کیورد ریسرچ چیست
یکی از مهمترین وظایف یک سئوکار انجام کیورد ریسرچ است. کیورد ریسرچ نه تنها در سئو اهمیت بالایی دارد بلکه در دیجیتال مارکتینگ، SEM، کانتنت مارکتینگ و اینباند مارکتینگ نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.
انتخاب و تحقیق کلمه کلیدی یکی از مواردی است که شما قبل از تولید محتوا باید انجام دهید؛ وقتی بهترین کلمه کلیدی ها را انتخاب کنید و با هدف و برنامه ریزی سایت خود را جلو ببرید می توانید ترافیک بالایی را برای سایت خود ایجاد کنید. قبل از دانستن کیورد ریسرچ چیست؟
کیورد ریسرچ چیست؟
تحقیق کلمه کلیدی اولین قدمی است که شما برای تولید محتوا و سئو شدن آن صفحه از سایتتان باید به دنبالش بگردید. کلمه کلیدی به معنی پیدا کردن کلمه ای که مخاطب آن را در گوگل سرچ میکند و برای رسیدن به جواب سوالش آن را در گوگل جست و جو میکند. بعبارتی می توان گفت همان عبارت یا کلماتی که برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود در گوگل یا دیگر موتور جستجوها تایپ می کنیم کلمه های کلیدی ما هستند. برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله کلمه کلیدی چیست را مطالعه کنید.
شاید برایتان سوال پیش آمده است که کلمه کلیدی درست است یا عبارت کلیدی، هر دو کاملا صحیح می باشند، زمانی که شما کلمه “لپ تاپ” را سرچ می کنید، در واقع یک کلمه کلیدی سرچ کرده اید اما زمانی که “خرید لپ تاپ اچاپی” را سرچ می کنید یک عبارت کلیدی جستجو کرده اید که در کل به همه ی آن ها کلمه کلیدی گفته می شود.
شناخت کلمه کلیدی 3 فرآیند زیر را دارد:
1- در مرحله اول شما کلمه کلیدی دانه را انتخاب میکنید. کلمه کلیدی دانه پایه ترین کلمه شما در رابطه با کارتان است. مثلا اگر در حوزه سئو فعالیت دارید سئو میتواند کلمه کلیدی دانه شما باشد.
2- سپس یافتن دیگر کلمات که اطراف کلمه دانه هستند را می یابید. مثلا برای دانه سئو میتوانید سئو چیست یا سئو سایت چیست را کلمه کلیدی قرار دهید.
3- در مرحله آخر هم سایت رقبا را بررسی میکنید و کلماتی که در دسترس دارید را دسته بندی میکنید.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی می توانید از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی نیز استفاده کنید که اغلب آن ها تا حد زیادی کمک کننده می باشند، در ادامه نیز برخی از پرکاربردترین ابزار کیوورد ریسرچ برای شما آورده شده است.
کیورد ریسرچ یعنی چه؟
کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی که در انگلیسی به آن Keyword گفته میشود. که کاربران برای پیدا کردن محتوای مد نظر خود درون گوگل آن را، جستجو می کنند.
این عبارت جستجو شده، می تواند از نظر تعداد کلمه بسیار کوتاه باشد یا حتی یک جمله یا سوال طولانی باشد. در بسیاری از مواقع موتورهای جستجو با پیشنهاد کلمات و عباراتی مشابه و نزدیک به کاربران به آنها کمک میکنند تا کلمات کلیدی مناسب تری برای پیدا کردن محتوای مورد نظرشان جستجو کنند.
به طور کلی کیورد ریسرچ همان کلمه کلیدی است که کاربر آن را سرچ میکند و سئو کاران به دنبال آن ها هستند تا در مقاله هایشان از آن استفاده کنند.
فرآیند پیدا کردن کیورد ریسرچ
همانطور که پیش تر اشاره شد برای پیدا کردن کلمه ابتدا لازم است کلمه کلیدی دانه را پیدا کنید سپس به سراغ استفاده از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی بروید، در ادامه شما میتوانید با 10 فرآیند آموزش کیورد ریسرچ جلو روید و کلمه کلیدی های خود را پیدا کنید.
آموزش کیورد ریسرچ
- جمع آوری موضوع و کلمات کلیدی اولیه کارفرما، ابتدا از کارفرمای خود بخواهید موضوعات مرتبط به وبسایت خود را برای شما لیست کند تا بتوانید با دید بازتری عملیات کیوورد ریسرچ را انجام دهید.
- بدست آوردن کلمات کلیدی پیشنهادی براساس کلمات کلیدی کارفرما، با جستجو در رابطه با موضوعاتی که کارفرما در اختیار شما گذاشته است به دنبال پیدا کردن کلمه کلیدی های مختلف باشید.
- جمع آوری کلمات کلیدی رقبا، رقبای شما می توانند بزرگترین کمک کننده باشند، زیرا با شناسایی رقبای قوی می توانید از تیتر و عنوان های آن ها استفاده کنید، لازم به ذکر است از کپی کردن بپرهیزید.
- تحلیل جزییات کلمات کلیدی، کلمات کلیدی را کاملا بررسی کنید و کانسپت کلمه کلیدی را نیز بدست آورید.
- دسته بندی کلمات کلیدی براساس موضوع و هدف، کلمه کلیدی های خود را که در مراحل قبل بدست آورده اید کاملا دسته بندی کنید.
