تگ H1چیست؟
تگ H1چیست؟ چه کاربردی در صفحات وب سایت دارد؟ یک صفحه وب سایت مجموعه المانهایی مانند عنوان، url، تولید محتوا چیست، توضیحات و… را دارد. یکی از مهمترین مواردی که اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن توجه داشته باشیم تگ H1 میباشد تیترها از H1تاH6 وجود دارند و هر کدام از این تیترها کاربرد به خصوصی در سئومحتواچیست دارند؛ مهمترین موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که از تگH1 تنها فقط یک بار در محتوا باید استفاده کرد و بیش از آن یک اشتباه محسوب میشود.
تگ H1چیست؟
تگ H1 به معنی HTML Headings Tags یا به معنی فارسی تیتر است. از لحاظ نگارشی ما در محتوا باید از تیترها استفاده کنیم زیرا با استفاده از این تیترها محتوا نظم خاص خود را پیدا میکند و با استفاده از این تیترها توجه مخاطب جلب میشود؛ با ارائه تگ عنوان در مطلب، خلاصهای از متنی که در ادامه میآید را توضیح میدهیم و به این ترتیب کاربر میتواند به راحتی به بخش مورد نظر خود در محتوا اشراف داشته باشد. دقت داشته باشید که شما تنها از یک تگ H1 در محتوای خود باید استفاده کنید زیرا استفاده بیش از حد این تگ در یک محتوا اختلالاتی در ساختار محتوا به وجود میآورد و تاثیر مخرب در سئو سایت شما خواهد داشت.
تاثیرات تگ H1 در سئو سایت
تاثیر تگH1 در سئو سایت چیست؟ تگ H1 موضوع محتوای شما را برای موتورهای جستجو مشخص کرده و به آنها کمک میکند تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند. همچنین این تیتر دسترسی به محتوا را سادهتر کرده و با توجه به زمان ماندگاری درسایت تجربه کاربران را افزایش میدهد. حتماً در استفاده ازتگ H1 دقت زیادی کنید زیرا باید ویژگیهای زیر را داشته باشد.
این نوع تگ نباید خیلی طولانی و نه خیلی کوتاه باشد
بهترین کلمه کلیدی انتخابی خود، برای محتوا را در آن به کار ببرید
کاربر باید با خواندن این عنوان موضوع اصلی محتوا را درک کند
در آخر به قدری جذاب باشد که کاربران به خواندن این مطلب ترغیب شوند
تگ H1چه کاربردی در صفحات وب سایت دارد ؟
در طراحی صفحات سایت از تگ H1 برای ایجاد عنوان اصلی صفحه استفاده میکنند. تگ آغازین ( H1) و تگ پایانی (H1/) میباشد که در میان آن، عنوان اصلی صفحه قرار میگیرد.
چگونه تعداد تگ های H1 استفاده شده در سایت را پیدا کنیم؟
پیدا کردن تعداد تگهایH1 استفاده شده روشهای مختلفی دارد یکی از این روشها به صورت زیر است.
1- در وهله اول به منظور انجام این کار وارد سایت شوید و کلیک راست کنید و برروی گزینهInspect کلیک نمایید. شما میتوانید از میانبرهای دیگری مانندCtrl+Shft+1 برای رسیدن به این بخش استفاده کنید.
2- در مرحله دوم در صفحهای که برای شما باز شده از منوی بالای صفحه بر روی گزینه Elements کلیک کرده و به جهت دسترسی آسانتر میتوانید با استفاده از Ctrl+f و تایپ H1 تعداد تگ های H1در صفحه را مشاهده کنید.
3- یکی دیگر از راهکارهای مشاهده تگH1 از افزونه MozBar کروم است.
تفاوت تگ تایتل و تگ H1 چیست؟
در واقع تگ تایتل عنوانی است که در نتایج جستجو به کاربران نمایش داده میشود و در هدر و مرورگر نمایش داده میشود. اما تگH1 در خود محتوا به کار میرود یعنی بعد از ورود به لینک موجود شما میتوانید آن را مشاهده کنید.
چرا تگ H1 برای سئو مهم است؟
یکی از وظایف پیچیده موتورهای جستجو درک مفهوم و هدف یک صفحه وب میباشد. یک موتور جستجوگر گوگل برای دریافت دادههای مد نظر خود از سیگنالهای مختلفی استفاده میکند که یکی از این سیگنالها تگ تایتل و دیگری تگH1 است؛ زمانی که اسپایدر موتور جستجو در حال کندوکاو یک صفحه وب باشد سعی میکند با کرال کردن ساختار و محتوای html یک صفحه جملات و عباراتی که در تگهای هدینگ استفاده شده است را بررسی و شناسایی کند، در نتیجه با قرار گرفتن کلمه کلیدی چیست این کلمات هدف در تگ H1 به موتور جستجو فرصت میدهد تا محتوا صفحه را سریعتر درک کند.
4قاعده مهم در افزایش جذب ترافیک
1- تنها از یک تگH1 در محتوای خود استفاده کنید. در واقع هر صفحه فقط یک تگH1 نیاز دارد حضور دو تگ در صفحه باعث سردرگمی موتورهای جستجو میشود و قدرت سئو صفحه را کمتر میکند.
2- تگ H1 شما، باید توصیفی از موضوع کلی صفحه شما باشد یعنی باید در مورد محتوای آن صفحه توضیحات خوبی ارائه شود. بهتر است بگوییم برچسب H1 شبیه به برچسب عنوان شما میباشد در نتیجه معمولاً تگH1 عنوان پست یا مقاله و یا وبلاگ شما باشد.
3-دقت کنید طول تگ H1 بین ۲۰ تا ۷۰ کاراکتر باشد در حالت کلی طولH1 اهمیت بسیار زیادی ندارد اما اگر خیلی کوتاه طولH1 را انتخاب کنید فرصت کلید واژه مناسب را هدر دادهاید و یا اگر خیلی هم طولانی باشد قدرت H1 را کم کردهاید؛ پس باید در نوشتن این تگ حتما تعداد کاراکتر را درنظر بگیرید.
4-تگ H1 صفحه خود را قوی انتخاب کنید، این تگ باید بزرگ باشد، قوی باشد، قابل توجه باشد. حتماً توجه کنیدH1 یک عنصر معنایی میباشد نه یک عنصر بصری واین موضوع بسیار مهم است که بتوانید وجه تمایز آن را حفظ کنید و به درستی از آن استفاده نمایید.
مهمترین مزیت استفاده از تگH1
تگ های H1 به موتورهای جستجو و کاربران وب میگوید که موضوع صفحه در مورد چیست. دریک صفحه وب تگ H1 یکی از مهمترین تیترها میباشد که باید محتوای آن صفحه را به طور دقیق خلاصه کند؛ تگ H1 مزیت هایی به همراه دارد که به شرح زیر میباشد.
1- خواندن سریع ساختار متن مورد نظر
برای آسان سازی خواندن متن در صفحات کوچک مانند تبلت و یا تلفنهای هوشمند، تولید محتوایی مهم است که بتوان سریع آن را مطالعه کرد. تیترها رشتههای طولانی متن را از هم جدا کرده و به عنوان نشانگر برای محتوا عمل میکنند؛ با استفاده از این تیترها خواننده از طریق محتوا راهنمایی میشود و میتواند به سرعت تشخیص دهد که کدام قسمت از متن بیشتر مرتبط است و از باقی قسمتها بگذرد.
2- بهبود سئو
مهمترین موضوع این است که تیترها میتوانند به صورت غیر مستقیم برای سئو سایت شما مفید باشند. موتورهای جستجو مانند گوگل کاربرپسند بودن را به عنوان یک عامل رتبهبندی در نظر میگیرند در واقع هر چقدر سایت شما کاربر پسندتر باشد به افزایش رتبه گوگل شما کمک میکند.
رباتها تگ های H1 را به عنوان کاربر پسند تشخیص میدهند زیرا در این حالت صفحه قالببندی دارد و محتوا بهتر خوانده میشود؛ بدون عنوان رباتهای گوگل ممکن است صفحه شما را کاربر پسند ندانند و به رتبه صفحه شما در نتایج موتورهای جستجو آسیب وارد کنند.
