چگونه یک کاربر را به مشتری تبدیل کنیم؟
چگونه یک کاربر را به مشتری تبدیل کنیم؟
اگر یک سایت فروشگاهی دارید یقینا بالا بردن میزان فروش و درآمد وبسایت برای شما اهمیت دارد و همواره به دنبال راه های مختلفی برای این مساله هستید.
بسیاری از افراد از این مسئله شاکی هستند که ترافیک ورودی سایت بالا است و سایت بازدید کنندگان زیادی دارد اما میزان خرید به شدت پایین است دلیل آن چیست و در پی یافتن پاسخی برای این موضوع هستند که چگونه یک کاربر را به مشتری تبدیل کنیم؟
همانطور که تا کنون شاهد آن بوده ایم در اغلب وبسایت های اینترنتی هدف اولیه رسیدن به رتبه و جایگاه برتری در صفحه اول است و سپس پس از آن دغدغه ماندن در جایگاه و همچنین بالا بردن میزان فروش و تبدیل کاربران به مشتری می باشد. در ادامه به بررسی کامل این موضوع می پردازیم.
چرا کاربران از وبسایت خرید نمی کنند؟
هر فردی که ابتدا به وبسایت ما وارد می شود دو موضوع وجود دارد که ممکن است او را از خرید باز دارد، موضوع اول شک در محصولات است که به کیفیت، قیمت، نحوه ارائه محصول و سازگاری محصول با نیاز کاربر است اما این نوع شک در وبسایت ها اصولا کمتر دیده می شود؛ زیرا کاربران با توجه به نیازهای خود جستجو کرده و به وبسایت ما وارد می شود. بنابراین نیاز کاربر با آنچه که ما در وبسایت خود ارائه می دهیم همخوانی دارد مگر آنکه مشکلاتی از قبیل عکس بی کیفیت محصولات، قیمت بالا و… مانع از خرید کاربر شود.
اگر در جذب کاربران به سمت وبسات مشکل دارید می توانید از طریق مسائل آموزش سئو و مقالاتی مانند نرخ کلیک(CTR) چیست و چرا باید نرخ کلیک را افزایش داد و یا آموزش سئو سایت فروشگاهی ترافیک سایت خود را افزایش دهید.
اما در موضوع دوم که تمرکز بیشتر بر روی آن است، برطرف کردن ترس کاربر است که سبب شده تا کاربران زیادی را از خرید باز دارد. حتما به موارد این دسته توجه نمایید، زیرا در غیر اینصورت نمی توانید نتایج خوبی را از آن دریافت کنید.
تبدیل کاربر به مشتری
در نظر داشته باشید برطرف کردن ترس کاربران جهت خرید از وبسایت شما بحث گسترده ای است که می توان ساعت های زیادی را در رابطه با آن بحث کرد و به مسائل گوناگون پرداخت اما می توان با رعایت برخی از موارد بسیار ساده و اجرای آن بر روی وبسایت خود در نهایت شاهد تحول بزرگی خواهید بود.
9 تکنیک تبدیل کاربر به مشتری در وبسایت
1- ابتدای کار یک نکته را در نظر داشته باشید محصولات تکی در وبسایت را می توان یک شانس بزرگ برای افزایش نرخ تبدیل در نظر گرفته، زیرا کاربر پس از مشاهده دسته بندی محصولات وارد تک محصول شده و خرید خود را از این قسمت انجام خواهد داد.
تک محصول ها آخرین گام کاربر محسوب می شوند و برای سایت شما مهمترین قسمت هستند زیرا اگر در این مرحله بتوان اعتماد کاربر را جلب کنیم قطعا در نهایت خرید خود را انجام می دهند و به سایت شما اعتماد می کنند.
2- با بررسی یک وبسایت فروشگاهی موفق مانند دیجی کالا که آمار و ارقام منتشر شده نشان از فروش بالای این سایت می دهد، می توان به ویژگی ها و قابلیت هایی که این مجموعه برای کاربران و مشتریان خود قرار داده است پی برد.
یکی از قابلیت های جالب در این فروشگاه ارسال تصاویر و نظرات کاربران است که با راه اندازی این بخش توانسته اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. زیرا کاربر جدید زمانی که وارد صفحه محصول خرید رژ لب می شود با دیدن تصاویر واقعی که از سوی کاربران و خریداران مختلف ارسال شده است و همچنین نظرات مثبت و منفی افراد که نشان از واقعی بودن آن ها می دهد موجب بوجود آوردن اعتماد شده و تا حدودی از ترس او کاهش می یابد.
دیجی کالا یکی از برندهای قدرتمند است که شاید بدون این امکانات نیز بتواند به فروش بالای خود ادامه دهد اما این قابلیت به وبسایت های فروشگاهی که در حال رشد هستند می تواند کمک بسیار بزرگی باشد.
3- همانطور که پیش تر اشاره شد کامنت ها می تواند افراد را به سمت خرید هدایت کند، اما توجه داشته باشید که کامنت ها در صفحه محصول باز باشد و افراد با اسکرول کردن صفحه بتوانند کامنت ها را مشاهده کنند. زیرا ممکن است شخصی خواندن کامنت ها به ذهن او خطور نکند اما با مشاهده و مطالعه آن ها به خرید تشویق شود.
4- یکی دیگر از قابلیت ها نوار بالای صفحه است که فارغ از عناوینی مختلفی از جمله، خرید کن رایگان تحویل بگیر، یا جشنواره فروش موبایل دیجی کالا و… نشان از پویایی و فعالیت پیوسته فروشگاه اینترنتی است؛ زیرا وبسایتی اقدام به برگزاری جشنواره و ارائه تخفیفات می کند که دارای سابقه بالایی بود و مشتریان زیادی دارد که می تواند از این طریق علاوه بر بالا بردن میزان فروش و سود بیشتر، خدمات خوبی را نیز به مشتریان خود ارائه دهد.
پس این قابلیت نیز می تواند در عین سادگی و جزئی بودن سبب اعتماد سازی کاربر شود.
5- در نظر داشته باشید اغلب افراد زمانی که برای اولین بار به وبسایتی وارد می شوند خرید خود را انجام نمی دهند امـــا جشنواره تخفیفات در فروشگاه های مختلف می تواند سبب برگشت دوباره کاربر به وبسایت شما شود تا ببیند چه چیزهای دیگری را در جشنواره تخفیف می تواند خریداری نماید و ساعت های ولانی در وبسایت شما در حال گردش باشد
به هر طریقی که می توانید، از طریق شبکه های اجتماعی افراد را به سمت وبسایت خود هدایت کنید تا به طریق مختلف با لوگو و برند شما مواجه شده و از سالم بودن سایت شما مطمئن شود و احتمال خرید را به شدت افزایش می دهد.
6- قابلیت دیگری را که می توان در صفحات تک محصول ایجاد کرد که در نهایت احتمال خرید را بالا ببریم این است که برای محصولات خود، معرفی محصول، نحوه استفاده، ویژگی ها و دیگر موارد آن ویدئو قرار دهیم.
ویدئو اگر به صورتی باشد که شخصی در حال صحبت باشد تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت، حتی اگر صدا و دستان طرف به تنهایی در حال توضیح محصول باشد.
احتمالا تا کنون از وبسایت برندهای معروف و مطرح دنیا دیدن کرده اید، این وبسایت ها به دلیل معروفیت و برند بودن و شهرت جهانی ممکن است حتی قصد فروش محصولات خود را از طریق وبسایت و به صورت اینترنتی نداشته باشند و به همین دلیل وبسایت ها و نحوه چیدمان گاهی مانند یک ویترین شیک و خاص است اما فراموش نکنید هدف شما از وبسایت فروشگاهی فروش بیشتر است.
از چیدمان و زیبایی این وبسایت ها می توان برای شکیل کردن وبسایت خود ایده گرفت اما برای یک وبسایت نوپا و در حال رشد استراتژی آن ها اجرایی نمی باشد و تنها در صورتی می توان وبسایتی شبیه به برندهای مطرح جهان داشت که به آن حد از شهرت برسید.
7- نکته مهم دیگر که بسیار مورد بحث است، در بازدیدهای بازگشتی قدرت اصلی صفحه اصلی وبسایت شما است، زیرا اغلب بازدیدهای بازگشتی به صفحه اصلی سایت شما هدایت می شوند.
فارغ از اینکه شما کاربران را از شبکه های اجتماعی به سایت خود هدایت کرده اید یا از طریق لینک های مختلف اما در نهایت اغلب به صفحه اصلی هدایت می شوند که صفحه اصلی وبسایت از نظر روانشناسی باید بتواند با کاربران ارتباط بگیرد و همچنین کاربران را با توجه به هدفی که برای خرید دارند و نیازهای آن ها به سمت محصولات هدایت کند.
8- گفتگوی آنلاین با کاربران خود در سایت داشته باشید زیرا این قابلیت نیز می تواند تا حدود زیادی سبب افزایش اعتماد کاربر شود، و توجه کنید استفاده از سیستم های پاسخگوی خودکار و ربات را در این بخش فراموش کنید و شخصی را برای این بخش در نظر بگیرید که دارای مهارت بالای سخنوری و متقاعد کردن مشتری داشته باشد.
9- اگر جهت خرید از وبسایت شما نیاز است تا فرم عضویت در سایت تکمیل شود و سپس خرید انجام شود، حتما تلاش کنید که تعداد کادرهای فرم را کاهش دهید و تنها موارد اصلی را ابتدا از کاربر درخوایت کنید و اگر به اطلاعات دیگری نیاز دارید می توانید پس از ثبت نام برای کاربر درخواست تکمیل اطلاعات را ارسال نمایید.
زیرا برخی اوقات فرم های عضویت در سایت ها را به گونه ای طراحی می کنند که کاربران به دلیل نداشتن زمان و یا حوصله کافی از عضویت پشیمان شده و در نهایت به صورت کلی قید خرید از وبسایت را خواهند زد.
کلام آخر
این مقاله در عین بررسی نکات ساده و مثال های ساده با بررسی نکات مهمی در رابطه با آنکه چگونه یک کاربر را به مشتری تبدیل کنیم؟ در کنار آموزش رایگان سئو و بهینه سازی سایت می تواند تاثیر زیادی در بالا بردن فروش سایت داشته باشد و کاربران و بازدیدکنندگان زیادی را به مشتری تبدیل نماید.
تبدیل کردن کاربر به مشتری یک کار سخت اما با رعایت برخی نکات بسیار راحت می شود، پس همین حالا به سراغ وبسایت خود رفته و نکاتی را که پیش تر توضیح داده شد اجرا نمایید تا در مدت زمان کوتاهی به راحتی تاثیرات شگفت انگیز آن را مشاهده نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید