پشتیبان سایت چیست؟ + وظایف پشتیبان سایت
حال در وب سایت ها نیز پس از ایجاد وب سایت قطعاً به مرور زمان و با روی کار آمدن آن وبسایت در زمینه کاری خود نیاز به آپدیت و رفع برخی مشکلات و همچنین تولید محتوای جدید و یا رفع بسیاری از مشکلات فنی نیاز به شخصی است تا به صورت روزانه تمام موارد مهم و دارای ارزش برای یک وب سایت را بررسی کند. تمام این موارد وظایف پشتیبان سایت است.
پشتیبان سایت چه کسی است؟
به تمام خدمات و کارهایی را که جهت کنترل و پیگیری یک کسب و کار انجام می شود پشتیبانی می گویند. اگر هر بخشی که در حیطه وظایف او می باشد دچار خطا و یا اشکالی بود آن را سریعاً رفع کرده و یا به افراد مربوطه اطلاع دهد تا در جهت رفع آن برآیند. مسائلی مانند مشکلات فنی از جمله ارزیابی کدهای وب سایت، تولید محتوای مستمر، سئو و بهینه سازی وب سایت و… یک پشتیبان نیاز است.
✅18 وظایف پشتیبان سایت
با توجه به آنکه برای دانستن این مسئله که از چه روشی پشتیبان شویم نیاز است تا وظایف آن را به صورت جزئی تر بدانید، البته همانطور که پیشتر با توجه به انواع مختلف وبسایت برخی از وظایف پشتیبانی سایت گفته شد اما هر شخصی که به این حوزه وارد می شود وظایف ثابتی نیز دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- آشنایی به تمام موارد و جزئیات وردپرس زیرا بسیاری از وب سایت ها وردپرسی می باشند.
- مسلط به مباحث مربوط به محصولات ووکامرس، سئو محصولات ووکامرس ،11 افزونه افزایش فروش ووکامرس
- آشنا بودن با مباحث و مسائل مربوط به رابط کاربری
- مسلط بودن به بک لینک سازی
- مسلط به نرم افزارهای آفیس Microsoft Office
- آشنا با یکی از نرم افزارهای طراحی گرافیکی جهت طراحی برخی پوستر های ویژه در وبسایت
- آشنایی کامل به ابزارهای بالا بردن سرعت وب سایت
- تسلط کامل به تغییر قالب وب سایت و رفع مشکلات احتمالی
- آشنایی به زبان های رایج برنامه نویسی جهت طراحی سایت و رفع مشکلات آن
- پشتیبانی از امنیت وب سایت
- آشنا با مسائل سئو سایت
- تسلط به تولید محتوا و پشتیبانی از بخش های محتوای سایت
- رفع مشکلات و خطاهای به وجود آمده در قالب، محتوا و یا بخش های فنی وب سایت
- قدرت و مهارت سرچ بالایی داشته باشد تا بتواند خطاهایی که در سایت بوجود می آید را در منایع خارجی پیدا کند و در شرایط پیچیده بتواند مشکلات سایت را حل کند.
- به کدهای CSS. و HTML. کاملا مسلط باشد، زیرا اغلب خطاهایی که برای قالب وبسایت بوجود می آید مربوط به کدهای CSS و HTML می باشد.
- تمامی مسائل مربوط به امنیت سایت بر عهده ی پشتیبان سایت می باشد.
- آشنایی با انواع وب سرورها و بالا بردن آگاهی نیز از وظایف پشتیبان سایت می باشد، زیرا برخی از خطاهایی که در وبسایت بوجود می آید مربوط به سرور است.
- کار کردن با هاست و مسائل مربوط به بخش فنی از مواردی است که بهتر است یک پشتیبان در این زمینه نیز دانش داشته باشد، مانند کار کردن با cPanel و MySQL
4 وظیفه پرکاربرد در پشتیبانی سایت
همانطور که در بخش وظایف پشتیبان وب سایت متوجه شدیم که پشتیبانی وبسایت بخش های مختلفی را شامل می شود و هر بخشی از وب سایت و پشتیبانی نیاز دارد. پس در ادامه به حوزههای مختلف پشتیبانی و این که موارد پشتیبانی چیست می پردازیم.
1.خدمات پشتیبانی فنی سایت
از موارد مهم در پشتیبانی یک سایت می توان به خدمات پشتیبانی فنی اشاره کرد که رفع مشکلات و خطاهای احتمالی وبسایت، بررسی مسائل امنیتی وب سایت در این دسته قرار دارد همچنین یک پشتیبان وظیفه دارد تا در وب سایت های فروشگاهی نیز نسبت به این مسئله اطمینان حاصل کند که تمام مسائل مربوط به خرید و پرداخت بدون هیچ ایراد و نقصی در حال فعالیت می باشد.
2.پشتیبانی بخش محتوایی سایت
یکی دیگر از مسائل و بخش های مهم در پشتیبانی سایت میتوان به پشتیبانی محتوایی سایت اشاره کرد زیرا به وسیله محتوای خوب و باکیفیت می توان ترافیک وب سایت خود را افزایش داد و نیاز است تا شخص پشتیبان نظارت مستمر به این بخش از وبسایت داشته باشد، زیرا مطالب بعد از گذشت مدت زمانی نیاز به ویرایش و به روز رسانی محتوایی دارند که این بخش نیز از وظایف پشتیبانی محتوایی وبسایت است که کنترل شده و به بخش تولید محتوا اعلام میگردد.
3.پشتیبانی بخش طراحی و گرافیکی وب سایت
یکی دیگر از مواردی که یک سایت را برگزیده می کند فعالیت پیوسته آن و پویا بودن آن می باشد و در پشتیبانی وب سایت یکی از وظایف پشتیبان وب سایت می توان به پشتیبانی از بخش طراحی و گرافیکی اشاره کرد که نیاز است تا به مناسبت ها توجه شود و در زمان مناسبتهای خاص و یا دیگر مسائل نسبت به تولید پوسترها و بنرهای مخصوص در وبسایت اقدام شود.
همچنین علاوه بر این می توان به این مسئله اشاره کرد که پشتیبانی وظیفه دارد تا تصاویر وب سایت در بخش های مختلف را بررسی کرده و در صورت پایین بودن کیفیت تصاویر و یا لود نشدن تصاویر برای کاربران مسئله را سریعاً رفع کند.
4.پشتیبانی بخش سئو و بهینه سازی سایت
برخی از شرکت ها و سازمان ها از یک پشتیبان سایت انتظار آشنایی با مسائل سئو و درک مفاهیم اولیه آن را نیز دارند، از این رو برخی از این وظایف پشتیبان وب سایت که در این زمینه انتظار می رود را میتوان به مواردی مانند بررسی نقشه سایت، بررسی پیدا کردن صفحات دارای خطای ۴۰۴ و لینک های شکسته شده و همچنین برنامه ریزی جهت سئو خارجی و غیره را در این زمینه تا حدودی آشنا باشد.
اهمیت پشتیبانی سایت
همانطور که پیشتر نیز گفته شد پس از طراحی سایت و استفاده متناوب از آن ممکن است وب سایت با اختلالاتی روبرو شود و یا دچار مشکلاتی شود که از جانب ما پیش بینی نشده باشد و یا هیچ ایده و راه حلی برای رفع آن نداشته باشیم.
از این رو به یک پشتیبان سایت نیاز است تا در همه شرایط بتواند وبسایت را زیر نظر گرفته و در صورت بروز هرگونه مشکل در جهت رفع آن برآید، زیرا رفع مشکلات وب سایت در کمترین مدت زمان و برگرداندن آن به روال عادی و قرار دادن آن در دسترس افراد و کاربران یکی از مسائل مهم در سئو و بهینه سازی سایت می باشد.
موارد مهم پشتیبانی سایت
یک پشتیبان علاوه بر تمام مهارت هایی که دارد نیاز است تا شرایط روحی جهت تبدیل به یک پشتیبان موفق را نیز دارا باشد.
پس اگر قصد دارید در این راه قدم بردارید و به دنبال این هستید لازم است که برخی از ویژگی ها مانند، بینیاز از توانایی حل مسئله، فعال بودن هنگام بروز مشکل، داشتن روحیه کار تیمی و کار کردن با اعضای گروه و علاقه به آموزش و یادگیری و همچنین به روز رسانی اطلاعات و دانش خود در زمینه کاری را در روحیات خود جستجو کنید تا در نهایت تصمیم بگیرید که برای این شغل مناسب هستید یا خیر؟ آنگاه به سراغ ادامه مسیر بروید.
کلام آخر
پشتیبانی سایت پس از طراحی وبسایت از مهم ترین بخش هایی است که حتماً نیاز است تا به آن با اهمیت پرداخته شود، زیر را با داشتن یک شخص منظم و متعهد و همچنین دارای علم و دانش لازم در این زمینه میتوان تمام نگرانیهای خود را در رابطه با بروز مشکلات وب سایت رفع کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید