چند لینک داخلی در مقاله بسازیم
چند لینک داخلی در مقاله بسازیم ؟ سؤالی است که بارها از متخصصین سئو و گوگل پرسیده می شود و در این مقاله نیز قصد داریم در رابطه با آن توضیح دهیم، اما قبل از آن برای درک بهتر موضوع سناریوی زیر را تصور کنید:
یک دهکده زیبا در وسط جنگلی بکر را تصور کنید که دارای زیبایی های غیرقابل وصفی است که می تواند تمام خستگی های جسمی و روحی را از تنتان خارج کند، امــا متأسفانه برای رسیدن به این دهکده زیبا هیچ راهی وجود ندارد و همین سبب شده تا افراد بسیار کمی آن را بشناسند، در صورتی که اگر ساختار مناسبی و مسیرهای درستی برای رسیدن به این دهکده ساخته می شد قطعاً به عنوان یکی از برترین روستاهای جهان معرفی لقب می گرفت!
این مسائل چه ارتباطی با سئو و لینک سازی داخلی دارد؟! زمانی که شما یک مقاله کامل و جامع با محتوای عالی، تصاویر و ویدئوهای فوقالعاده تولید می کنید اگر صفحه را به حال خود رها کنید و هیچ لینک سازی داخلی برای آن انجام ندهید در نهایت، گوگل و کاربر متوجه محتوای عالی و کاربردی شما نمی شوند و صفحه ای که با زحمت زیادی تولید کرده اید در گوگل نادیده گرفته می شود که بسیار دردناک است.
در مقاله سئو داخلی چیست اهمیت لینک سازی داخلی و بررسی لینک های داخلی نیز توضیح داده شده است.
چند لینک داخلی در مقاله بسازیم؟
اگر به دنبال پیدا کردن یک پاسخ عددی برای این سؤال هستید، این نکته را بدانید سئو عدد ندارد در هیچ مرحله ای از سئو نمی توان برای موارد و بخش های مختلف سئو عدد در نظر گرفت؛ اما مسئله مهمی با مفهوم رضایت کاربر وجود دارد که هنگام تولید محتوا یا استفاده از رسانه و لینک های داخلی بهتر است به گونه ای عمل کنید که کاربر از محتوای شما راضی باشد، در این صورت است که می توانید با مقاله خود رتبه و جایگاه خوبی بدست آورید.
در ادامه با بررسی موارد مختلف از جمله اهمیت و اهداف لینک سازی به این نتیجه می رسیم که تا چه اندازه ای استفاده از لینک های داخلی در مقاله ممانعتی ندارد و مشکل ساز نمی شود.
لینک سازی داخلی چطور به سئو سایت کمک میکند؟
1- افزایش رضایت کاربر با استفاده از لینک سازی داخلی
حتماً در نظر داشته باشید تمام کارهایی که ما در سئو و بهینه سازی سایت انجام می دهیم با هدف جلب رضایت کاربر و برطرف کردن نیازهای او می باشد، بنابراین اگر بتوانیم با محتوای خود رضایت کاربر را جلب کنیم حتماً می توانیم رضایت گوگل را نیز جلب کنیم و در نهایت سایت خود را به رتبه خوبی برسانیم.
شما بعنوان یک کاربر وارد صفحه ای از گوگل می شوید که تنها متن است و هیچ لینکی از آن به صفحه ای دیگر داده نشده است و شما را به هیچ بخش دیگری از سایت هدایت نمی کند، در این حالت قطعاً احساس گیر افتادن در بن بست را دارید و پس از مطالعه مقاله تنها راهی که برای شما باقی می ماند بستن مقاله و خارج شدن از صفحه است.
در قدم اول گوگل هنگام ایندکس کردن صفحه به لینک های داخلی شما اهمیت می دهد و آن را به عنوان یک امتیاز برای وبسایت شما در نظر می گیرد.
2- لینک سازی داخلی در تازگی محتوا مؤثر است
یکی از معیارهای مهم برای گوگل تازگی محتوا است، گوگل به این مسئله اهمیت می دهد که محتوا تا چه زمانی برای کاربران مفید و قابل استفاده است، حال تازگی محتوا را با چه چیزی می سنجد؟ کیفیت و تعداد لینک های داخلی که به صفحه وارد می شود پس تعداد لینک داخلی در مقاله اهمیت بالایی دارد.
دقت کنید زمانی که شما مقاله جدیدی ایجاد می کنید؛ با مقاله قبلی شما ارتباط دارد و به آن لینک می دهید در نتیجه به حفظ تازگی و کیفیت صفحه خود را بالا نگه داشته اید.
در هر مقاله از چند لینک داخلی استفاده کنیم؟
همانطور که پیش تر اشاره شد هیچ اعداد و ارقام دقیقی برای این سؤال وجود ندارد و تنها رضایت کاربر مهم است، اما سؤالاتی وجود دارد که قبل از لینک سازی داخلی بهتر است ابتدا به آن پاسخ دهید و سپس لینک را در متن قرار دهید.
1- حتماً از خود بپرسید آیا کاربران به این لینک نیاز دارند یا خیر؟
خودتان را جای کاربر بگذارید، آیا این لینک که برای کاربر قرار می دهیم و تشویقش می کنیم که به آن صفحه مراجعه کند در مسیر درک بهتر این مطلب مؤثر است؟ اگر لینک نمی تواند اطلاعات بیشتری برای کاربر فراهم کند و احتمال کلیک کردن آن بسیار پایین است پس چرا لینک را قرار می دهیم؟
2- آیا کاربر می تواند درک کند این لینک تا چه اندازه مهم است؟
حتماً با انکرتکست آشنا هستید و می دانید چیست؛ اما جالب است بدانید در گذشته که لینک سازی داخلی به اندازه امروز اهمیت نداشت و همچنین رقابت نیز بسیار آسان تر بودن برای لینک دادن از کلمه هایی همچون اینجا، این قسمت، از این بخش، کلیک کنید، وارد شوید و… به یک صفحه دیگر لینک داده میشد امــا در حال حاضر همه چی متفاوت است.
به دو جمله زیر دقت کنید و نظر خود را بگویید:
- انکرتکست نقش بسزایی در لینک سازی دارد بنابراین بهتر است در انتخاب آن کمی وسواس داشته باشید.
- در مقاله انکرتکست چیست تا حد زیادی با اهمیت آن در لینک سازی داخلی آشنا می شوید و بعبارتی می توانید لینک های خود را بهینه کنید تا بوسیله آن ها افراد بیشتری را به سمت وبسایت خود جلب کنید.
اگر شما در متن با هرکدام از این نوع لینک سازی روبه رو شوید به احتمال بسیار زیاد بر روی لینک اولی کلیک نمی کنید، چون توضیحی برای آن وجود ندارد و کاربر نمی داند هدف چیست، امــا در لینک دومی تا حدی برای کاربر مشخص شده است که هدف از این لینک چیست و چه اطلاعاتی با آن بدست می آورد، بنابراین انتخاب اغلب کاربران لینک دوم است.
3- به گونه ای لینک سازی کنید که کاربر پشیمان نشود!
اگر لینکی برای کاربر ایجاد کنید و سعی کنید او را با کلماتی از جمله، ارزان، رایگان، تخفیف شگفت انگیز و… فریب دهید، کاربر سریعاً سایت شما را ترک می کند که این مسئله تأثیر مخربی بر روی وبسایت شما دارد، اگر نمی دانید چه تأثیری بهتر است مقاله زمان ماندگاری در سایت را مطالعه کنید.
4- هرچیزی را به اندازه استفاده کنید، بخصوص لینک سازی
در نظر داشته باشید در یک پاراگراف از متن چند لینک پشت سر هم قرار داده شود، چه احساسی پیدا می کنید؟ نهتنها دچار سردرگمی می شوید برای انتخاب کدام یک از لینک ها بلکه ممکن است به ارزش و اعتبار لینک ها نیز شک کنید.
بنابراین دسترسی بیش از حد ایجاد کردن نهتنها نمی تواند برای سایت شما نتیجه خوبی داشته باشد بلکه نتیجه برعکس دارد و حتماً لازم است این موضوع را جدی بگیرید، در این رابطه مقاله بهینه سازی بیش از حد یا over optimization بسیار کمک کننده است.
کلام آخر
لینک سازی داخلی یکی از مهمترین بخش های سئو است که در آموزش های سئو بخش مجزایی را به خود اختصاص می دهد، اما سؤالاتی همچون چند لینک داخلی در مقاله بسازیم ؟ یا تعداد لینک داخلی در هر مقاله چقدر باشد بهتر است در اصل سؤالات اشتباهی هستند و برای پاسخ به آن ها تنها می توان گفت ابتدا رضایت کاربر را در نظر بگیرید و سپس بدانید چگونه رضایت کاربر خود را جلب کنید حال ممکن است در یک مقاله 2 لینک احتیاج باشد یا در دیگری 5 لینک این عدد اصلاً قابل پیش بینی و تخمین نیست. برای آموزش لینک سازی داخلی به مقاله درج شده مراجعه کنید
دیدگاهتان را بنویسید