3- بهبود دسترسی
آخرین و مهمترین موضوع این است که تیترها دسترسی به صفحات وب را بهبود میبخشند. خوانندگان صفحه، میتوانند کد html و یا هر متنی که با html مشخص شده است را بخوانند؛ یک فرد میتواند به راحتی تعیین کند که آیا محتوای آن صفحه ارزش خواندن دارد یا خیر. همچنینتیترها پیمایش صفحات را سادهتر میکنند زیرا خوانندگان آن صفحه میتوانند برای پرش بین تیترهای تگدار میانبرهایی ارائه دهند.
تگ H1 چگونه تغییر کرده است؟
گوگل به طور مداوم الگوریتمهای خود را به روز رسانی میکند و در نحوه رتبه بندی صفحات تغییراتی ایجاد میکند. در گذشته قرار بود تنها یک H1 در هر صفحه وجود داشته باشد و آن باید بزرگترین متن در صفحه باشد همچنین H1 باید لانگ تیل کیورد را هم شامل شود؛ اما این موارد دیگر ضروری نیستند.
در حال حاضر داشتن چندین تیترH1 مشکلی ندارد علاوه بر آن گوگل از صفحات کاربر پسندتر نسبت به تراکم کلمات کلیدی استقبال میکند. دقت کنید به جای تلاش برای قرار دادن کلمه کلیدی اصلی خود در تیتر H1 سعی داشته باشید از آن به صورت طبیعی استفاده کنید و محتوای صفحه را به صورت عملی و منطقی سازماندهی کنید تا خوانایی در اولویت قرار بگیرد.
موثر ترین روش استفاده از تگ ها در ساختار صفحات
در واقع عناوین باید به صورت سلسله مراتبی مورد استفاده قرار بگیرند یعنی ازH1 خود شروع کرده و تا H2،H3و…کارکنید. ممکن است تنها فقط از یک قطعه H1 و چندین تیتر H2،H3 برای یک محتوا کوتاه و مفید داشته باشید اما برای تولید محتوای طولانیتر ممکن است به H6 هم نیاز پیدا کنید در نتیجه این مربوط به سازماندهی محتوا است و با استفاده از این کار خواندن سریع متن و درک آن را برای خوانندگان آسانتر میکند.
1- از پلاگینها در بستر سایت خود استفاده کنید
افزونههای بسیاری وجود دارد که به شما در بهبود کیفیت تکهای عنوان صفحات خود کمک میکند. افزونه Yoast SEO برای وردپرس وجود دارد زمانی که متن از ۳۰۰ کلمه فراتر میرود مشخص میکند بایدبا تیتر یا زیر عنوان تقسیم شود. اگر از جوملا استفاده میکنید میتوانید از افزونه Aimy H1 Heading برای اصلاح و بررسی H1استفاده نمایید.
2- از الو محتوا به منظور بهبود سئو داخلی استفاده کنید
در موتورهای جستجو نگهداری رتبه بالا کار چندان راحتی نیست اما الومحتوا این کار را برای کسانی که متخصص سئو نیستند هم آسان کرده است. ارزیابی کامل تیترها تا استفاده از کلمات کلیدی اولین قدم شناسایی قسمتهایی از صفحه است که نیاز به بهبود دارند بعد از اصلاح و ارزیابی این قسمت میتوانید قدمهای بعدی را برای بهبود سئوی خود بردارید مطمئن شوید که سایت شما ترافیک ارگانیک مورد نظرتان را جذب میکند.
کلام آخر
در انتخاب تگH1 چیست برای محتوای خود حتماً دقت کنید زیرا این نوع تگها برای موتورهای جستجو بسیار دارای اهمیت است و موضوع اصلی محتوای شما را برای کاربران مشخص میکند پس مهم است که تیتر اصلی صفحه با ذات محتوای آن همخوانی داشته باشد همخوانی تگH1 با موضوع صفحه میتواند به تجربه کاربری سایت شما کمک بسیاری کند و اعتبارتان را نزد گوگل بالا ببرد.
دیدگاهتان را بنویسید