- تعیین صفحات هر کلمه کلیدی و تفکیک و ادغام صفحات، کلمه کلیدی ها را بر اساس صفحات مرتبط بچینید، همچنین اگر دو صفحه با یک کلمه کلیدی دارید بهتر است در هم اقدام شوند، زیرا بارها تاکید کرده ایم هر کلمه کلیدی تنها در یک مقاله استفاده شود.
- بکار بردن کلمات کلیدی در وب سایت، با توجه به چگالی کلمه کلیدی، کلمات را در بخش های مختلف سایت استفاده کنید.
- جمع آوری کلمات جستجو شده خود وب سایت، با استفاده از سرچ کنسول وبسایت خود کلماتی که توسط کاربران سرچ شده و وبسایت شما با آن نمایش داده شده است را پیدا کنید.
- آنالیز وضعیت کلمات کلیدی در وب سایت، وضعیت هر کلمه را در سایت خود بررسی کنید.
- بهینه سازی کلمات کلیدی با رتبه پایین در وب سایت، کلمات کلیدی مهم که برای سایت شما می تواند ترافیک بالایی به همراه داشته باشد و از اهمیت بالایی برخوردار است را می توانید بهینه سازی کنید.
برای دیدن آموزش رایگان کیورد ریسرچ روی عکس کلیک کنید.
ابزارهای کیورد ریسرچ (معرفی 7ابزار رایگان)
در ادامه 7 مورد از ابزار های رایگان و روش های ساده برای پیدا کردن کلمه کلیدی را بررسی میکنیم.
1- موتور جست و جوی گوگل
شما کلمه کلیدی خود را سرچ میکنی و گولگل پیشنهاد ها و کلمات مرتبط که مخاطبان زیادی آن را سرچ کرده اند را به شما پیشنهاد میدهد. از امکانات دیگری که گوگل به شما میدهد، پیشنهاداتی است که در انتهای صفحه تحت عنوان «searches related to» به شما نشان می دهد.
2- وب سایت answerthepublic.com
این وبسایت از سری ابزارهای کیورد ریسرچ میباشد که رایگان و در دسترس است. البته نتیجهدهی این سایت در مورد لغات فارسی زیاد کاربردی ندارد جز در یک مورد که آن هم پیدا کردن کلمه کلیدی longtail (کلمه کلیدی طولانی) است. پس از تایپ کلمه کلیدی موردنظرتان میتوانید به قسمت related این سایت رجوع کنید و کیوردهای longtail مناسبی پیدا کنید.
3- گوگل ترندز
از ابزار google trends معمولا برای مقایسه بین دو کلمه کلیدی استفاده میشود. کار کردن با این ابزار زیاد سخت و پیچیده نیست. کافی است کلمههایی را که میخواهید مقایسه کنید تایپ کنید و اطلاعات موردنظرتان را به دست آورید. بیشتر در مواقعی میتوایند از آن استفاده کنید که بین 2 کلمه نمیدانید کدام میزان سرچ بیشتری دارد.
4- اکستنشن keyword everywhere
این اکستنشن(keyword everywhere) روی مرورگر کروم نصب میشود و میتوان از آن برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کرد، به اینصورت که بعد از سرچ هر کلمه، این ابزار کلمات کلیدی مرتبط با آن را که قبلا سرچ شدهاند به شما نمایش میدهد. البته برخی از امکانات این ابزار نیاز به پرداخت هزینه دارد.
5- SEMrush
ابزار SEMrush یکی دیگر از ابزارهی کاربردی است که پس از پایان کار الکسا بیشتر از گذشته مورد توجه سئوکاران قرار گرفته است.، این ابزار کاملا رایگان نیست اما برخی از امکانات آن را می توان بدون پرداخت هزینه استفاده کرد؛ برای پیدا کردن کلمات کلیدی با استفاده از این ابزار لازم است تا حد زیادی به عمق آن برویم.
6- ساجست ها
هنگام سرچ کلمه کلیدی در گوگل، گوگل به شما پیشنهاداتی میدهد که به معنی بیشترین سرچ های مردمی است و شما میتوانید بفهمید کاربرتان چه چیزی را در گوگل سرچ میکند.
7-Ubersuggest
یکی از ابزارهایی که در جهت جستجو و انتخاب کلمه کلیدی بسیار کمک کننده می باشد؛ که ابتدا می توانید کلمه ای را در کادر وارد کرده و سپس کلمات مرتبط برای شما نمایش داده می شود. لازم به ذکر است این ابزار برای انتخاب کلمات فارسی دقت بالایی ندارد و اغلب برای سایت های خارجی استفاده می شود.
ختم کلام
در این مقاله با تعریفی از کیورد ریسرچ چیست آشنا شدیم و همچنین نحوه استفاده برخی از ابزارهای کلمه کلیدی را آموختیم. تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهم ترین هدف های سئو است که اولین قدم آموزش سئو به شمار می آید و لازم است تا اولین گام را به درستی برداریم تا در ادامه دیگر بخش های آن را نیز بتوانیم به درستی ادامه دهیم.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
محتوای هاب چیست؟
مشاور سئو چیست؟
کد ga چیست؟
دامنه چیست؟
منشن چیست؟
ریدیزاین سایت چیست؟
2 نظر
دیدگاهتان را ثبت کنید
سلام
کیوردچی رو فراموش کردید 🥲
تشکر بابت معرفی ابزار جدید کیورد ریسرچ 💜💐