بازاریابی تلفنی چیست؟
بازاریابی تلفنی چیست؟ Telemarketing چیست؟ آیا می توانیم با بازاریابی تلفنی مشتریان زیادی جذب کنیم؟ نرخ فروش تا چند در صد افزایش می یابد؟
بازاریابی تلفنی، معمولاً به عنوان Telemarketing شناخته میشود (که گاهی اوقات به عنوان تبلیغات تلفنی یا فروش تلفنی هم از آن یاد می شود) یک روش مستقیم در زمینه بازاریابی است که در آن، فروشندگان با مشتریان خود از طریق تماس تلفنی ارتباط برقرار میکنند؛ البته مشتریانی که احتمال خرید آن ها به نسبت بالا است.
این تماس تلفنی به منظور ارائه اطلاعات در مورد محصولات یا خدمات خود صورت میگیرد، اما با پیشرفت فناوری، فروش تلفنی تغییر کرده و اکنون این امکان وجود دارد که فروشندگان از طریق تماس تلفنی ارتباط چهره به چهره با مشتریان برقرار کنند. این تغییرات نشاندهنده تغییر مفهوم بازاریابی تلفنی در دنیای امروز است و به معنای استفاده از این روش در کسب و کارهای امروزی با روش های مختلف می باشد.
امــا سوال مهمی که وجود دارد این است آیا برای هر کسب و کاری می توان بازاریابی تلفنی انجام داد؟ به عنوان مثال آیا برای یک مزون طراحی و دوخت مانتو بازاریابی تلفنی نتیجه مثبتی دارد؟ بازاریابی تلفنی یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ است که پیش تر در مطلب دیجیتال مارکتینگ چیست در بخش کانال ها به بررسی آن پرداختیم، در ادامه به بررسی پاسخ تمامی سوالات در این زمینه می پردازیم که می تواند راهنمای مناسبی برای کسب و کار شما باشد، پس با ما همراه باشید.
بازاریابی تلفنی چیست؟
شاید شما هم این روزها تماس های متعددی از شرکت های مختلفی داشته اید که از یک شماره ناشناس با شما تماس گرفته و شروع به گفتن جملات و کلمات پشت سر هم در رابطه با یک محصول و یا خدمات باشند و این نحوه بازاریابی با اینکه تاثیر چندانی ندارد و بسیاری از مخاطبین در کسری از ثانیه تلفن را قطع می کنند و بیشتر اوقات به عنوان مزاحم از آن طرف خط یاد می کنند امــا همچنان در حال بیشتر شدن است. چرا؟! چون روشی ساده است و نیاز به خلاقیتی ندارد.
پس بازاریابی تلفنی دقیقا چیست؟ شما به عنوان یک بازاریاب تلفنی قطعا ابزار ارتباط شما با مخاطبین و کاربران تلفن است، امــا آنچه شما را نسبت به سایر رقبا متمایز می کند نحوه ارتباط است که می تواند در نهایت تاثیر رفتار شما را مشخص کند. پس بازاریابی تلفنی به معنای ارتباط با مشتریان نه تنها با هدف فروش است.
البته این مساله را می دانیم که بازاریابی تلفنی یکی از روش های بازاریابی مجازی است و بازاریابی مجازی با بازاریابی اینترنتی دارای شباهت و تفاوت هایی است، امــــــا تفاوت سئو و بازاریابی اینترنتی در چیست؟ مسئله کمی پیچیده شد بهتر است به بخش مقالات وبسایت خانوم سین سر بزنید تا پاسخ تمامی سوالات خود را به صورت واضح و شفاف دریافت کنید…
چگونه بازاریابی تلفنی انجام دهیم؟
برای انجام بازاریابی تلفنی در بهترین حالت ممکن بهتر است نکات و اصولی را در نظر بگیریم تا در نهایت بتوانیم به بهترین حالت ممکن بازاریابی را انجام دهیم، در نظر داشته باشید، همانطور که اشاره شد بازایابی توسط همه شرکت ها در حال انجام است اما آنچه اهمیت دارد رعایت اصول بازاریابی و اجرای آن با استفاده از اصول و تکنیک ها می باشد.
پس به نکات زیر دقت کنید:
الف) لیست کاملی از اطلاعات مخاطبین خود تهیه کنید
بهتر است قبل از تماس با مشتریان خود ابتدا یک لیست کامل از اطلاعات مشتریان خود تهیه کنید که این اطلاعات می تواند شامل، نوع آشنایی با کاربر، شغل و… باشد که در نهایت می تواند در نرخ تبدیل کاربر به مشتری تاثیرگذار باشد. همچنین در صوتی که اطلاعات شما هنگام صحبت با کاربر تکمیل باشد قطعا حرف های بیشتری برای گفتن دارید.
فراموش نکنید زمانی که شما از اطلاعات کافی از علایق طرف مقابل دارید در نهایت به راحتی می توانید با او ارتباط برقرار کنید و محصول یا خدمات خود را به کاربر بفروشید… پس تا جای ممکن ابتدا اطلاعات جمع آوری کنید…
ب) محصولات و خدمات شرکت خود را به خوبی بشناسید!
گاهی شما به عنوان بازیاب در شرکتی استخدام می شوید، یا شما به عنوان کارفرما بازاریابی را استخدام می کنید و تنها اطلاعات بسیار اندکی در رابطه با محصول و خدمات مورد نظر به طرف مقابل ارائه می دهید که شاید نه تنها کافی نباشد بلکه بسیار ناقص و گیج کننده هم باشد و آن شخص با اطلاعات ناقص خود می خواهد شخص دیگری را برای خرید مجاب کند؟! آیا چنیــن چیزی امکان پذیر است؟ قطعا خیر…
پس بهتر است ابتدا به صورت کامل تمامی محصولات و خدمات را به صورت کامل بشناسید و تمام ویژگی های مثبت و منفی آن را نیز درک کنید تا اگر مشتری در رابطه با هر بخشی از محصول سوالی از شما بپرسد به خوبی بتوانید بحث را کنترل کنید و مشتری را قانع کنید.
ج) در رابطه با بازار محصولات و خدمات تحقیق کنید
اگر شما در رابطه با بازار محصولات و خدمات خود اطلاعی نداشته باشید احتمال باخت شما در زمینه بازاریابی و فروش بالا می رود، زیرا سلیقه مشتریان دائما در حال تغییر است و با توجه به تبلیغات برندها ی مختلف این مساله بسیار بیشتر شده است، بنابراین شما نمی توانید انتظار داشته باشید با تحقیقاتی که در سال 1995 انجام داده اید محصولات تولید کنید و در سال 2023 رکورد فروش خود را نیز بزنید! قطعا این یک رویا و معجزه است….
7 تکنیک بازاریابی تلفنی موفق
برای بازارایابی موفق علاوه بر مواردی که ذکر شد حتما باید نکات و تکنیک های حرفه ای را نیز بیاموزید تا در نهایت بتوانید به بهترین حالت ممکن و با بالاترین میزان تاثیرگذاری مشتریان را به کسب و کار خود جذب کنید؛ در ادامه 7 تکنیک اثرگذار را بررسی می کنیم:
☑️با مشتریان خود به گونه ای صحبت کنید که بتوانید آن ها را متقاعد کنید، لحن مناسب برای صحبت کردن قطعا می تواند سخت ترین آدم ها را نیز متقاعد کند. بنابراین بهتر است بدانید با هر شخصی چگونه و با چه لحنی صحبت کنید.
☑️اگر تا حالا از شرکت های تبلیغات چای و دمنوش های مختلف با شما تماس گرفته باشن، حتما سبک تبلیغاتشون رو متوجه شدین که در عین حال که شما را تخریب می کنند، در همان حالت هم به شما انرژی مثبت می دهند و این یک اثر بسیار خوبی در کاربر دارد که عیب ها را نمایان کنیم و در همان حین نیز به او راهکار بدهیم. پس بهتر است به دنبال جملات تاثیرگذار برای کاربرانتان باشید تا بتوانید بیشترین تاثیر را بر او بگذارید.
☑️پر حرفی نکنید، امروزه همه بی حوصله و بدون اعصاب هستند و کسی زمان کافی برای گزاف گویی هایی شما ندارد پس متقیم به سراغ اصل مطلب بروید، به عنوان مثال شما برای پوشک بچه بازاریابی می کنید و به یک آقایی تماس گرفته اید که در حال تحصیل در ترم اول دانشگاه است، و شروع به صحبت می کنید. خب شاید این آقا تلفن را قطع نکند امـــا قطعا قصد خرید ندارد اما قصد دست انداختن شما را دارد پس زیاده گویی نکنید و ابتدا اطلاعات کافی از طرف مقابل بدست آورید….
☑️اگر می خواهید به عنوان یک بازاریاب موفق عمل کنید حتما صحبت های طرف مقابل و کاربر خود را بشنوید تا بتوانید کاربران خود را به مشتری تبدیل کنید، زیرا هر سخن از طرف کاربر یک نکته است که می تواند یک قدم شما را به فروش نزدیک تر کند…
☑️قبل از آنکه قیمت را به مشتری اعلام کنید حتما مزایای محصول را به خوبی توضیح دهید و مزیت های رقابتی را به صورت دقیق بیان کنید…
☑️تمامی سوالات مشتریان را به خوبی رفع کنید، نگذارید هیچ سوالی در ذهن مخاطب شما باقی بماند، گاهی اوقات سوالات مختلف ممکن است سبب گمراهی مشتری شود و او را از خرید منصرف کند.
روش فروش از طریق بازاریابی تلفنی
- ابتدا هدف خود را به درستی مشخص کنید.
- سوالات خود را از قبل مشخص کنید.
- پاسخ های خود را برای مشتریان آماده کنید و همچنین برخی پاسخ های احتمالی نیز برای سوالات احتمالی مشتریان آماده داشته باشید.
- این کار را چند بار تمرین کنید.
- تماس خود را با مشترین در ذهن خود تصور کنید.
کلام آخر
در این مطلب تلاش شد بازاریابی تلفنی چیست؟ به صورت کامل همراه با تکنیک های اصولی بررسی شود، بنابراین در صورتی که کسب و کار شما به این نوع بازاریابی نیاز دارد بهتر است از روش اصولی آن استفاده شود تا بهترین نتیجه ممکن را کسب کنید.
دیدگاهتان را بنویسید