سئو برچسب
سئو برچسب تاثیر بسزایی در سئوی سایت ها دارد. دستهبندی و برچسب گذاری 2اصل مهم در سئوسایت است که شما با انتخاب دستهبندی درست به کاربران خود این امکان را میدهید تا راحتتر از آنچه که هست به مطالب و محتوای شما دسترسی داشته باشند همچنین موتورهای جستجو بتوانند به سرعت آنهارا ایندکس کنند؛ این فرایند بهترین شکل برای سئو و بهینهسازی سایت شما میباشد.
برچسب چیست؟
فرقی ندارد سایت شما درچه حوزهای فعالیت میکند، قطعاً برای اینکه کاربران، بهتر به مقالات، محصولات و محتوای شما دسترسی داشته باشند آنها را دستهبندی میکنید. دستهها موضوعات اصلی سایت شما هستند که تمام محتوا و محصولات شما در آنجا قرار گرفتهاند؛ گاهی محتواها و یا محصولاتی را داریم که شباهت و یا ویژگیهای مشترکی دارند که در دستهبندیهای ما مشخص نشدهاند از طرفی این شباهتها محدود هستند به گونهای که نمیتوانیم یک دسته را به آنها اختصاص دهیم در اینجا است که تگها به کمک ما میآیند.
برای برچسب گذاری کافی است برای موضوع و یا ویژگی مورد نظرمان یک برچسب صحیح تعریف کنیم و آن را بر روی تمام محتواهای مرتبط بچسبانیم، با ایجاد هر برچسب یک صفحه در سایت شما ایجاد میشود که شما میتوانید محتواهای دارای ویژگی مشترک را در آن قرار دهید. با انجام این کار دسترسی به محتوای مرتبط در سایت شما راحتتر خواهد بود و کاربران سریعتر میتوانند به نیاز خود برسند.
سئوبرچسب
سئو برچسب در حقیقت ابزاری مناسب برای طبقهبندی محتوا و محصولات در سایت شما هستند و به منظور سر و سامان دادن به مطالب وب سایت به کار گرفته میشوند. برچسب و یا تگ ها، صفحاتی هستند که به بهترین شیوه ممکن مطلب و یا محصول شما را به کاربران معرفی میکنند؛ برای ارتباط بین مطالب دردستههای مختلف باید از برچسب گذاری استفاده کنید همه ما معمولاً اطلاعات سایت و یا مقالات خود را دستهبندی میکنیم تا کاربران بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند، این دستهها موضوعات اصلی سایت شما را تشکیل میدهند.
خوب است برای دستیابی به مطالب و حفظ سادگی سایت تعداد دستهها از ۵ تا بیشتر نباشد، اگر تعداد دستهبندیها زیاد باشد برای کاربران سردرگمی ایجاد میکند. در صورت محدود بودن تعداد دستهبندیها نویسنده این امکان را دارد که بتواند موضوع مقاله بعدی را راحتتر انتخاب کند و آن را نمایش دهد؛ دستهبندیها در سایتها ازطریق منوی سایت قابل دسترس هستند و این امکان را به کاربر میدهند که برای رفع نیاز خود به صفحه مورد نظر مراجعه کنند.
برچسب یا تگ هدفی مشابه به دستهبندیها دارد بااین تفاوت که تگها به محتوای هر نوشته بستگی دارد و از اهمیت کمتری برخوردار هستند و در منوی اصلی سایت ها قابل مشاهده نیستند، در صورتی که دستهبندیها بر اساس موضوع نوشته انجام میشود و برای ایجاد ارتباط بین مطالب در دستههای مختلف از برچسب گذاری استفاده میکنند. توجه کنید هر برچسب یک صفحه مجزا در سایت ایجاد میکند که تمامی مطالب مرتبط در آن قرار میگیرند و در شبکههای اجتماعی از این برچسبها به عنوان #هشتگ استفاده میشود.
4 مزیت استفاده ازسئوبرچسب
1- سازماندهی محتوا
استفاده اصولی از برچسبها سایتتان را به شکل بهتری سازماندهی میکند و به مطالب سایت شما نظم میدهد. زمانی که به یک محتوا برچسبی اضافه میکنیم در واقع آن محتوا به بایگانی های آن برچسب اضافه می شود، وقتی که کاربر برروی آن برچسب کلیک میکند تمام محتواهای مرتبط با آن برچسب برای کاربر نمایش داده می شود .
2- بالا رفتن سرعت ایندکس
یکی دیگر از مزایای برچسب گذاری اصولی ایندکس بهتر سایت توسط موتورهای جستجو است. برچسبها کمک میکنند تا موتورهای جستجوگر ارتباط بین محتوا و مطالب موجود در آن برچسب را بهتر درک کنند به همین دلیل سریعتر می توانند آنها را ایندکس کنند.
3-تجربه کاربری بهتر
زمانی که مطالب و محتواهای شما به صورت منظم دستهبندی و طبقهبندی شده باشند کاربران راحتتر میتوانند به همه آنها دسترسی پیدا کنند در نهایت یک تجربه بسیار عالی هنگام حضور در سایت شما خواهند داشت.
4-بهبود سئوسایت
هر تگ و یا برچسب در صفحه ای است که محتوا و یا محصولات سایت را به هم مرتبط میکند و آنها را در آنجا نشان میدهد. موتورهای جستجو در حین بررسی محتوای سایت این صفحه را پیدا میکنند و آن را در نتایج جستجوی خود به کاربران نمایش خواهند داد در نتیجه از طریق تگها میتوانید در جستجوی عبارات مشابه نمایش بیشتری داشته باشید و ورودی بیشتری را به دست آورید.
برچسب گذاری غیر اصولی چه مشکلاتی برای سایت ایجاد میکند؟
در گذشته تصور میکردند که هر قدر بیشتر از برچسبها استفاده کنند رتبه بهتری بدست میآورند، باید بگوییم این تصور غلط است. در حال حاضر موتورهای جستجو هوشمند شدهاند و میتوانند به راحتی تگهای درست از غلط را تشخیص دهند برای همین نمیتوان با برچسبهای زیاد، مختلف و بیربط ورودی زیادی از گوگل کسب کرد؛ اگر طرفدار برچسب زدنهای بسیار هستید خوب است بدانید این تگها چه مشکلاتی را درسایت شما به وجود میآورند.
1- کاهش تجربه کاربری
همانطور که درست استفاده کردن از تگ ها یا برچسبها محتوا و مطالب سایت را بهتر در دسترس کاربران قرار میدهند خوب است بدانید که به کار بردن تگهای زیاد و نامرتبط باعث شده صفحه شما شلوغ و به هم ریخته شود و این بینظمی کاربران را گیج میکند، زیرا در میان انبوهی از تگهای بیربط قرار میگیرد که هیچ منطقی برای او ندارد پس نه تنها به ماندگاری او در سایت کمکی نمیکند بلکه احتمال دارد به سرعت از صفحه شما خارج شود.
2- ایجاد صفحات تکراری
با ایجاد یک تگ، یک صفحه در سایت شما ایجاد میشود وقتی برای یک محصول و یا مطلب خود، تگهای مشابه و مختلف میسازید. در واقع چندین صفحه به وجود میآورید که محتوای یکسانی دارند. برای مثال اگر شما با عنوان کفش اسپورت مردانه برچسبی داشته باشید و همزمان برچسبی تحت عنوان کفش مردانه اسپورت ایجاد کنید قطعاً محتوای موجود در این دو صفحه تکراری هستند و در عمل شما دو صفحه ایجاد کردید که کاملا محتوای یکسانی دارند.
3- ایجاد صفحاتی با موضوعهای مشابه
کنیبالیزیشن وقتی اتفاق میافتد که با یک عبارت کلیدی هدف چندین صفحه مشابه داشته باشید. این صفحات مفهوم یکسانی را به کاربران و گوگل القا میکنند هرچند ممکن است محتوای تکراری نداشته باشند. برای مثال اگر شما مطلبی در مورد کفش اسپرت مردانه نوشته اید و برچسب آن را کفش اسپرت مردانه انتخاب کنید دو صفحه در سایت خود ایجاد کردهاید که گوگل آنها را با یک موضوع مشابه بررسی و شناسایی میکند در نتیجه ارزش آن برچسب و صفحات سایت را پایین میآورد.
4-به وجود آمدن صفحات بیارزش
صفحات برچسب از نظر گوگل بسیار مهم هستند زیرا حلقه ارتباطی محتواها با هم به شمار میروند. این صفحات شانس بسیار زیادی در کسب رتبه دارند اما زمانی که آنها را به درستی انتخاب و جایگذاری نکنید و یا عنوان برچسب خیلی کوتاه و عمومیباشد صفحه تولید شده شما بیارزش یا زامبی خواهد بود.
5- کاهش اعتبار محتواهای اصلی
یکی از ابزارهای سئو برای افزایش رتبه و ارزش صفحات لینک دهی میباشد. زمانی که از یک صفحه سایت به صفحه دیگری لینک میدهیم. در واقع مقداری از اعتبار صفحه اول را به صفحه دوم انتقال دادهایم، تگ کردن یا برچسب گذاری نوعی لینک دهی هستند. وقتی که برچسبهایی برای یک محتوا تعریف میکنید. در واقع صفحاتی ایجاد کردهاید که تمام آنها در صفحه محتوا لینک شدهاند؛ با این کار بخشی از اعتبار صفحه محتوایتان را به صفحات برچسب انتقال میدهید اگر تعداد زیادی برچسب مختلف برای مطالب خود ایجاد کنید. اعتباراین صفحه را پخش میکنید و در نتیجه به جای اینکه اعتبار صفحه اصلی را با تمرکز بر موضوعات اصلی بیشتر کنید صفحات زیادی خواهید داشت که همه آنها اعتبار کمی دارند.
6- رقابت برچسب با صفحات داخل سایت
برخی افراد همان عنوان صفحه و یا کلمه کلیدی صفحه را برچسب سایت خود قرار میدهند. این کار کاملاً اشتباه است زیرا برچسبها محتواها و مطالب سایتتان را طبقه بندی میکنند و اگر شما یک کلمه کلیدی را به عنوان برچسب انتخاب کنید در واقع صفحهای دیگر با همان کلمه کلیدی در سایت خود ایجاد کردهاید که باعث میشود با صفحه اصلی رقابت کند و قدرت و اعتبار صفحه اصلی را بگیرد.
روشهای برچسب گذاری صحیح
1-برچسبها باید کوتاه باشند
بهترین نوع برچسب، برچسبهایی هستند که کوتاه و از سه کلمه تشکیل شده باشند. شما باید بتوانید تمام موضوعاتی که به نوشته مربوط میشوند را در چند کلمه کوتاه بیان کنید.
2- تعداد برچسبها زیاد نباشد
یکی از اهداف استفاده از تگها راهنمایی کاربران برای پیدا کردن محتوای مورد نظرشان است، زیاد بودن این تگ ها باعث میشود صفحات سایت زیاد شوند و کاربران را گیج کنند. زیاد بودن صفحات زامبی باعث شده تا رباتهای گوگل زمان بسیاری را برای کراول کردن آنها صرف کنند و صفحات مهم و اصلی نادیده گرفته شوند. 5–2 برچسب در هر محتوا تعداد کافی و مناسبی برای برچسب گذاری هستند.
3- از برچسبهای قبلی استفاده کنید
یکی ازاشتباهات برچسب گذاری استفاده از تگهای یکتا است. تگ یکتا تگی است که فقط در یک محتوا استفاده می شود یعنی صفحهای ایجاد کردید که تنها یک مطلب در آن وجود دارد. سعی کنید در انتخاب برچسبها آنها را طوری انتخاب کنید که به چند مقاله دیگر مرتبط باشند.
برای اینکه بتوانید درست برچسب گذاری کنید تعدادی تگ از قبل تعیین کرده و در هر محتوای مناسب با موضوع از آنها استفاده کنید. توجه داشته باشید تگها نباید خیلی خاص و محدود باشند برای مثال انتخاب نام یک محصول به عنوان تگ در یک سایت فروشگاهی کار درستی نیست زیرا هیچ محصول دیگری با همان نام نخواهید داشت.
برای دیدن آموزش سئو سایت فروشگاهی همراه با ویدئو به مقاله درج شده مراجعه کنید.
