری چیست و در سئو به چه معناست بپردازیم.
Cannibalization به این معناست که وب سایت ما با یک کلمه کلیدی دارای دو یا تعداد صفحات بیشتری است، زیرا این مسئله نه تنها موجب پیشرفته وب سایت و کسب رتبه بالاتری نخواهد شد، بلکه موجب از دست رفتن و افت صفحه ای از وبسایت که دارای رتبه و جایگاه خوبی در گوگل می باشد نیز خواهد شد.
گوگل به این موضوع بسیار حساس است و در چنین شرایطی که دو صفحه وب سایت دارای یک کلمه کلیدی یکسان باشند، به جای مقایسه دو صفحه و سئو کردن یکی و یا هر دوی آنها، رتبه هر دو را کاهش می دهد و خیال خودش را نیز راحت میکند 🙂
پس تا این قسمت دریافتیم که cannibalization موجب همنوع خواری و در نهایت از بین بردن جایگاه دیگر صفحات وب سایت خواهد شد. از این رو لازم است تا با روش تشخیص آن و همچنین روش حل آشنا شویم تا اگر در شرایطی با این مشکل مواجه شدیم بتوانیم با روش های اصولی و صحیح آن را رفع کنیم.
توجه کنید در تمام حالات با بالا آمدن دو صفحه از سایت با جستجوی کلمه کلیدی نمی توان گفت این حالت رخ داده است.
زیرا نیاز است هدف و مفهوم صفحات بررسی شود و اگر دو صفحه از سایت دارای مفهوم و هدفی کاملاً یکسان باشند آنگاه همنوع خواری اتفاق افتاده و در غیر این صورت اگر پس از بررسی متوجه شدیم که دو صفحه مفهوم مختلفی را به افراد ارائه می دهند، می توان گفت هیچ نوع هم خواری صورت نگرفته است.
۴ دلیل بوجود آمدن کنیبالیزیشن
علاوه بر نوشتن مقالات در وب سایت خود با کلمه کلیدی های یکسان که جلوگیری از ایجاد همنوع خواری در این شرایط آسان می باشد، مسائل دیگری نیز وجود دارد که با انجام آنها دچار کاهش رتبه سایت خواهیم شد، به موارد زیر توجه کنید:
1- صفحات دسته بندی محصولات
یکی از مواردی که بسیار رخ میدهد و موجب این مسئله می شود به وسیله برچسب و دسته بندی محصولات است که با یک مثال بهتری می توانیم به آن بپردازیم.
تصور کنید وب سایت شما با کلمهی کلیدی گوشی آیفون ۱۲ پرومکس دارای دسته بندی است که همه مقاله های مربوط به گوشی آیفون ۱۲ پرومکس را در بر دارد در چنین شرایطی اگر جهت پیشرفت بیشتر مقالهای مجزا برای گوشی آیفون ۱۲ پرومکس بنویسیم با همین کلمه کلیدی آنگاه به بد دردی گرفتار میشویم:)
لازم به ذکر است در شرایطی که قبل از این دسته بندی مورد نظر را نوایندکس کرده باشیم هیچ اتفاق و مشکلی به وجود نخواهد آمد اما اگر صفحه مورد نظر توسط گوگل بررسی شده و در نتایج جستجوی کاربران ثبت شده باشد، آنگاه با مقاله جدید دچار مشکل cannibalization خواهیم شد.
2- برچسب ها
افراد اصولاً هنگام استفاده از برچسب ها به اشتباه موجب کنیبالیزیشن در سئوی وب سایت خود می شوند.
برچسب نیز همانطور که اشاره شد شبیه به دسته بندی عمل می کند و اما با شرایطی خطرناکتر، زیرا اغلب افراد نحوه برچسب گذاری برای محتوا و محصول را آموزش ندیده و تنها با توجه به درک خود پس از درج مقاله و یا محصولی شروع به برچسبگذاری خواهند کرد که متأسفانه صفحات وب سایت را درگیر بحران cannibalization از نوع بدخیم می کنند. برای اطلاع از اصول برچسب گذاری مقاله اصول برچسب گذاری در سایت را مطالعه کنید.
۳- صفحه محصول یا مقاله
این مشکل در شرایطی پیش میآید که به خوبی با مفهوم کانسپت کلمه کلیدی آشنا نباشیم و نتوانیم تشخیص دهیم کلمه کلیدی مورد نظر جهت ایجاد مقاله است یا محصول در نهایت دچار مشکل خواهیم شد.
به عنوان مثال کلمه کلیدی تلویزیون سامسونگ سری ۵۵ را در نظر بگیرید که اگر با این کلمه یک صفحه محصول در وب سایت داشته باشیم و آنگاه مجدداً با همان کلمه کلیدی تلویزیون سامسونگ سری ۵۵ یک مقاله نیز در وبسایت درج کنیم به طور حتم دچار این مشکل خواهیم شد.
۴- بوسیله دو مقاله
یکی از روش های ساده که موجب ایجاد cannibalization خواهد شد استفاده از یک کلمه کلیدی برای تولید دو مقاله در وب سایت است، به عبارتی شما با یک کلمه کلیدی دو مقاله در سایت خود موجود دارید که این شرایط ممکن است به دلیل سهل انگاری و یا نداشتن علم مرتبط در این زمینه رخ دهد.
تأثیر کنیبالیزیشن چیست؟
شاید برای شما سؤال شده که چرا تا این حد به این مسئله تأکید میشود که از رخ دادن آن جلوگیری شود؟ تأثیر آن چیست که تا این حد به رفع آن سفارش می شود؟
۱- رتبه گرفتن صفحه اشتباه
از نتایج رایج آن رتبه گرفتن صفحات به اشتباه می باشد، با توجه به مثالی که در رابطه با دسته بندی محصولات و صفحه مقاله توضیح داده شد می توان این گونه گفت که:
پس از گذشتن مدت زمانی و تلاش جهت رتبه گرفتن صفحه با کلمه کلیدی مورد نظر آنگاه با ارائه یک مقاله با همان کلمه کلیدی دچار کنیبالیزیشن شده و در نهایت رتبه و جایگاه خود را نیز از دست خواهیم داد و صفحات و وبسایت هایی به صفحه اول گوگل می رسند که ارزش آن جایگاه را ندارند.
۲- کاهش رتبه هر دو صفحه
به این معنا که هر دو صفحه ای که با یک کلمه کلیدی ساخته شده است را سئو میکند اما با رتبه های بسیار پایین و جایگاه نامناسبی که قطعاً در شان صفحات نمیباشد و جایگاه واقعی آنها نیست.
۳- تغییر رتبه و جایگاه صفحات وبسایت
یکی دیگر از آسیب هایی که این موضوع در سئو سایت به وجود میآورد تغییر جایگاه صفحات به صورت مداوم است که بسیار آزاردهنده می باشد و موجب کاهش ترافیک وب سایت خواهد شد.
۴- پایین آوردن اعتبار سایت
توجه کنید cannibalization و یا دیگر موارد مانند لینک های شکسته و غیره نه تنها موجب از دست رفتن رتبه صفحه مخصوص به خود می شوند بلکه موجب کاهش اعتبار سئو سایت نیز خواهند شد و رتبه تمام صفحات وب سایت را کاهش می دهد.
روش تشخیص کنیبالیزیشن
۱- تشخیص با سرچ کنسول
یکی از روش تشخیص به وسیله گوگل سرچ کنسول می باشد که توسط این ابزار حرفهای می توان آنها را شناسایی کنیم تا بیش از این به سایت ما لطمه نزنند.
از طریق منوی performance می توانید همه کلمه های سایت خود که به وسیله آن ها از گوگل رتبه و بازدید گرفته اید را مشاهده کنید.
دقت کنید پس از آن page را انتخاب کرده و وارد آن می شویم تا بتوان به این نتیجه رسید که کلمه مورد نظر با چه صفحه ای از وب سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده شده است. دقت کنید که تمام صفحات را بررسی کنید تا در نهایت بتوانید آن را تشخیص داده و آن را رفع کنید.
لازم به ذکر است اگر در شرایطی برای یک کلمه کلیدی در وب سایت و نتایج سرچ کنسول چند صفحه متفاوتی اما با آمار نزدیک به هم برخورد کردیم آنگاه نیاز است تا صفحات دقیقتر بررسی شود و با نگاه اجمالی نمیتوان گفت که دچار این مشکل شده اند.
۲- با استفاده از :Site
کوئری :Site می تواند در تشخیص این مسئله بسیار کاربردی باشد. قبل از این روش جهت بررسی ایندکس شدن صفحات و یا نمایش صفحات ایندکس شده وبسایت استفاده می کردیم، اما اکنون به وسیله همان دستور به صورت مقابل، تحقیق کلمه کلیدی Site:khanomsin.ir استفاده می کنیم.
به وسیله این دستور می توان تمام صفحاتی که به عبارت تحقیق کلمه کلیدی در این وبسایت مرتبط می باشد را نمایش دهیم و با بررسی نتایج می توان دریافت که مشکل رخ داده است و یا خیر.
اما توجه کنید با توجه به زمان بر بودن این روش لازم است تنها جهت بررسی کلمات کلیدی مهم در حوزه کاری خود از آن استفاده کنید.
روش حل کنیبالیزیشن
و اما مسئله مهم روش حل و رفع این مسئله دردسر ساز می باشد.
۱- پاک کردن صفحه اضافه و ریدایرکت ۳۰۱
با توجه به مسئله همنوع خواری اگر دو صفحه از وبسایت دچار این مسئله شده، ابتدا دو صفحه را بررسی می کنیم و آن که دارای قدرت و ارزش بیشتری است را انتخاب میکنیم و دیگر صفحات را به مدت دو هفته نوایندکس می کنیم و پس از گذشت مدت زمان ذکر شده صفحه وب سایت را به وسیله ریدایرکت ۳۰۱ به صفحه ای که قدرت بیشتری داشت ریدایرکت می زنیم.
این یکی از روش های آسان است، البته دقت کنید زمانی که صفحه را پاک کرده و ریدایرکت می کنیم به لینک هایی که از دیگر مقالات به آن صفحه داده ایم نیز لازم است دقت کنید تا موجب به وجود آوردن مشکلی دیگر در وب سایت نشویم.
زیرا مشکل صفحات ۴۰۴ و لینک شکسته نیز صفحات وب سایت را دچار کاهش رتبه خواهد کرد.
۲- بررسی لینک های داخلی و خارجی وبسایت
گاهی اوقات ممکن است به وسیله یک انکرتکست صفحات مختلف وب سایت لینک دهیم که در چنین شرایطی موجب ایجاد کنیبالیزیشن در وبسایت خود می شویم. به وسیله بررسی لینک های داخلی وبسایت می توانیم تا حدودی به مشکل موجود در وب سایت پی ببریم.
۳- استفاده از تگ کنونیکال
آموزش تگ کنونیکال را در مقالهای با همین عنوان بر روی وبسایت خانوم سین می توان مطالعه کرد.
استفاده از این تگ در حالتی پیش می آید که نمی توان صفحه ای که موجب چنین خطایی شده را حذف و ریدایرکت کنیم، در این حالت با استفاده از تگ کنونیکال می توان این مسئله را حل کرد.
با توجه به مثالی که پیش تر توضیح دادیم، زمانی که برای یک کلمه صفحه محصول و همچنین با همان کلمه مقاله در وبسایت داریم، با استفاده از تگ کنونیکال می توان صفحه محصول خود را به صفحه مقاله کنونیکال کرد.
از این طریق به وسیله تگ کنونیکال اعتبار سئو صفحه محصول خود را به مقاله می دهیم و قدرت آن را افزایش میدهیم و از خطر نیز در امان می مانیم.
۴- بوسیله نوایندکس
روش نوایندکس نیز زمانی جهت رفع این مسئله استفاده می شود که صفحات ما برای وب سایت اهمیت دارد و نمی توان آنها را از وبسایت حذف کنیم، اما نیاز به رفع داریم.
به عنوان مثال در وبسایت خانوم سین، مقاله آموزش تحقیق کلمه کلیدی و همچنین دوره آموزش تحقیق کلمه کلیدی داریم که هر دو برای وبسایت مهم و دارای ارزش هستند، در این حالت نمی توان هیچ کدام را حذف کرد پس در این شرایط مقاله موجود در وبسایت را سئو می کنیم اما صفحه محصول را سئو نمی کنیم.
این مراحل از طریق فایل Robots.txt که در مقاله سئو تکنیکال توضیح داده شده است قابل انجام می باشد.
جهت جلوگیری از ایجاد cannibalization در سئو تحقیق کلمه کلیدی را جدی بگیرید و به عنوان یک مسئله مهم به آن بپردازید، می توانید از آموزش تحقیق کلمه کلیدی خانوم سین جهت آموزش و آموختن نکات مهم استفاده کنید.
کلام آخر
با توجه به آنچه در مقاله کنیبالیزیشن چیست آموختیم، مسئلهای که وب سایت های زیادی را درگیر کرده و موجب به وجود آوردن مشکلات زیادی در سایت می شود و همچنین روش تشخیص و روش حل آن یکی از مراحل مهم و پیچیده در سئو می باشد که نیاز به داشتن تجربه و تخصص در این زمینه است.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
محتوای هاب چیست؟
مشاور سئو چیست؟
کد ga چیست؟
دامنه چیست؟
منشن چیست؟
ریدیزاین سایت چیست؟
2 نظر
دیدگاهتان را ثبت کنید
سلام
من یه سایت دارم که صفحه اصلی سایت با یک صفحه محصول در یک کلید واژه کنیبال شدن
می خواستم بدونم که به چه صورت می تونم با سرچ کلید واژه صفحه محصول بیاد بالا و صفحه اصلی از حالت کنیبال خارج بشه ؟
ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام. به احتمال شما در صفحه اصلی سایتتون در عنوان یاهدینگ های 1 و2 از کلمه کلیدی صفحه محصول استفاده کردید و اگر اینطور بود صفحه اصلی رو ویرایش کنید و اسم محصول رو بردارید. کار دوم که باید انجام بدید با استفاده از لینک داخلی با انکرتکست درست صفحه محصول به گوگل نشون بدید این صفحه قراره با این کلمه کلیدی بالا بیاد