15 نکته طلایی در انتخاب دامنه سایت
انتخاب دامنه سایت
برای راه اندازی کسب و کارهای آنلاین و همچنین شروع به کار یک وبسایت انتخاب دامنه سایت به دقت و حساسیت خاصی نیاز دارد زیرا با انتخاب دامنه خوب و رعایت نکات مهم و همچنین انتخاب نام مناسب جهت دامنه سایت خود در نهایت می توانید نتیجه آن را در طول فعالیت خود مشاهده نمایید.
یک دامنه خوب می تواند مزایای زیادی را برای شرکت به همراه داشته باشد و همچنین در بازاریابی نیز مانند برند شرکت سبب جذب مشتریان بیشتری شود، در ادامه با مرور 15 نکته طلایی در انتخاب دامنه سایت می توان در نهایت با یک تصمیم درست کسب و کار خود را متحول کنید؛ پس با ما همراه باشید…
دامین (Domain) یا دامنه چیست
دامنه یا دامین همان آدرس و نامی است که می توان سایت را با آن شناخت و با وارد کردن آدرس به مرورگر به سایت مورد نظر وارد می شوید. در نظر داشته باشید انتخاب دامنه مناسب برای ثبت وبسایت خود یکی از اقدامات مهم در شروع کار است و دارای نکات جزئی و زیرکانه ای است که اگر به درستی رعایت شود در کنار دیگر مسائل سئو و بهینه سازی سایت می تواند به رشد سایت شما کمک کند.
چه نکاتی در انتخاب دامنه سایت اهمیت دارد؟
همانطور که پیش تر به آن اشاره شد دامنه شما معرف شماست، بنابراین انتخاب نام دامنه در نهایت بعنوان برند شما می باشد، در این راستا می توان وبسایت آمازون را مثال بزنیم که اگر آقای جف بزوس به جای انتخاب نام Amazon و دامنه Amazon.com از نام خود و یا نام دیگری برای کسب و کار خود استفاده می کرد به اندازه امروز موفق نبود.
همچنین انتخاب نام دامنه درست می تواند احتمال حضور وبسایت شما را جستجوهای مرتبط افزایش دهد، البته لازم به ذکر است این مسئله تنها با انتخاب نام درست و مناسب اتفاق نمی افتد و همراه با سئو و بهینه سایز سایت بوده که در نهایت نتیجه خوبی را از وبسایت خود دریافت کنید.
یکی از نکاتی که در وبسایت MOZ به آن اشاره شده است انتخاب نام دامنه متناسب با حوزه کاری شما است که در نهایت می تواند به شناسایی بهتر وبسایت توسط گوگل کمک کند و همچنین مخاطبین هدف در کسب و کار شما راحت تر شناسایی می شود.
در ادامه به صورت کامل تمام نکاتی را که در انتخاب دامنه سایت اهمیت دارد و همچنین اهمیت نکات نام دامنه را برای شما عزیزان در قالب 15 نکته کلیدی شرح می دهیم.
15 نکته طلایی در انتخاب دامنه سایت
1- انتخاب پسوند مناسب در دامنه وبسایت
همانطور که در همه ی وبسایت مشاهده می کنید هر دامنه از دو بخش نام دامنه و پسوند تشکیل شده است، پسوندها نیز به سه بخش، پسوندهای عمومی، پسوندهای اختصاصی و پسوندهای ملی دسته بندی شده که می توان هر کدام را به موارد زیر اشاره کرد:
- پسوندهای عمومی مانند: com,.org,.net. و… که این پسوندها از قدیمی ترین ها بوده و برای ثبت و استفاده از آن ها هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.
- پسوندهای اختصاصی مانند: travel,.edu,.tv,.gov. و… همانطور که از نام دسته بندی این پسوندها مشخص است جهت استفاده انحصاری و اختصاصی بوده و هریک مختص به سازمان ها و نهادهای مشخصی هستند که با ارائه مجوز قادر به استفاده از این پسوندها می باشند.
- پسوندهای ملی مانند: ir,.co.ir,.ac.ir,.gov.ir. و… همچنین در رابطه با پسوندهای ملی می توان گفت، هر کشوری در دنیا دارای دامنه های اختصاصی با کد اختصاری مخصوص به خود است و تنها استفاده و ثبت این دامنه ها مختص به همان کشور می باشد.
حال با داشتن اطلاعات کامل در رابطه با انواع پسوندها لازم به ذکر است که به سراغ پسوندهایی بروید که در میان مردم رایج بوده، شاید از نظر شما استفاده از پسوندی مانند pizza جالب باشید و تصور کنید که می توانید با این پسوند پیشرفت شگفت انگیزی را تجربه کنید، اما با اینکه اعتقاد دارم هیچ چیزی بعید و نشدنی نیست امــا بهتر است به سراغ پسوندهای رایج و متداول بروید.
پسوند com. و ir. بیشترین میزان ثبت را داشته که می توانید هر دو دامنه را برای ثبت وبسایت خود خریداری نمایید. در نظر داشته باشید در صورتی مجاز به استفاده از پسوندهای متفاوت هستید که پسوند با زمینه کاری شما متناسب باشد.
2- از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود برای نام دامنه استفاده کنید
همانطور که همیشه در مباحث سئو و همچنین در مقالات آموزش سئو رایگان و تحقیق کلمه کلیدی تأکید می شود، موتورهای جستجو با استفاده از کلمات کلیدی مطالب سایت شما شناسایی و به بررسی آن ها می پردازند از این رو علاوه بر استفاده از کلمه کلیدی در محتوای سایت می توان در انتخاب نام دامنه نیز به کاربرده شود.
اگر در پیدا کردن کلمه کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود دچار مشکل هستید می توانید از مقاله ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی کمک بگیرید.
3- یک نام کوتاه برای دامنه خود انتخاب کنید
شاید برایتان سوال شده است که چرا نام دامنه بهتر است کوتاه باشد و کوتاه و بلند بودن آن چه تاثیری دارد، می توان گفت امروزه با افزایش دغدغه های زندگی به تبع میزان حواس پرتی و فراموشی افراد نیز افزایش یافته است پس با استفاده از نام کوتاه می توان در حافظه افراد ماندگاری بیشتری داشته باشید و به خاطر سپردن نام وبسایت آسان تر است.
انتخاب نامی که بین 4 تا 16 کاراکتر دارد مناسب می باشد.
4- نام دارای تلفظ و تایپ راحت انتخاب کنید
حتما تا حالا برای شما نیز پیش آمده است که زمان تایپ یک آدرس با جابه جا شدن برخی حروف سایت مورد نظر را پیدا نکرده است و با خودتان فکر کرده اید که چه لزومی دارد نامی چنین سخت را برای وبسایت خود انتخاب کنند.
تلفظ نام وبسایت نیز لازم است روان باشد زیرا زمان معرفی سایت به دیگران به راحتی می توان این کار را انجام داد و ماندگاری بیشتری را در ذهن افراد دارد. پس به تلفظ و تایپ نامی که انتخاب می کنید دقت کنید.
5- یک نام خاص و منحصر بفرد انتخاب کنید
علاوه بر آنچه که در رابطه با انتخاب نام پیش تر به آن اشاره کردیم، تلاش کنید تا نامی خاص و منحصر به فرد را برای دامنه خود در نظر بگیرید. برای سایت گردشگری انتخابی نامی مانند (gardeshgari) نمی تواند انتخابی خاص باشد اما وبسایت گردشگری با نامی مانند (کجارو kojaro) نامی خاص بوده و می تواند در ذهن افراد ماندگارتر باشد.
6- از استفاده خط تیره، نقطه، اعداد و… تا حد لزوم خودداری کنید
وبسایت دیجی کالا را در نظر بگیرید، digikala.com همانطور که می دانید یکی از فروشگاه های اینترنتی موفق است اما به نظر شما اگر نام دامنه بصورت digi-kala و یا digi_kala نوشته می شد هم تا این حد موفق بود؟
فارغ از بحث سئو و بهینه سازی سایت و همچنین مباحث سئو تکنیکال که در هیچ صورتی نمی توان آن را انکار کرد امــا امروزه افراد به دنبال انتخاب ساده ترین و سریع ترین راه برای رسیدن به خواسته های خود هستند پس حتما انتخاب یک نام ساده و بدون نقطه و خط تیره و… می تواند سرعت پیشرفت شما را دوچندان کند.
7- نام دامنه خود را با نگرش آینده و اهدافی که برای کسب و کار خود دارید انتخاب نمایید
وبسایت های زیادی را مشاهده می کنیم که پس از چند سال سابقه فعالیت اقدام به تغییر برند یا عنوان تجاری خود می کنند اما غافل از آنکه این مساله می تواند در ابعاد زیادی تاثیرات منفی را برای کسب و کار آن ها داشته باشد.
اگر قصد دارید تا در آینده کسب و کار شما حوزه های بیشتری را پوشش دهد پس در ابتدای شروع و انتخاب نام دامنه آن را به گونه ای انتخاب نمایید که بتواند آنچه را بعنوان هدف در پیش دارید پوشش دهد. اما به تغییر نام برند پس از گذشت مدت زمانی که کسب و کار شما در حال رشد است هرگز فکر نکنید…
8- از تقلید و کپی برداری از دیگران دوری کنید
خودتان باشید با ایده ها و آنچه که در ذهن خود دارید و باور کنید که نظرات و ایده های شما به اندازه کافی جذاب است و نیاز به کپی برداری از دیگران نمی باشد، برای انتخاب نام دامنه نیز حتما و حتما دقت کنید که نامی مشابه با آن قبلا ثبت نشده باشد و همچنین شبکه های اجتماعی را نیز در نظر داشته باشید که آیا چنین نامی ثبت شده است یا خیر.
زیرا در ادامه فعالیت برای بهینه سازی وبسایت نیاز است تا در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید و همچنین از بروز مشکلات حقوقی که ممکن است با انتخاب نام مشابه بوجود بیاید جلوگیری کرده اید.
9- سابقه دامنه را بررسی نمایید
در صورتی که قصد دارید تا دامنه مورد نظر خود را از شخص یا شرکتی که قبلا آن را خریداری کرده تهیه نمایید حتما سابقه دامنه مورد نظر را بررسی نمایید؛ زیرا اگر دامنه شما دارای قبلا مشکلاتی داشته بعنوان مثال به دلیل نقض برخی الگوریتم های گوگل جریمه شده در آینده نیز می تواند برای کسب و کار شما دردسرساز شود و خرید آن درست نیست.
اگر با الگوریتم های گوگل و جریمه آن ها آشنا نیستید می توانید یکی از الگوریتم ها با نام الگوریتم کبوتر را در وبسایت مطالعه نمایید.
10- یک پیشنهاد جذاب برای شما، خرید دامنه های مشابه
اگر توان مالی دارید می توانید جهت جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی دامنه خود را با پسوندهای متفاوت و همچنین نام های مشابه نام وبسایت خود خریداری نمایید.
حتی در مواردی اگر احتمال دارد که مشتریان آدرس وبسایت شما را با غلط املایی سرچ کنند آدرس دامنه با غلط املایی های رایج را هم خریداری نمایید. این روش می تواند از هرگونه سوءاستفاده جلوگیری نماید.
11- موقعیت جغرافیایی را فراموش نکنید
اگر کسب و کار شما محدود به موقعیت جغرافیایی و شهر خاصی می باشد در این صورت می توانید از شهر مورد نظر خود در نام دامنه استفاده نمایید؛ زیرا گوگل به موقعیت و مکان خیلی حساس است و می تواند در این زمینه به شما کمک بیشتری کند.
بعنوان مثال رستورانی با نام piato را در نظر بگیرید که دارای شعبه اصلی در یک کشور خارجی است؛ حال فرض کنید شعبه ای از این رستوران را در شهر اصفهان تأسیس می کنیم و برای معرفی و ارائه خدمات آن رستوران وبسایتی را ثبت می کنیم.
جهت ثبت دامنه این وبسایت می توان از نام اصفهان را قبل از نام رستوران آورد مانند: Esfahanpiato.ir
12- در کار خود سرعت عمل داشته باشید
جهت ثبت دامنه مورد نظر با پسوند انتخابی سرعت عمل داشته باشید زیرا در همین لحظه که شما دامنه ای را بررسی می کنید و آزاد است ممکن است دقایقی دیگر توسط شخصی خریداری شود.
13- از شرکت های معتبر ثبت دامنه کمک بگیرید
همیشه در هر شرایطی تاکید می شود هنگام خرید اینترنتی به سابقه و اعتبار وبسایت و همچنین نام و نشان تجاری آن دقت نمایید؛ هنگام ثبت دامنه وبسایت هم این مساله صدق می کند پس برای دامنه مورد نظر خود را از شرکت های معتبر خریداری نمایید تا در ادامه فعالیت ها برای کسب و کار شما مشکلی بوجود نیاید.
14- به قیمت های ارائه شده توجه نمایید
جهت خرید دامنه مورد نظر خود در سایت های متفاوتی جستجو کنید، زیرا برخی اوقات تفاوت قیمت هایی میان سایت ها وجود دارد و می توانید دامنه خود را با قیمت کمتری به ثبت برسانید. اما لزوماً ارزانترین و یا گرانترین شرکت ارائه کننده بهترین نمی باشد و نیاز به تحقیق و بررسی سابقه و اعتبار شرکت دارد.
15- Domain privacy
یکی از قابلیت هایی که می توان بر روی دامنه مورد نظر فعال کنید Domain privacy است؛ اما در رابطه با این قابلیت نظرات متفاوتی میان کارشناسان و صاحب نظران وجود دارد.
عده ای معتقدند که فعال کردن آن می توان رتبه وبسایت را در نتایج گوگل کاهش دهد اما عده ای معتقدند می تواند از دسترسی هکرها به وبسایت جلوگیری نماید که در مقاله چگونه می توان سایت خود را از سئو منفی محافظت کرد یکی از موارد مهم مقابله با هکرها می باشد؛ پس جهت استفاده از این قابلیت در مورد آن به درستی تحقیق کنید.
کلام آخر
ثبت دامنه سایت یک گام مهم و اساسی جهت شروع کسب و کار آنلاین شما است و انتخاب یک دامنه درست می تواند میزان پیشرفت شما را در ابتدای کار دوچندان کند از این رو به بررسی 15 نکته طلایی در انتخاب دامنه سایت پرداختیم که می تواند شما را در این مسیر پر چالش و پر رمزوراز راهنمایی کند.
شما برای انتخاب نام و پسوند دامنه وبسایت خود چه نکاتی را در نظر گرفتید؟!
دیدگاهتان را بنویسید