4 –برچسبها را از دستهها متمایز کنید
به عنوان برچسب از نام دستهبندیها استفاده نکنید زیرا دستهبندیها ارزش و اعتبار دارند و هر کدام محتوای مشخصی را به کاربر نشان میدهند. اگر از آنها به عنوان تگ استفاده کنید صفحات تکراری ایجاد کردهاید که محتوای یکسانی دارند و این کار بر روی سئو سایت و جایگاه شما تاثیر منفی می گذارد.
5-به ارتباط برچسب با محتوا دقت کنید
تگ ها نباید با موضوعات محتوای شما بیارتباط باشد پس برای برچسب درست باید از کلمات و عبارات موجود در محتوا استفاده کنید و بین آنها ارتباط معنایی و موضوعی وجود داشته باشد زیرا وقتی کاربر عبارتی را جستجو میکند به دنبال محتوایی است که با آن عبارت، ارتباط مستقیمی داشته باشد.
6- صفحات برچسب را حتماً بهینه سازی نمایید
از کلمات و عبارات کلیدی هدف خود در برچسبها به هیچ وجه استفاده نکنید همانطور که قبلاً گفته شد این کار باعث ایجاد صفحات تکراری و رقابت صفحات برچسب با صفحات اصلی میشود و ارزش آنها را کم میکند.
7- از کلمات کلیدی به هیچ وجه استفاده نکنید
در سایتهای وردپرس می توانید برای دستهبندیها و تگهای خود توضیحاتی اضافه کنید. زمانی که این کار را انجام میدهید صفحات تگها بهینهسازی میشوند و گوگل مفهوم هر برچسب و محتوای داخل آن را بهتر درک میکند.
با برچسبهای اشتباه که زدهایم چه کنیم؟
اگر با روش برچسب گذاری صحیح به خوبی آشنا شوید متوجه میشوید که برچسبهای بسیاری را برای سایتتان اشتباهی تعریف کردهایدپس به دنبال راه حلی هستید که این تگ های تکراری و بیربط را سازماندهی کنید و سایت خود را از نو بسازید؛ برای این کار کافی است چند کار اساسی و مهم را انجام دهید.
1- تگ های یکتا را حذف نمایید
در وهله اول باید تمام برچسبهایی که فقط یک بار استفاده شدهاند را حذف کنید. دقت داشته باشید که حتما صفحات این تگها را به محتوای اصلی ریدایرکت کنید و اعتباری که در موتورهای جستجو دارند را به محتوای اصلی منتقل نمایید، زیرا این صفحات در گوگل ایندکس شدهاند و حذف آنها باعث میشود کاربران در هنگام کلیک بر روی آنها با ارور 404 مواجه شوند. این مسئله به اعتبار سایت شما لطمه وارد میکند. ممکن است شما هزاران تگ یکتا برای سایت خود ایجاد کرده باشید پاک کردن و منتقل کردن آنها به صورت دستی کار دشواری است. در این شرایط شما میتوانید از یک برنامه نویس کمک بگیرید و این کار را با کد نویسی و یا اضافه کردن یک افزونه در وردپرس برایتان انجام میدهد.
2- تگهای تکراری را یکی کنید
اگر تگهای تکراری و یکسانی دارید سعی کنید تا جایی که ممکن است این تگها را با هم ادغام کنید برای انجام این کار باید از ری دایرکت کمک بگیرید.
3- تگهای پربازدید را بررسی و تقویت کنید
زمانی که تگهای خود را مرتب میکنید باید به رتبه هر تگ در موتور جستجوی گوگل و تعداد ورودی آن توجه نمایید. بهترین راه برای فهمیدن رتبه هر تگ استفاده از ابزارهای تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس میباشد؛ با استفاده از این ابزار میتوانید برچسبهای پرطرفدار خود را شناسایی کنید. مراقب باشید این تگها را یا حذف نکنید و یا به به صفحه درستی ری دایرکت نمایید، زیرا حذف تگهایی که بازدید زیادی برای سایت شما دارند میتواند ضربه منفی به سئو شما بزند.
کلام آخر
سئو برچسب ها در صورتی که به درستی استفاده شوند تاثیر زیادی بر بهبودی سئوسایت شما میگذارند و باعث افزایش رتبه و ترافیک سایت میشوند. سعی داشته باشید در سایت خود از تگ ها به درستی و اصولی استفاده کنید تا مشکلی برای سایتتان به وجود نیاید.
دیدگاهتان را بنویسید