پرسونای مخاطب چه تاثیری در سئو دارد
پرسونای مخاطب چه تاثیری در سئو دارد ؟ این اصطلاح برایتان آشنا است اما دقیقا نمی دانید چیست و چه تاثیری می تواند در کسب و کارتان داشته باشد، بهتر است یک بار برای همیشه با این مسئله بصورت واضح و دقیق آشنا شوید.
پرسونای مخاطب چه تاثیری در سئو دارد؟
اگر صاحب کسب و کار آنلاین و یا حضوری هستید احتمالا برایتان پیش آمده که هزینه های زیادی را صرف تبلیغات کرده اید اما هیچ نتیجه ای از آن نگرفته اید و درآمد و فروشتان در همان مقدار سابق باقی مانده است و این موضوع بسیار شما را ناراحت و کلافه کرده زیرا علاوه بر هزینه ی زیادی که پرداخت کرده اید زمانتان نیز از دست رفته است!
در این شرایط سوال های زیادی در ذهنتان شکل می گیرد تا به دلیل این مشکل برسید اما در نهایت نمی توانید پاسخ درست و قطعی برای آن پیدا کنید و این اشتباه را بارها و بارها تکرار می کنید و مسلما نمی توانید آن چنان که باید از تبلیغات خود نتیجه بگیرید
اگر این مشکلات شما را خسته و ناامید کرده است، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا برای همیشه این مشکل را برطرف کنید. قبل از هر چیزی چند مفهوم پایه ای را معرفی می کنیم تا در ادامه بصورت کلی با اهمیت و تاثیر پرسونای مخاطب در سئو آشنا شویم.
پرسونا چیست؟
پرسونا یا persona به معنای ویژگی های خاص یا بارز یک نفر معنا می شود که اغلب افراد آن شخص را با همان ویژگی ها می شناسند و ویژگی های فردی یا خیلی شخصی نمی باشد،در اکثر موارد ویژگی های احساسی و رفتاری مد نظر است.
پرسونای مخاطب چیست؟
عموما اغلب تولید کنندگان محصولات در هر زمینه ای که هستند، برای آنکه بتوانند هوشمندانه تر و هدفمند عمل کنند پرسونای مخاطب طراحی می کنند تا بتوانند با توجه به سلیقه و ویژگی های مخاطب خود تولید محتوا یا بازاریابی انجام دهند؛ برخی از این موارد را می توان به خصوصیات زیر اشاره کرد:
- سن افراد
- چنسیت افراد
- شغل
- محل زندگی
- موقعیت جغرافیایی
- میزان درآمد و حقوق
- طرز تفکر و…
پرسونای مشتری چیست؟
همه آنچه در رابطه با مخاطب وجود دارد در رابطه با مشتری نیز صدق می کند، به عنوان مثال اگر شما یک فروشنده هستید لازم است پرسونا مشتری خود را طراحی کنید تا بتوانید راحت تر محصولات خود را به فروش برسانید و درآمد خود را افزایش دهید؛ به عنوان مثال اگر شما فروش کالکسه نوزاد دارید قطعا پیدا کردن مشتریان خاص شما می تواند د بالا رفتن فروشتان نیز موثر باشد که تمام این موارد را در ادامه می آموزیم.
تفاوت تبلیغات امروزه با زمان های گذشته
قبل از شروع هر چیزی شما باید این مسئله را بدانید که تغییر و پیشرفت در هر محیطی همه ابعاد جامعه را در برمی گیرد و بر جزئیات نیز تاثیرگذاری دارد، یکی از مسائلی که با توجه به تغییرات امروزه به صورت کلی عوض شده است، نحوه تبلیغات و بازاریابی می باشد.
در زمان های گذشته بازاریابی و تبلیغات از طریق پیام های بازرگانی تلویزیون، پخش تراکت ها به صورت گسترده و غیره انجام می گرفت اما امروزه تاثیرگذاری این نوع تبلیغات بسیار کم شده است و تا حدی که کسب و کارهای زیادی دیگر به سراغ این نوع تبلیغات نمی روند.
اما از سوی دیگر تبلیغات در شبکه های اجتماعی و بازارهای اینترنتی تبدیل به یک سبک جدیدی شده که تاثیرگذاری آن نیز بالاتر است. پس بهتر است با روند تغییرات جامعه هم سو شده و از سبک های جدید استفاده کنیم.
شاید اکنون این ابهام برایتان بوجود آمده که شما برای تبلیغات خود از روش های اینترنتی نیز استفاده کرده اید و باز هم نتیجه ای نگرفته اید، چه دلیل باعث شده که روش های جدید نیز جوابگو نباشد؟!
این دقیقا همان چیزی است که اکنون در حال بررسی آن هستیم پس صبور باشید و به مطالعه مقاله ادامه دهید.
پرسونای مخاطب به چه معناست
با توجه به توضیحات قبلی می توان گفت، به معنای شناختن مخاطبان هدف ما می باشد و برای موفق بودن در کسب و کار خود نیاز است تا مخاطبین هدف را شناسایی کنیم و نیازهای آن ها را نیز بشناسیم. بعبارتی نیاز به شناختن ویژگی های مخاطبان خود داریم.
بعنوان مثال درنظر بگیرید که برای وبسایت خانوم سین قصد نوشتن مقاله در رابطه با کنیبالیزیشن داریم، در این صورت ابتدا لازم است به دنبال این نکته باشیم که محتوایی مرتبط با کنیبالیزیشن می باشد متناسب با چه کسی است و نیازهای چه اشخاصی را رفع می کند؟
آیا این مقاله برای اشخاصی که در حال فعالیت در صنعت آشپزی هستند می تواند مفید باشد؟ برای کسی که هتلدار است چطور؟ شاید هم تنها برای اشخاص حرفه ای در سئو مفید است؟
در واقع پاسخ دادن به همه ی این سوال ها و این که بتوانیم مخاطبان خود را با توجه به ویژگی های آن ها بشناسیم را می توان پرسونا مخاطب نامید.
چگونه مخاطبین هدف خود را بشناسیم
همانطور که پیش تر توضیح داده شد اگر ما نتوانیم مخاطبین هدف در کسب و کار خود را تشخیص دهیم، به تبع نمی توانیم تعداد زیادی از مخاطبان خود را از دست می دهیم.
در نظر بگیرید زمانی که قصد تبلیغات برای یک کسب و کار در حوزه فروش ابزارآلات دارید، اگر این تبلیغات برای تعداد افراد زیادی با هدف ها و نیازهای مختلف انجام شود تاثیرگذاری بیشتری دارد و یا در صورتی که مجموعه هدفی متناسب و مرتبط با حوزه فعالیت خود در نظر گرفته شود؟!
به طور حتم حالت دوم و زمانی که تمام وقت و هزینه های خود را در یک بخش متمرکز می کنیم در نتیجه تعداد افرادی از مخاطبین که به مشتری تبدیل می شوند بسیار بالاتر از حالت اول می باشد. زیرا شما بر یک بخش تمرکز کرده و افراد آن دسته مرتبط با کسب و کار شما می باشند.
عوامل موثر در پرسونای مخاطب و سئو
تحقیق کلمه کلیدی
ابتدا لازم است اطلاعات و داده های مربوط به ترافیک کلمه کلیدی و میزان رقابت را بوسیله ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی چیست؟ بدست آوریم که از طریق این ابزارها می توان جایگاه هریک از کلمات خود و میزان ترافیک آن ها را بدست آوریم. تعدادی از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی در مقاله ای با همین عنوان بر روی وبسایت خانوم سین وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها اطلاعات لازم را بدست آورده و قدمی به سوی شناخت جامعه هدف کسب و کار خود برداریم.
جمع آوری اطلاعات با پرسش نامه و نظرسنجی از افراد
یکی از راه های بدست آوردن اطلاعات، طراحی پرسش نامه و نظرسنجی از افراد و مخاطبان شما است تا از طریق طرح کردن سوالات مختلفی بتوانیم نیازهای آن ها را شناخته و در جهت برطرف کردن نیازهای افراد آن ها را از مخاطب به مشتری تبدیل کنیم.
ارزش گذاری کلمات کلیدی
کلماتی که تعداد سرچ پایینی داشته و یا میزان رقابت در آن بالا است، مناسب جهت وقت گذاشتن نمی باشد را از لیست مورد نظر پاک می کنیم.
طراحی کلمه کلیدی های جدید
پس از بدست آوردن اطلاعات و آمارهای مختلف نیاز است تا خلاقیت خود را به کار بیندازیم و با توجه به آنچه تا این مرحله از داده ها و اطلاعات مختلف بدست آورده ایم را با یکدیگر ترکیب کرده و همچنین می توان از ابزارهایی مانند keywordtool.io نیز کمک بگیریم.
اجرا و پیاده سازی
در آخرین مرحله پس از انتخاب کلمه کلیدی های مناسب، لازم است تا صفحات مختلف وبسایت خود را با آن کلمات آپدیت کنید.
پرسونای مخاطب در سئو
اگر مالک یک کسب و کار می باشید لازم است، اکنون در حال حاضر در هر مرحله ای از فعالیت هستید از خود بپرسید آیا حوزه فعالیت خود را به خوبی میشناسم؟ آیا اطلاعات کاملی در رابطه با بیزینس خود دارم؟
اگر شما بتوانید اطلاعات خود را در رابطه با بیزینس و زمینه فعالیت خود افزایش دهید در نتیجه می توانید نیازهای کاربران خود را نیز شناسایی و در آن جهت تلاش کنید ، پس در این صورت توانسته اید به مسیر سئو، بهینه سازی و بازاریابی کسب و کار خود کمک کنید، زیرا آنچه که در ابتدای مقاله نیز به آن تاکید کردیم اهمیت پرسونای مخاطب در سئو بود.
زیرا شناسایی نیازها و اهداف مخاطبین و مشتریان در تولید محتوای ارزشمند، موثر است و از مهمترین مراحل سئو و بهینه سازی می باشد.
پرسونا مخاطب در بازاریابی محتوا به چه صورت است؟
زمانی که به قصد تولید محتوا و بازاریابی محتوا اقدام به طراحی پرسونای مخاطب می کنید لازم است برخی نکات را حتما در آن رعایت کنید:
1- چه عواملی در فرد مقاومت ایجاد می کند؟
مواردی که کاربر را برای مطالعه مقاله ما دچار تردید می کند و در نهایت در برابر مطالعه آن مقاومت می کند؟
2- پیام های اثرگذار در افراد
مسائل مختلفی از جمله نحوه صحبت کردن، استایل پیام ها، عبارات و کلماتی که استفاده می شود، همه این موارد را در کمپین ها و شرایط مختلف استفاده کنید و پس از اتمام بازه زمانی حتما بازخورد و نتیجه آن را بررسی کنید تا بتوانید پیام های اثرگذار را شناسس کرده و در نتیجه پرسونا مخاطب خود را بروزرسانی کرده و پرسونا دقیق تر بنویسید.
کلام آخر
در این مقاله بررسی کردیم که پرسونای مخاطب چه تاثیری در سئو دارد و به صورت کلی آن را چگونه می توان تعریف کرد و همچنین آموختیم که چگونه می توان مخاطبین هدف خود را در هر زمینه و کسب و کاری بدست آوریم.
در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه می توانید از قسمت دیدگاه وبسایت سوالات خود را مطرح کرده تا در اولین فرصت پاسخ آن ها را بصورت کامل دریافت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید