برچسب چیست؟
برچسب چیست؟ یکی از ابزارهای مهم در تعیین استراتژی سئو استفاده کردن از برچسب گذاری بر روی نوشتهها، مقالات یا محصولات است. این برچسبها به کاربران کمک میکند تا اگر به دنبال مطالب مرتبط بسیاری با موضوع مورد نظر خود میباشند با چند کلیک به محتواهای مرتبط دسترسی پیدا کنند؛ تاثیر برچسب گذاری بر سئو با توجه به نوع استفاده شما از تکها متفاوت خواهد بود.
اگر برچسب گذاری به درستی انجام شود میتواند تاثیر بسیار مثبتی بر سئوسایت چیست بگذارد اما استفاده غلط از برچسبها قطعاً به سئوی سایت شما آسیب وارد میکند. یکی از اصلیترین بخشهای سئو ایجاد یک ساختار صحیح و منطقی سایت است، برچسبها و دستهها ابزارهایی هستند که در ایجاد ساختار سایت نقش بسیار مهمی دارند در نتیجه نادیده گرفتن آنها به معنای نادیده گرفتن بخش اصلی سئوسایت خواهد بود.
شما میتوانید با کلیک بر روی آموزش سئو رایگان صفر تا صد سئو را به صورت رایگان با تدریس خانم سین مشاهده کنید.
برچسب چیست؟
برچسبها عناوین مرتبط با موضوع ایجاد شده در سایت شما است حال این موضوع میتواند یک محصول،مقاله و ویدئو باشد، این تکنیک به کاربران کمک میکند تا بتوانند به راحتی به تمامی مطالب مرتبط مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. دستهبندی و برچسب گذاری هر دو کاربردهای خود را در ارائه مطالب سایت و یا وبلاگ دارند توجه داشته باشید برای حفظ سادگی و دسترسی بهتر کاربران به مطالب سایت پیشنهاد میشود که تعداد دستهها را بیش از ۵ عدد قرار ندهید؛ کاربران برای دسترسی به موضوع مشخصی در سایت شما از دستهها استفاده میکنند و زیاد بودن تعداد آنها میتواند منجر به سردرگمی آنها شود همچنین محدود بودن آن به نویسنده این امکان را میدهد تا موضوع تعیین کند.
چرا باید از برچسب ها استفاده کنیم؟
برچسبها در طول چندین سال گذشته تا حد زیادی از محبوبیت خارج شدهاند اما باید بدانیم که استفاده اصولی از آنها به منظور کمک به کاربران برای یافتن محتوای مشابه نه تنها مشکل خاصی ندارد بلکه برروی سئوی سایت هم تاثیرات مثبتی میگذارد.
استفاده ازبرچسبها مزایای متعددی برای سایت دارد که همگی آنها به افزایش رتبه گوگل و در نتیجه به بهبود نرخ کلیک بر روی صفحات تگ گذاری شده منجر میشوند، در ادامه سه دلیل اصلی استفاده از تگ را شرح میدهیم.
1- بهبود سئوسایت
هر تگ یک صفحه در سایت ایجاد میکند و موتورهای جستجو میتوانند این صفحات را ایندکس کنند. توجه کنید اگر برای یک کلمه کلیدی چیست یک مقاله جدا ننوشته و یا آن را در دستهبندیهای سایت قرارندادهاید باز هم میتوانید با بهینه کردن صفحه تگ برای آن عبارت یا کلمه کلیدی، در نتایج جستجو گوگل رتبه کسب کنید.
2- بهبود تجربه کاربری وساماندهی به سایت
به مرور زمان به دلیل اینکه محتوای بیشتری در وب سایت خود منتشر میکنید اهمیت ساماندهی به آنها مهم تر و برجسته تر میشود. برچسب گذاری درست هم وب سایت شما را منظمتر میکند و هم جستجوی درون آن را آسانتر میکند زیرا برچسبها امکان دستهبندی دقیقترمطالب را فراهم کردند تا خوانندگان سایت شما به راحتی بتوانند از میان تعداد زیادی مقاله با موضوعات مختلف محتوایی که به دنبالش هستند را پیدا کنند؛ برچسبها مطالب مشابه در وب سایتتان را به یکدیگر مربوط میکنند در نهایت کاربران به راحتی میتوانند به مطالب مورد نظر خود دسترسی داشته باشند که منجر به بهبود تجربه کاربری میشود.
3- شناسایی محتواهای پربازدید
استفاده از برچسب گذاری در سایت درعین حال فرصت ردیابی آنها را در سایت برای شما فراهم میکند تا مشاهده کنید که کدام یک از موضوعاتی که منتشر کردهاید بیشترین خواننده را دارند. بدین ترتیب میتوانید درک بهتری از نیازهای مخاطبین خود پیدا کنید و تمرکز کسب و کار خود را بر حوزهای بگذارید که بیشترین بازخورد مثبت را از آن دریافت کردهاید.
تاثیر برچسب در سئوسایت
زمانی که شما در قسمت مقالات و یا محصولات، برچسبی اضافه میکنید در واقع میتوان گفت یک صفحه آرشیو میسازید که لیستی از مقالات و یا محصولاتی که با تگ یکسان برچسب گذاری شدهاند را به نمایش میگذارد. تصور کنید شما برای یک مقاله ۲۰ برچسب قرار دادهاید در این صورت ۲۰ صفحه جدید به سایت شما اضافه میشود که از جنس آرشیو صفحات هستند؛ برچسب گذاری میتواند مفید باشد زیرا به افراد کمک میکند تا نوشتهها، مقالات و یا محصولاتی که میخواهند را در یک نمای کلی مشاهده کرده و به آنها دسترسی داشته باشند همچنین گوگل هم متوجه میشود که تمام مقالات و یا محصولات موجود در این صفحه آرشیو به یکدیگر تعلق دارند و با یکدیگر در ارتباط هستند.
همانطور که گفتیم برچسب گذاری میتواند مفید باشد از طرفی دیگر ممکن است مضراتی هم داشته باشد اگر شما برای هر برچسب که صفحه آرشیو خاصی ایجاد میکند تنها یک یا دو پست داشته باشید هیچ کمکی به کاربر و نتیجه گوگل نمیکنید این کار حتی ممکن است گوگل و کاربران را سردرگم کند. اما آیا برچسب گذاری بر سئو تاثیر دارد؟ قطعاً میتوان گفت بله هر اقدامی که در سایت انجام میدهید تاثیر مستقیم و یا غیر مستقیمی بر روی سئو سایت خواهد داشت.
در گذشته مدیران سایتها و یا وبلاگها با به کار بردن برچسبهای بسیار زیاد قصد داشتند که بر روی موتورهای جستجو تاثیر بگذارند گرچه این اتفاق هم میافتاد و گوگل که الگوریتمهای پیشرفته امروزی را نداشت به این صفحات اهمیت بسیاری میداد؛ در نتیجه تنها چیزی که اتفاق افتاد این بود که سایتها پر شدند از صدها صفحات آرشیو برچسب که به محتواهای سایت پیوند میخوردند، این صفحات برچسب به محتوای تکراری و صفحات بیارزش تبدیل شدند و با بروز شدن الگوریتمهای گوگل استفاده از این برچسب دیگر یک امتیاز مثبت تلقی نشد در نتیجه استفاده از برچسبها برای پیوند دادن محتوا کم کم محبوبیت خود را از دست داد
جان مولر متخصص گوگل درباره تاثیر برچسب گذاری برسئوسایت با رد تاثیر مستقیم آن میگوید: استفاده از برچسبها تنها میتواند یک راه برای کمک به گوگل به منظور کشف صفحات وب بیشتر در مورد موضوعات مشابه باشد.
4 نکته مهم در برچسب گذاری سایت
1- برچسب ها باید کوتاه باشند
در برچسب گذاری یک قانون کلی وجود دارد درواقع برچسب ها باید کوتاه باشند و در زبان فارسی خوب است که حداکثر از سه کلمه استفاده کنید. استفاده از عبارات طولانی و یا جمله روش درستی نیست و شما باید در چند عبارت کوتاه تمام موضوعاتی که به نوشته مربوط میشوند را تعیین کنید.
2- تعداد برچسبهای یک نوشته کم باشد
هدف استفاده از تگ راهنمایی کاربران در یافتن مطالب مرتبط میباشد و تنها با زیاد کردن تعداد آنها موجب سردرگمی کاربران، زیاد شدن بیش از حد صفحات سایت و ایجاد دستهبندیهای کم استفاده و نامناسب خواهید شد. به یاد داشته باشید گوگل زمان مشخصی را در روز برای بررسی و ایندکس سایت شما اختصاص میدهد و زیاد بودن این صفحات بیاستفاده موجب نادیده گرفته شدن صفحات اصلی سایت و گمراه کردن رباتهای گوگل خواهد شد.
3- استفاده از تگهای قبلی
حتماً موضوعات مورد علاقه کاربران سایت را شناسایی کنید و از همان موضوعات در تعیین برچسب ها استفاده کنید. تعدادی مشخص و از پیش تعیین شده برچسب داشته باشید و در هر نوشته متناسب با محتوای آن از آنها استفاده کنید؛ تعریف تگ غیر عمومی و خیلی خاص برای هر مطلب کار بسیار اشتباهی است زیرا ممکن است هیچ نوشتهای مرتبط با آن نداشته باشید و یا آن تگ مورد توجه و نیاز کاربران سایت شما نباشد به عنوان مثال میتوان گفت انتخاب نام یک محصول فروشگاهی به عنوان برچسب هیچ عنوان مناسبی نیست و شما هرگز محصول دیگری با همان نام نخواهید داشت.
4- دقت به تفاوت آنها با دسته
دستهبندیها به تنهایی مطالب مربوط به خود را به کاربران نشان خواهند داد پس به هیچ وجه نام دستهبندیهای سایت را به عنوان برچسب مطالب استفاده نکنید زیرا قرار دادن آنها به عنوان تگ و نمایش در صفحهای جدید با محتوای یکسان نتیجهای جز تاثیر منفی بر سئوسایت نخواهد داشت و به کاربران شما در یافتن مطالب هیچ کمکی نمیکند.
برچسب گذاری اشتباه چه مشکلاتی را برای سایت ایجاد میکند؟
صفحاتی که به اشتباه و از طریق برچسب گذاری ایجاد میشوند به 6 دسته اصلی تقسیم میشوند که در ادامه به آنها میپردازیم.
1- تولید محتوای تکراری
عمدهترین مشکل برچسب گذاری اشتباه تولید محتوای تکراری و سردرگم کردن گوگل و کاربران است. اگر برچسبهایی را انتخاب کنید که دقیقاً محتوای یکسانی دارند قطعاً محتوای تکراری تولید کردهاید برای مثال میتوان گفت ممکن است برچسبی با عنوان کفش ورزشی مردانه داشته باشید و از برچسب دیگری با عنوان کفش مردانه ورزشی استفاده کنید، قطعاً محصولاتی که در صفحه این دو برچسب نمایش داده میشوند به طور کامل یکسان هستند و محتوای دو صفحه بسیار به هم نزدیک خواهند بود.
2- شباهت موضوعی صفحات
یکی دیگر از برچسبگذاریهای اشتباه ایجاد مشکلاتی مانند شباهت موضوعی صفحات میباشد، دقت داشته باشید این مشکل با ایجاد محتوای تکراری فرق میکند. گاهی اوقات صفحاتی در سایت به وجود میآیند که مفهوم یکسانی را به کاربر و گوگل القا میکنند و ممکن است این صفحات محتوای یکسانی نداشته باشند اما برای یک عبارت مشابه هدف گذاری شده باشند.
به عنوان مثال میتوان گفت اگر در مورد رستوران بارزیل مطلبی نوشته باشید و برچسب آن را رستوران بارزیل انتخاب کنید دو صفحه در سایت خود ایجاد کردهاید که گوگل آنها را با یک موضوع مشابه شناسایی میکند در نتیجه هم شما و هم گوگل نمیدانید که کدام صفحه گزینه بهتری برای کسب جایگاه در عبارت رستوران بارزیل خواهد بود و در چنین شرایطی این دو صفحه ارزش یکدیگر را کاهش میدهند هیچ کدام نمیگذارند رتبه خوبی در نتایج سرچ گوگل کسب کنند.
3- ایجاد صفحات بیارزش
یکی دیگراز مشکلات استفاده از تگ اشتباه ایجاد صفحات بیارزش و یا صفحات زامبی چیست است. در واقع استفاده از عبارتهای تک کلمهای و یا با تعداد کلمات زیاد صفحات آرشیوی ایجاد میکند که ارزش چندانی از نظر سئو ندارند به عنوان مثال میتوان گفت کلماتی مانند مانتو، قزوین و… صفحات ارزشمندی نیستند و تنها باعث افزایش تعداد صفحات سایت میشوند؛ به طور کلی میتوان گفت صفحات برچسب ارزش و اعتبار بالایی از نظر گوگل دارند و شانس آنها برای کسب جایگاه در نتایج گوگل بسیار زیاد است اما نمیتوان هر عبارتی را در صفحاتی از این دسته هدف گذاری کرد.
اگر تعداد صفحات زامبی در یک سایت زیاد باشد زمان رباتهای گوگل صرف ایندکس و بررسی آنها شده و در نتیجه سرعت ایندکس صفحات مهمتر مانند خود مقاله و یا محصولات سایت کاهش پیدا میکند در نتیجه اگر تعداد صفحات بیارزش در سایت شما بسیار زیاد باشد اعتماد گوگل به کیفیت محتوای آن از بین خواهد رفت.
4- کاهش اعتبار محتواهای اصلی
یکی از ابزارهای سئو برای افزایش رتبه و ارزش صفحات لینک دهی است زمانی که از یک صفحه سایت به صفحه دیگری لینک میدهیم در واقع مقداری از اعتبار صفحه اول را به صفحه دوم منتقل میکنیم. تگ یا برچسب گذاری را هم میتوان نوعی لینک دهی دانست در واقع زمانی که برچسبهایی برای یک محتوا تعریف میکنید صفحاتی را ایجاد میکنید که تمام آنها در صفحه محتوا لینک شدهاند با انجام این کار بخشی از اعتبار صفحه محتوایتان را به صفحات برچسب منتقل میکنید در نتیجه اگر تعداد بسیاری تگ مختلف برای مطلب خود ایجاد کنید اعتبار این صفحه تا حد زیادی پخش میشود و به جای اینکه اعتبار صفحه اصلی را با تمرکز بر موضوعات اصلی بیشتر کنید صفحات زیادی خواهید داشت که همه اعتبار کمی دارند.
5- رقابت برچسب با صفحات داخل سایت
گاهی اوقات برخی افراد همان عنوان صفحه و یا کلمه کلیدی صفحه را برچسب قرار میدهند. انجام این کار بسیار اشتباه است زیرا برچسبها نوعی طبقهبندی محتواها هستند و اگر شما یک کلمه کلیدی را به عنوان برچسب انتخاب کنید در واقع صفحهای دیگر با همان کلمه کلیدی در سایت خود ایجاد کردهاید که باعث میشود با صفحه اصلی در رقابت قرار بگیرند و قدرت و اعتبار صفحه اصلی را کاهش دهد.
6- پایین آمدن تجربه کاربری
همانطور که میدانید استفاده درست از برچسبها محتواهای سایت را بهتر در دسترس کاربران قرار میدهد و این کار به تجربه کاربری سایت شما بسیار کمک میکند. بهتر است بدانید که استفاده غلط و به کار بردن تگهای زیاد و نامرتبط باعث شده صفحه شما شلوغ و به هم ریخته شود و این بینظمی کاربران را بیشتر گیج میکند زیرا در میان انبوهی از تگهای بیربط قرار میگیرد که هیچ منطقی برای او ندارند در نتیجه نه تنها به ماندگاری او در سایت کمک نمیکند بلکه احتمال دارد باعث خروج او از صفحه شود که هم به زمان ماندگاری در سایت و تجربه کاربری لطمه وارد میکند.
کلام آخر
برچسب چیست؟ همانطور که گفتیم برچسبها تاثیر بسیار زیادی بر سئو سایت شما دارند همچنین یکی از اهداف آنها افزایش کارایی سایت است البته به شرطی که به درستی از آنها استفاده کنید. بهتر است بدانید قرار دادن کلمات کلیدی مورد نظرتان به عنوان تگ و استفاده بیش از حد از آنها تاثیری بر بهبود رتبه شما در نتایج گوگل نخواهد داشت و حتی ممکن است اعتبار سایتتان را نزد گوگل کاهش دهد پس حتما از برچسب ها به درستی و تعداد کمی استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید