چگونه سئو انجام دهیم
اغلب افراد پس از راه اندازی سایت به دنبال این سوال هستند که چگونه سئو انجام دهیم؟ چگونه سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانیم؟ سوال های از این قبیل که می تواند در نهایت فروش سایت را نیز افزایش دهد، برای سئوی وبسایت دو را ه وجود دارد، می توانید سئوی سایت خود را به یک متخصص یا کارشناس سئو واگذار کنید و یا با راهنمایی یک مشاور سئوی سایت خود را انحام دهید، حال در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل به بررسی روش انجام سئو بپردازیم.
🔊اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید با استفاده از پادکست زیر پاسخ بسیاری از سوالات خود را در رابطه با سئوی سایت دریافت کنید:
اهمیت سئوی سایت
سئو بهینه سازی سایت برای کاربران و موتورهای جستجو است، زمانی که وبسایت خود را راه اندازی می کنید و به دنبال فروش محصولات یا ارائه خدمات می باشید در نهایت هدف شما جذب مشتریان و ارائه خدمات از طریق سایت است بنابراین حضور در صفحه اول و لینک های یک تا سه گوگل اهمیت بالایی دارد که اگر بتوانید سایت خود را به این لینک ها برسانید قطعا احتمال کلیک سایت و افزایش درآمد و رشد کسب و کار بسیار بالا می رود.
حال چگونه می توانیم سایتمان را به صفحه اول برسانیم؟ آیا سئو کار سختی است؟ چگونه میتوانیم سئو انجام دهیم؟ آیا بدون سئو می توانیم سایتمان را به فروش برسانیم؟ تمام این سوالات در ذهن افراد شکل می گیرد اما در ابتدا لازم به ذکر است، سئو کار بسیاری آسانی است اگر طبق اصول و تکنیک های مشخصی پیش بروید، آموزش های اصولی ببینید و بصورت پیوسته تکرار و تمرین داشته باشید.
اگر شما وبسایت را برای موتور جستجو و کاربران بهینه سازی نکنید نمی توانید از جستجوهای گوگل ورودی دریافت کنید بنابراین نرخ کلیک سایت نیز کاهش می یابد و کسب درآمد از سایت نیز به حداقل می رسد اما برخلاف این موضوع تنها با آغاز سئوی سایت و اقداماتی هرچند ساده می توانید جایگاه سایت خود را متحول کنید.
چگونه سئو انجام دهیم؟
سئوی سایت از مراحل و اقدامات مختلفی تشکیل می شود که با استفاده از آن می توانید سایت خود را بهینه سازی کنید تا برای موتورهای جستجو قابل درک باشد، همچنین بتواند نیاز کاربران را رفع کند؛ امروزه گوگل با توجه به بازخوردی که از رفتار کاربران نسبت به وبسایت شما دارند جایگاه شما را تغییر می دهد؛ به عنوان مثال کاربری به سایت شما وارد می شود و پس از گذشت 10 ثانیه سایت شما را ترک می کند و به سراغ سایت دیگری می رود در این حالت گوگل این گونه نتیجه گیری می کند که محتوای سایت شما نمی تواند نیاز کاربر را رفع کند بنابراین بهتر است جایگاه آن تغییر کند.
بنابراین برای بهینه سازی سایت می توانید مجموعه اقداماتی را انجام دهید که در ادامه به معرفی هریک می پردازیم:
1-تحقیق کلمه کلیدی وبسایت
تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهمترین اقدامات در سئوی سایت به حساب می آید، اهمیت این مرحله تا حدی زیاد است که در صورت هرگونه خطا یا اهمال کاری ممکن است هزینه های زیادی برای پروژه به همراه داشته باشد و زمان طولانی تری برای رسیدن به جایگاه مطلوب صرف شود، بنابراین با استفاده از آموزش تحقیق کلمه کلیدی و ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی می توانید تا حد زیادی کلمات مناسب سایت و زمینه فعالیت خود انتخاب کنید.
برای انتخاب کلمات کلیدی برخی اوقات افراد به سراغ کلمات پررقابت می روند اما در ابتدای مسیر زمانی که شما کلماتی را انتخاب می کنید که رقابت زیادی در آن وجود دارد احتمال موفقیت شما بسیار پایین است، بنابراین بهتر است ابتدا کلمات کلیدی طولانی یا لانگ تیل انتخاب کنید تا با آن کلمه بازدید و نرخ کلیک خود را افزایش دهید، زیرا تجربه نشان داده است کلمات کلیدی طولانی نرخ کلیک بالاتری دارند و سپس بعد از برند سازی و جذب کاربر و مخاطبین به سراغ کلمات کلیدی پررقابت و کوتاه بروید زیرا این بار احتمال موفقیت شما وجود دارد.
2-سئو محتوا و اصول تولید محتوا
حتما تاکنون جمله “محتوا پادشاه است” را شنیده اید و احتمال بسیار زیاد به نظر شما جمله ای کاملا کلیشه است اما در واقع خوشبختانه یا متاسفانه واقعیت دارد و محتوا نقش بسزایی در وبسایت شما دارد، به گونه ای که یک محتوای جذاب می تواند کاربر را تا ساعت ها در سایت شما نگدارد یا باعث شود کاربر سایت را به سرعت ترک کند؛ به این نکته توجه کنید اگر شما محتوایی بی مفهوم و بدون رعایت اصول محتوا نویسی در سایت خود منتشر کنید و پس از آن هرچه برای بالا آمدن وبسایت را سئو کنید تاثیری نخواهد داشت!
چرا؟! با یک مثال رابطه بین سئو و محتوای با ارزش را توضیح می دهید:
تصور کنید سایت شما در صفحه اول گوگل است و توضیحات متا، عنوان نویسی جذاب و سرعت بالایی دارد و پس از کلیک کاربر با سرعتی کمتر از 5 ثانیه وارد سایت شده و می تواند تمام بخش های سایت را در دسترس داشته باشد، اما کاربر پس از مطالعه محتوا نمی تواند پاسخ سوال خود یا نیاز خود را دریافت کند، به این معنا که همچنان سوال او بی جواب مانده است و در این حالت از سایت شما خارج شده و یکی دیگر از نتایج گوگل را انتخاب می کند، حال در این شرایط گوگل متوجه می شود که محتوای سایت شما ضعیف است و نمی تواند نیازهای کاربران در این زمینه را رفع کند!!
بله متاسفانه در این شرایط شما جایگاه خود را نزد گوگل از دست می دهید و به لینک های پایین تر منتقل می شوید، گوگل تعارف ندارد و بیش از اندازه به رضایت کاربران اهمیت می دهد بنابراین اگر به دنبال جذب و بالا بردن زمان ماندگاری در سایت هستید حتما به محتوایی که منتشر می کنید دقت کنید، زیرا دقیقا برخلاف این مساله اگر محتوای شما دقیق، اصولی و بر طبق تکنیک های سئو سایت نوشته شده باشد در نهایت کاربر ترغیب می شود دیگر صفحات سایت شما را نیز مطالعه کند و همچنین اعتبار سایت شما نزد کاربر افزایش می یابد.
اینگونه با یک مثال ساده به خوبی جایگاه و اهمیت محتوا در وبسایت را متوجه شدیم، پس تولید محتوای سئو شده را جدی بگیرید…
3-سئو تکنیکال یا سئو فنی سایت
سئو فنی یا سئو تکنیکال یکی از مهمترین مراحل سئوی سایت است به گونه ای که برخی از متخصصین سئو این بخش را مقدم تر نسبت به تحقیق کلمه کلیدی می دانند، زیرا اگر شما تمامی مسائل سئو و تولید محتوا، تحقیق کلمه کلیدی و… را در سایت خود به خوبی انجام داده باشید اما در نهایت سایت شما پس از کلیک کاربر یک دقیقه طول می کشد تا بارگذاری شود بنابراین کاربران از آن منصرف می شوند و سریعا سایت شما را می بندد، در این حالت تمامی زحماتی که برای تحقیق کلمه کلیدی، تولید محتوای سئو شده، طراحی تصاویر، ویدئو و پادکست کشیده اید از بین می رود.
چرا زحمات شما بی اثر می شود؟ زیرا سرعت سایت شما پایین است و هیچ کاربری نمی تواند وارد سایت شود که از محتوا و دیگر موارد سایت شما استفاده کند، برخی از مهمترین موارد در سئو تکنیکال به شرح زیر است که در چک لیست سئو تکنیکال به صورت کامل بررسی شده است:
- لینک سازی داخلی
- نقشه سایت
- HTTPS
- موبایل فرندلی
- سرعت بهینه سایت
- انواع متاها در سئو
- استفاده از اسکیما
- اصلاح صفحات 404 و انواع ارورهای سایت
- فایل robot.txt
- ساختار هدینگ ها
4-سئو داخلی سایت
هر فعالیتی که داخل سایت و جهت بهینه سازی سایت انجام می شود سئو داخلی یا on page seo گفته می شود که عملیاتی فراتر از تولید محتوا می باشد و در نهایت می تواند سبب افزایش میزان بازدید و نرخ کلیک سایت شود، استفاده از تکنیک های سئو داخلی قابلیت درک موتورهای از وبسایت مورد نظر را آسان تر می کند، به عنوان مثال با قرار دادن متن جایگزین تصویر قابلیت درک تصویر و محتوای آن برای موتور جستجو ساده تر می شود.
برخی از تکنیک های سئو داخلی به شرح زیر است:
- انتخاب عنوان صفحه با کلمات و عبارت های جذاب
- استفاده از تگ توضیحات
- استفاده از ساختار مناسب برای URL
- چگالی کلمه کلیدی
- طراحی تصاویر باکیفیت بالا و حجم پایین
- استفاده از لینک های داخلی
- بردکرامب
- طراحی مناسب برای سایت و قابل استفاده برای همه
- استفاده از کلمات کلیدی در بخش های مناسب سایت
- و غیره
5-سئو آف پیج یا سئو خارجی
به مجموعه اقداماتی که خارج از سایت برای بهبود رتبه و افزایش بازدید و نرخ کلیک سایت انجام می دهیم “Off Page” یا سئو خارجی گفته می شود، این بخش از سئو دقیقا نقطه مقابل سئو داخلی است، زیرا در سئو داخلی تمام اقدامات و تکنیک ها داخل سایت انجام می شود اما در سئو خارجی عملیاتی خارج از سایت اما تاثیر آن بر رتبه و جایگاه سایت در نتایج گوگل مشخص می شود.
برخی از مهمترین اقدامات و تکنیک های سئو خارجی را به می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ساخت بک لینک با انکرتکست مناسب برای صفحات مختلف سایت
- اجرای رپورتاژ در مواقع لازم و با دقت زیاد
- ایجاد وبلاگ
- فعالیت پیوسته در شبکه های اجتماعی
- فعالیت پیوسته در فرو و تنجمن های مرتبط با سایت
- ساخت ویدئوهای تبلیغاتی برای سایت
- و…
6-الگوریتمهای گوگل، آشنایی با باغ وحش گوگل
الگوریتم های گوگل؟ چرا این الگوریتم ها بوجود آمدند؟ اگر به شهر و کشوری که در آن سکونت دارید توجه کنید حتما متوجه می شوید که شهر طبق قوانین مشخصی اداره می شود زیرا اگر قوانینی نباشد قطعا هرج و مرج و بی نظمی به اندازه ای زیاد می شود که امکان زندگی در آن وجود ندارد.
موتور جستجوها و نتایجی که به کاربران نمایش می دهند نیز مشابه این مساله است، سال ها قبل از روی کار آمدن الگوریتم های گوگل استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در محتوا، تبلیغات اسپم، لینک سازی های بدون هدف و… که همه تنها جهت جذب و کلیک کاربران بود و هیچ یک نیازهای کاربر را رفع نمی کرد از این رو گوگل برای مقابله با این موارد در سایت ها الگوریتم های کارآمدی را طراحی کرد که نقش بسزایی در رتبه بندی سایت ها دارند.
الگوریتم پاندا، مرغ مگس خوار و پنگوئن از جمله اولین الگوریتم ها برای مقابله با بی نظمی و هرج و مرج در وبسایت ها و نتایج گوگل بود که پس از آن الگوریتم ها مختلفی روی کارآمده که دارای دو هدف اصلی افزایش رتبه سایت های با ارزش و کاربر محور و کاهش رتبه سایت های بی کیفیت و اسپم می باشد و تاکنون توانسته به خوبی عمل کند.
چگونه وبسایت را سئو کنیم؟
برای سئو و بهینه سازی ابتدا لازم است تمامی مباحثی که به توضیح آن پرداختیم را به صورت کامل بیاموزید تا در نهایت بتوانید با رعایت قوانین گوگل و استفاده از روش های سئو کلاه سفید وبسایت خود را به رتبه و جایگاه خوبی در صفحه اول گوگل برسانید، لازم به ذکر است اگر قصد دارید تا خودتان در زمینه سئو فعالیت کنید یا سئوی سایت خود را انجام دهید حتما پس از آموزش های رایگان برای تکمیل دانش خود از آموزش خصوصی سئو خانوم سین نیز استفاده کنید تا به صورت کامل نکات و تکنیک های این حوزه را بیاموزید.
کلام آخر
پس از راه اندازی وبسایت سئو و بهینه سازی یکی از مسائل مهم و حیاتی به شمار می آید که با استفاده از آن می توانید چندبرابر نسبت به استفاده از تبلیغات سایت خود را ارتقا دهید، اما اگر می پرسید چگونه سئو انجام دهیم، پاسخ بسیار صریح و واضح است همانطور که پیش تر به توضیح آن پرداختیم ابتدا از آموزش های رایگان شروع کنید و در نهایت برای تکمیل اطلاعات از آموزش خصوصی استفاده کنید، اینگونه می توانید به راحتی سایت خود را با اصول و تکنیک های اصولی بهینه سازی کنید.
دیدگاهتان را بنویسید