چک لیست سئو | چک لیست آموزش سئو
چک لیست سئو
چک لیست سئو یکی از مباحث کاربردی در سئو است که با کمک آن می توان گام به گام رتبه و جایگاه وبسایت خود را تغییر دهیم. در این مقاله با مراحل مهمی که برای سئو و بهینه سازی یک وبسایت نیاز است آشنا می شویم و با اجرای کامل تمام مراحل می توان وبسایت مورد نظر را بهینه کرد و در نتیجه به رتبه و جایگاه برتری در موتورهای جستجو برسانیم.
چک لیست چیست؟
هدف از این مقاله بررسی چک لیست 2023 می باشد که که یکی ازکامل ترین و جدید ترین چک لیست سئو سایت با توجه به آخرین به روز رسانی های گوگل می باشد.
اما چک لیست چیست؟ چک لیست به لیستی از موارد و گزینه ها گفته می شود که در ابتدای شروع به کار یک وب سایت و همچنین در مراحل مختلف سئو بعنوان مثال تولید محتوا و غیره می توانیم با توجه به موارد لیست شده در چک لیست پیش برویم تا بتوانیم در نهایت وبسایت خود را به درستی و بر طبق اصول سئو پیش ببریم.
در این مقاله چک لیست پایه سئو، چک لیستی برای پیدا کردن کلمات کلیدی، لیست سئو فنی،لیست سئو داخلی و چک لیست سئو محتوا و در نهایت لیست سئو خارجی را مورد بررسی قرار می دهیم. تا با طی مراحل گام به گام این چک لیست می توان انتظار عملکرد درستی از وبسایت در موتور جستجو های مختلف داشته باشیم.
نحوه استفاده از چک لیست سئو 2023
همانطور که ذکر شد در این بخش به معرفی بخش های مختلف لیست سئو 2023 به صورت مجزا می پردازیم تا بتوانیم نحوه استفاده از چک لیست 2023 را برای افراد راحت تر کنیم.
همچنین برای استفاده راحت تر از چک لیست و رعایت تمام موارد، لازم است که نکات و مواردی که در هر بخشی از چک لیست گفته شده را در محل مشخصی به صورت مجزا مشخص کنیم
و آنگاه هنگام اجرای هر مورد ویژه هر بخش در مقابل آن مورد رعایت شده علامت بزنیم، این گونه می توان نحوه استفاده از چک لیست 2023 را راحت تر کنیم.
در چک لیست 2023 تمام مواردی که در هر بخش نیاز است تا رعایت کنیم بیان شده است و با دیدن برخی از موارد ممکن است احساس تکراری بودن گفته ها را داشته باشید اما توجه کنید، احتمال اینکه بسیاری از این موارد را در وبسایت خود رعایت کرده باشید زیاد است.
اما در این میان بسیاری از موارد و آیتم ها وجود دارد که نیاز است تا بازنگری بر آن داشته باشید و برخی نکات را بار دیگر درست و اصولی تر اجرا کنید. و این نکته را بدانید با رعایت موارد و نکات چک لیست می توانید جایگاه بسیار ویژه ای در موتور های جستجو بخصوص گوگل بدست آوریم.
بخش های مختلف چک لیست سئو 2023
همانطور که ذکر شد ما لیست سئو 2023 را برای استفاده راحت تر به بخش های مختلفی تقسیم کرده ایم و به ترتیب به بررسی هرکدام می پردازیم که عبارتند از :
- چک لیست پایه سئو
- چک لیست برای پیدا کردن تحقیق کلمه کلیدی
- چک لیست، سئو فنی (سئو تکنیکال )
- چک لیست داخلی و محتوا
- چک لیست خارجی
چک لیست پایه سئو
در چک لیست پایه سئو نکات مهم و ارزشمندی را بررسی می کنیم که برای وبسایت هایی که سئوی آن ها به تازگی و اخیرا شروع شده است، بسیار مفید می باشد.
- متصل کردن وبسایت مورد نظر به گوگل و سرچ کنسول
Google search console یکی از ابزارهای کاربردی و البته رایگان است که برای سئو و بهینه سازی وبسایت از طرف گوگل ارائه شده است و می تواند جهت بررسی موارد بسیار زیادی در سئو به سئوکاران و متخصصین کمک می کند.
مواردی مانند، میزان بازدید هر کلمه کلیدی، پیدا کردن خطاهای سایت و برطرف کردن آن ها، ارسال کردن نقشه سایت و بسیاری از ویژگی هایی که از طریق این ابزار می توان آن ها را به کار ببریم.
- متصل کردن وبسایت مورد نظر به گوگل آنالیتیکس
این ابزار نیز کاربردی شبیه به گوکل سرچ کنسول دارد که در چک لیست پایه سئو موجود است و می تواند داده هایی از قبیل بازدید افراد از وبسایت، نحوه ارتباط با وبسایت و برخی موارد دیگر از این قبیل را در اختیار کاربران قرار دهد.
- متصل کردن وبسایت به Bing webmaster tools(موتور جستجوی BING)
- نصب پلاگین های سئو در وردپرس (مانند یوآست،RANK MATH)
- ثبت نقشه سایت (SITEMAPS) و معرفی آن به گوگل
- ساخت فایل ROBOTS. TXT جهت تعیین صفحاتی که نیاز به بررسی توسط موتور جستجو و لیست کردن آن نمی باشد.
- بررسی MANUAL ACTIONS تگر به دلایل مختلف توسط گوگل جریمه شده باشیم در این گزارش متوجه آن شویم.
مواردی که به بررسی و معرفی آن پرداختیم، از موارد چک لیست پایه سئو به شمار می رود و در ادامه به چک لیست برای پیدا کردن کلمات کلیدی می پردازیم.
چک لیست سئو برای پیدا کردن کلمات کلیدی
همانطور که در مقالات اموزش تحقیق کلمه کلیدی و ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی یکی از بخش های مهم در سئو و بهینه سازی وبسایت و هم چنین چک لیست برای پیدا کردن کلمات کلیدی نیز یکی از بخش های مهم در چک لیست سئو 2022 می باشد.
اما با توجه به مقاله کانسپت کلمه کلیدی لازم است بدانید کلمات کلیدی که در مرحله تحقیق کلمه کلیدی آن ها را کشف کرده ایم نیاز به بررسی دارند. که در لیست سئو برای پیدا کردن کلمات کلیدی برخی از موارد مهم می توان مشاهده کرد که بوسیله آن ها کلمات کلیدی صحیحی را برای صفحات مختلف وبسایت خود انتخاب خواهیم کرد.
- بررسی رقبا
یکی از بهترین روش ها برای پیدا کردن و بررسی کلمات کلیدی بررسی رقبا می باشد، توجه کنید شما در این مورد نیاز است تا رقبای خود را بررسی کرده و بوسیله کلمات کلیدی که توانسته اند با آن ها رتبه و جایگاه خوبی در گوگل دریافت کنند را جهت ایده گرفتن برای وبسایت خود پیدا کنید.
از طریق ابزارهای مختلفی مانند ahrefs و هم چنین ابزارهای دیگری که در مقاله ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به بررسی کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا پی ببریم و در جهت سئوی وبسایت خود از آن استفاده کنیم.
- بررسی و پیدا کردن کلمات کلیدی پرطرفدار و پر مخاطب پول سازی
با شناسایی و بدست اوردن کلمات کلیدی پرطرفدار می توان نرخ کلیک و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهیم و در نتیجه می توان فروش وبسایت را نیز افزایش داد.
- کشف کلمات کلیدی طولانی
بوسیله پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی long tail می توان وبسایت را به خوبی بهینه کرد. به شرط آنکه بتوان کلمه هایی با نرخ تبدیل بالا پیدا کنیم که در عین حال جستجوی کمتری داشته، در این صورت شانس موفقیت خود را افزایش می دهیم.
برای پیدا کردن تمامی این کلمات می توانید از ابزارهایی که در مقاله ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی معرفی شده است استفاده کنیم.
- کانسپت کلمه کلیدی
برای بررسی این مساله که کلمات کلیدی انتخاب شده با محتوا و نیت کار بر هم کانسپت و هم مفهوم است یا خیر نیاز است تا صفحات مختلفی را که با کلمه کلیدی مورد نظر شما به رتبه و جایگاه خوبی رسیده اند را بررسی کنیم.می توانیم در این رابطه از مقاله کانسپت کلمه کلیدی نیز استفاده کنیم.
- رفع نیاز مخاطب
توجه کنید که کلمه کلیدی شما با توجه به درد کاربران و نیازهای کاربران و سوالاتی که از گوگل می پرسند انتخاب شود،
در این صورت شما می توانید کاربران زیادی را به سمت محتوا و وبسایت خود جذب کنید زیرا توانسته اید نیاز آنان را رفع کنید . برای پیدا کردن سوالات مرتبط با کلمه کلیدی می توانید از alsoasked.com نیز کمک بگیرید.
- بررسی میزان سختی کلمه کلیدی
با توجه به ابزاهای تحلیل سئو، تعریف و تحلیل های متفاوتی در رابطه با میزان سختی کلمه کلیدی دریافت می شود.
اما در مجموع از این طریق می توان بصورت حدودی بدانیم برای رتبه گرفتن بوسیله یک کلمه چه مقدار زمان و هزینه لازم است و از این طریق می توانیم برنامه ریزی هدفمندی برای سئو سایت خود داشته باشیم.
با تعدادی از مهمترین موارد چک لیست برای پیدا کردن کلمات کلیدی اشنا شدیم و اموختیم که با رعایت تمامی این موارد برای انتخاب کلمات کلیدی می توان در نهایت کلمه کلیدی مفیدی را انتخاب کنیم.
چک لیست سئو فنی (تکنیکال )
با توجه به چک لیست سئو 2022 و هم چنین توجه به اپدیت الگوریتم های گوگل به این مساله می رسیم. که اهمیت و ارزش سئو تکنیکال نزد گوگل افزایش یافته و از طریق آن می توانیم وب سایت خود را در رتبه بهتری قرار دهیم و یا با خلاف و جهت عکس عملکرد آن تمام زحمات خود در بخش های مختلف سئو را از بین ببریم.
در ادامه با بیان مهمترین موارد لیست سئو فنی سعی بر بهبود و سئوی اصولی وبسایت شما را داریم.
- استفاده از HTTPS به جای HTTPکه سبب تا مین امنیت بیشتر کاربران می شود.
- چک کردن ایندکس شدن نسخه های مختلف سایت
در نظر داشته باشید که تنها نیاز است یک نسخه مشخص از سایت در گوگل ایندکس شود و ایندکس حالت های مختلف سایت می تواند نتیجه بدی برای سئو سایت شما داشته باشد. اگر با این مسئله برخورد کردید می توانید بوسیله ریدایرکت 301 آن را رفع کنید.
- افزایش سرعت سایت
سرعت سایت معیار بسیار مهمی از دید گوگل می باشد، دقت کنید کاربران تنها 3 تا 5 ثانیه برای بازشدن هر صفحه و لود شدن آن صبر می کنند و پس از آن صفحه دیگری را انتخاب می کندن،گوگل نیز این مساله را درک کرده و در رتبه بندی وبسایت ها لحاظ می کند.
با استفاده از مقاله سئو تکنیکال می توان اهمیت سرعت لود وبسایت را بهتر درک کنید.
- شناسایی و بررسی لینک های شکسته داخلی و خارجی
در اولین فرصت لینک های شکسته همان لینک صفحاتی از وبسایت که دیگر وجود ندارند را شناسایی کنید و در اولین فرصت به آن ها سامان دهید.توسط ابزار SCREAMING FROG می توانید لینک های شکسته را بررسی کنید و پیدا کنید، زیرا این لینک ها برای سئو وبسایت شما نتیجه بدی را به همراه دارند.
بررسی تست mobile Friendly یعنی احترام به نیاز و خواسته کاربر و این از نظر گوگل بسیار ارزشمند است و می تواند سرعت سئو سایت شما را افزایش دهد.
- بهینه بودن URLهای هر صفحه
بهینه بودن ساختار URLها نیز یکی از مواردی است که می تواند موجب جذب کاربران بیشتری به سمت وبسایت شود. زیرا هر چقدر URL ها ساده و روان باشند قابلیت به خاطر سپردن آن توسط افراد نیز راحت تر است و دستیابی به وبسایت مورد نظر نیز راحت تر است.
- کمک به موتور جستجو با داده های ساختار یافته یا SCHEMA MARK UP می توان درک موتور جستجوها از جمله گوگل را نسبت به محتوای صفحات خود افزایش دهیم. برای درج اسکیما می توان از آدرس فشار دهید و جهت تست درستی آن از فشار دهید استفاده کنید.
- بررسی PAGE DEPTH
توجه کنید از نظر بهینه بودن صفحات عمق آن نباید بیشتر از 3 کلیک باشد. زیرا با عمیق تر شدن صفحات، گوگل و هم چنین مخاطبان سخت تر و کمتر می توانند به آن صفحات دسترسی داشته باشند و آن را در نتایج پیدا کنند.
- شناسایی صفحات ریدایرکت شده
صفحات ریدایرکت شده را بررسی کنید تا خطایی در آن صورت نگرفته باشد.
- رفع زنجیره ریدایرکت ها
در نظر داشته باشید جهت ریدایرکت کردن صفحات، تغییر مسیر باید بدون واسطه انجام شود و از ایجاد زنجیره ریدایرکت جلوگیری شود.
چک لیست سئو داخلی و محتوا
در نظر داشته باشید اگر بتوانیم با محتوای خوبی مدت زمان حضور افراد در وبسایت خود را افزایش دهیم، به راحتی می توانیم با تولید محتوای باکیفیت بر سئوی وبسایت خود تاثیرگذار باشیم.
پس در ادامه با بررسی چک لیست، سئو داخلی و محتوا و موارد مهم آن به سوی تولید محتوای باکیفیت و رعایت اصول مهم در سئو داخلی می پردازیم.
- بهینه کردن META DESCRIPTION TITLE TAGS
با توجه به مفهوم کلمات کلیدی خود می توانید متادیسکریپشن را بهینه کرده تا تاثیر آن را در نرخ کلیک خود مشاهده کنید. تلاش کنید تا به درستی و در جای صحیح از کلمه کلیدی خود در توضیحات متا استفاده کنید.
- تگ H1 را بهینه کنید
توجه کنید هر صفحه فقط یک تگ H1 دارد و نیاز است تا آن را بهینه کنیم، زیرا گوگل توجه ویژه ای به آن دارد. پس تلاش کنید تا صفحاتی که دارای چند تگ H1 هستند را پیدا کرده و این مساله را رفع کنید. همچنین بهینه کردن H1 و استفاده از یک عنوان درست می تواند تاثیر بسزایی در جذب مخاطب داشته باشد.
- رفع مشکلات محتوا و بهبود آن
با به روزرسانی محتوا، رفع خطاهای آن و ویرایش بخش های مختلف در آن می توان نتیجه مثبتی را از سئوی آن دریافت کنیم.
- بهینه سازی تصاویر
در مقاله سئوی تصاویر با موارد و نکته های مهم این مسئله آشنا شدیم و اما در لیست سئو داخلی و محتوا نیز بهینه سازی تصاویر بعنوان یک مساله مهم در نظرگرفته شده که نیاز است تصاویر درست و مرتبط با محتوا انتخاب شود و همچنین عنوان تصویر و ALT تصاویر هوشمندانه انتخاب شود.
- بررسی لینک های داخلی وبسایت
لینک سازی نیز یکی از مسائل مهم در سئو کردن یک وبسایت است که توجه ویژه ای را می طلبد. برای لینک دادن دقت کنید وبسایت و لینک باکیفیت را انتخاب کنید. آن گاه بدون هراس از لینک دادن به صفحات مرتبط لینک دهید.
- بررسی Cannibalization و رفع آن
توجه کنید که هر کلمه کلیدی تنها می تواند با یک صفحه از وبسایت رتبه بگیرد. زیرا اگر در غیر این صورت و خلاف این باشد آن گاه دو صفحه از وبسایت شروع به رقابت با یکیدیگر می کنند.
- بررسی خوانایی محتوا و رفع مشکلات نگارشی و غلط املایی
یکی از ویژگی ها ومواردی که در لیست سئو داخلی و فنی به آن اشاره شده و نیاز است تا رعایت شود، افزایش قابلیت خوانایی محتوا می باشد.
اگر سعی کنیم تمام مواردی که دراین قسمت برای سئو و بهینه سازی محتوا و سئو داخلی گفته شده را رعایت کنیم، حتما می توان به سئوی اصولی وبسایت یک قدم نزدیک تر شویم و آخرین گام به لیست سئو خارجی می پردازیم.
چک لیست سئو خارجی
در ادامه مطالب این بخش را به بررسی چک لیست، سئو خارجی اختصاص داده و به موارد مختلف آن می پردازیم.
- آنالیز کردن بک لینک های رقبا
توجه کنید هر چقدر که در تمام مراحل از رقبای خود بهتر عمل کنید اما نیاز است تا در رابطه با لینک های دریافتی نیز بهتر عمل شود. پس نیاز است تا بک لینک های رقبا نیز بررسی شود.
- تحلیل و بررسی بک لینک های هر صفحه
با توجه به رتبه گرفتن صفحات وبسایت با کلمات مختلف واضح است که هر صفحه از وبسایت بک لینک های متفاوت از صفحات متفاوتی خواهد داشت. پس نیاز است تا بک لینک های هر صفحه به صورت مجزا بررسی شود.
- جستجوی برند منشن و درخواست لینک دهی
اگر وبسایت های متفاوتی برند شما را معرفی کرده اما بدون لینک دهی می باشد، می توانید با درخواست لینک دهی فرصت لینک سازی را برای خود از وبسایت های دیگر فراهم کنید.
- استفاده از روش های مختلف لینک سازی
بوسیله انتشار پست مهمان و درج لینک در آن و بسیاری از موارد دیگر می توان لینک سازی طبیعی برای وبسایت خود انجام دهیم. در ادامه می توانید از مقاله آموزش ساخت بک لینک برای این مورد از لیست سئو کمک بگیرید.
چک لیست آموزش سئو
با توجه به چک لیست سئو 2023 که تمامی موارد آن را بررسی کرده و همچنین نحوه استفاده از چک لیست را نیز آموختیم، حال برای چک لیست آموزش سئو بر طبق پک لیست ارائه شده می توان مراحل آموزش سئو را این گونه معرفی کرد که برای شروع سئوی یک پروژه ابتدا نیاز است تا موارد موجود در چک لیست پایه سئو بررسی شود.
و تمامی مراحل و موارد گفته شده گام به گام اجرا شود و در کنار هریک که انجام می شود تیک بزنیم.
آنگاه در مرحله بعد به سراغ لیست سئو برای پیدا کردن تحقیق کلمات کلیدی رفته و با توجه به اهمیت تحقیق کلمه کلیدی می توان گفت تمامی موارد این قسمت از چک لیست با دقت عمل شود تا بتوان از ابتدا کلمه کلیدی درست و مناسبی را برای وبسایت خود انتخاب کنیم.
و پس از انجام تمامی گام ها ومراحل مهم در آن به سراغ چک لیست، سئو فنی یا همان سئو تکنیکال می رویم. که یکی از مهمترین بخش های لیست سئو می باشد. زیرا اگر تمام موارد و گزینه های موجود در آن رعایت نشود تمام تلاش های مراحل قبلی نیز بر باد می رود.
بعنوان مثال اگر سرعت سایت پایین باشد اما کلمه کلیدی ها به روش درستی انتخاب شده باشد کسی تا لود شدن وبسایت صبر نمی کند که بتوان تاثیر کلمه کلیدی ها را ببینیم. پس لیست سئو فنی را جدی بگیرید.
دو گام باقی مانده چک لیست، سئو داخلی و محتوا و هم چنین چک لیست، سئو خارجی می باشد که به ترتیب اهمیت و ضرورت هر کدام را در چک لیست آموزش سئو یادآور می شویم و نیاز است تا به ترتیب تمام موارد و گزینه های موجود در هر کدام بررسی و عملی شود.
کلام آخر
در این مقاله تلاش شد تا چک لیست سئو 2023 به همراه بخش های مختلف آن توضیح داده شود و برخی از ابزارهای مهم نیز به تفصیل هر بخش معرفی شد که در تصویر آن نیز می توان تمام مراحل را به ترتیب توضیح این مقاله مشاهده کرد. همچنبن در ادامه چک لیست آموزش سئو نیز بررسی و توضیح داده شد.
لازم به یادآوری است که با انجام تمام مراحل ذکر شده در لیست سئو می توان نتیجه بسیار خوبی از سئو و بهینه سازی وبسایت خود دریافت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید