کپی رایتینگ با تولید محتوا چه تفاوتی دارد؟
سوال رایجی که امروزه در بین مشاغل دیجیتالی و آنلاین یا سایر کسب و کارها ایجاد شده این است که تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا چیست؟ که برای پاسخ باید ابعاد این دو فعالیت با جزئیات بیشتری بررسی گردد. در واقع تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا در مهارت، هدف و نوع ارائه مطالب گوناگون توسط نویسندگان آنها است. بنابراین با وجود برخی تشابهات انجام تولید محتوا و کپی رایتینگ به دو مسیر جدا ختم خواهد شد.
در واقع تولید محتوا برای افزایش محبوبیت و جذب ترافیک موتورهای مختلف جستجو است. این در حالی است که کپی رایتینگ عاملی برای جذب مشتریان و ترغیب دیگران به خرید محصولات و خدمات گوناگون خواهد بود. علاوه بر این مورد، کپی رایتینگ و تولید محتوا در سایر امور نیز با هم متفاوت هستند که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت. بنابراین در این مقاله سعی خواهد شد که به پرسش کلیدی، کپی رایتینگ با تولید محتوا چه تفاوتی دارد؟ و به تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا پرداخته شود.
مفهوم کپی رایتینگ چیست؟
برای درک بهتر تفاوت بین کپی رایتینگ و تولید محتوا بهتر است که از تعریف مفهوم دقیق این دو شروع کرد. در واقع کپی رایتینگ نوعی تبلیغنویسی توسط کپی رایترها برای بازاریابی و افزایش مشتریان است. بنابراین فرایندی که متن تبلیغی برای فروش تولید یا خدمتی توسط فردی انجام شود، کپی رایتینگ است. لازمه موفقیت کپی رایتر آگهی از مهارت نویسندگی و دانش بازیابی و جذب مشتری است و وظیفه او فروش به هر قیمتی است.
به طور کلی مهمترین هدف کپی رایترها یا افراد کپینویس تبلیغات، که نوعی فروشنده و بازاریاب مجازی هستند، تبدیل ترافیک ورودی سایتها به افزایش فروش هر چیزی است. به طور کلی هدف، نوع متن و فرایند تبلیغات در کپی رایتینگ و تولید محتوا کاملا متفاوت است.
مفهوم تولید محتوا چیست؟
این مفهوم که تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا چیست؟ یا چه مرزی این دو فعالیت پر طرفدار را جدا میکند؟ با تعریف تولید محتوا بهتر نشان داده میشود. بنابراین تولید محتوا در واقع فعالیت نویسنده جهت افزایش ترافیک و کاربران ورودی به یک سایت است. بنابراین محتوای تولیدی توسط محتوا نویسان بیشتر برای اطلاع رسانی، افزایش دانش افراد در یک زمینه خاص و بیان حقیقت یک عنوان یا موضوع خاص است. بنابراین محتوانویس با توجه به مهارت نویسندگی و سئو موانع جذب مخاطب یا کاربران سایتها را کنار میگذارد. در ادامه به تفاوتهای کلی و جزئی محتوانویسی و کپینویسی بیشتر پرداخته خواهد شد.
تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا چیست؟
اگر چه بر اساس تعاریف محتوانویسی و کپی رایتینگ وجود تفاوت در این دو مقوله دیده میشود، اما اصلیترین تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا به دلایل زیر است. این موارد به خوبی فرق بین یک فرد کپی رایت و محتوانویس برجسته را نشان خواهد داد. به طور خلاصه این مبحث که تفاوت تولید محتوا و کپی رایتینگ چیست؟ عبارتند از:
- تلاش مستقیم و سریع کپی رایتینگ برای خرید با اعلام کمبود در مقابل بیان غیر مستقیم محتوانویسی و سرگرم کردن متقاضی برای خرید احتمالی در آینده
- از اهداف منحصر به فرد کپی رایتینگ اقدام به فروش و اولویت هدف محتوانویس اطلاعرسانی و افزایش آگاهی است.
- تمرکز کپی رایتینگ بر بازاریابی و جذب مشتری بیشتر و تمرکز محتوانویسی بر افزایش سئو و ارتقاء سایت در موتورهای جستجو
- متون ارائه شده در سایت برای محتوانویسی طولانی یا متوسط اما برای کپی رایتینگ متن کوتاه
- نتیجه ایجاد شده برای محتوانویسی طولانی مدت اما برای کپی رایتینگ کوتاه مدت است.
- محتوانویسی باعث ترافیک طبیعی و راندمان بالای سایت شده اما کپی رایتینگ کاربران و ترافیک سایت را به فروش تبدیل میکند.
- در محتوا داشتن اطلاعات عمومی اهمیت زیادی دارد اما در کپی رایتینگ علم بازاریابی اولویت دارد.
- از نظر اثرگذاری و ارزش متن تولیدی، تولید محتوا اولویت بیشتری نسبت به کپی رایتینگ دارد.
تفاوت سبک نوشتن در تولید محتوا و کپی رایتینگ
نوع سبک نوشتاری در کپی رایتینگ و تولید محتوا کاملا متفاوت است و نویسندگان در فرایند نوشتن تبلیغ یا سئو باید به نکات زیادی در این پروسه توجه نمایند. معمولا در کپی رایتینگ با لحن معمولی و از کلمات عامیانه بیشتری استفاده خواهد شد. این در حالی است که در سئو و یا تولید محتواهای گوناگون با توجه به موضوع و عنوان سایت باید از سبکی رسمی یا جدی و یا عمومی با توجه به نوع سایت درخواست کننده محتوا استفاده کرد.
در نهایت متن نهایی محتوا یا کپی رایت باید ساده، روان و قابل فهم برای تمامی سنین و همه مردم جامعه باشد. همچنین تکنیک نوشتاری در محتوانویسی به دنبال جلب اعتماد کاربران سایت است در حالی که این تکینکها در کپی رایتینگ بیشتر بر تشویق و ترغیب به خرید افراد یا سلایق مختلف است. کپی رایتر باید به خوبی با دانش مارکتینگ و خرید مجازی یا دیجیتال مارکت آشنایی داشته باشد و بر اساس آن متن تبلیغی تولید کند اما در بین محتوا نویسان تمرکز و توجه اصلی به چک لیست سئو خواهد بود.
کپی رایتینگ بهتر است یا تولید محتوا؟
تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا به قدری زیاد است که در عین حال، ابهام و تردید صاحبان سایتها ممکن است در انتخاب بین یک نوع از این فعالیتها برای توسعه سایت و گسترش شهرت برند آنها یا نام سایت بیشتر باشد. با این وجود هدف بازاریابی افراد باعث انجام تصمیم نهایی برای استفاده از کپی رایتینگ و یا تولید محتوا است اما برخی از سایتها به طور مداوم از هر دو فعالیت جهت پیشبرد اهداف سایت استفاده میکنند.
بنابراین در صورت تمایل به افزایش فروش و رونق بازاریابی مرکز یا موسسه خاصی بهتر است که از کپی رایتینگ و فنون آن استفاده شود. در حالتی که هدف از ایجاد سایت، برقراری ارتباط بیشتر با کاربران یا ممبرهای سایت و همچنین آموزش مطالب گوناگون به افراد باشد، تولید محتوا و سئو پیشنهاد میشود. بنابراین بعد از فهم اینکه تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا چیست؟ باید به صورت مکمل از هر دو برای ارتقاء سایت و افزایش اعتبار آن در گوگل یا سایر موتورهای جستجوگر استفاده کرد.
تفاوت مهارتهای کپی رایتینگ با تولید محتوا چیست؟
با دانستن مهارت لازم و ضروری برای فعالیتهای کپی رایترها و محتوانویس، بهتر به جزئیات تشابهی و یا تمایز آنها پی برده میشود. از مهارتهایی که تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا را مشخص میکند، عبارتند از:
- نوشتن مقالات جدید و بروز در محتوانویسی در برابر تدوین صفحات لندینگ تبلیغی در کپی رایتینگ
- نوشتن متون رپورتاژ در محتواها در برابر ایمیل و بیلبوردهای تبلیغاتی در کپی رایتینگ
- تهیه پادکست و انکرتکست مناسب در محتوانویسی و نوشتن متن تبلیغی در شبکههای اجتماعی در کپی رایت
- افزایش مقام سایت با به روزرسانی در گوگل در محتوانویسی در مقابل برانگیختن روحیه خرید در مشتریان برای کپی رایتینگ
- فرشنس محتوا و لندینگ سایت توسط محتوانویس در برابر کپینویسی با کیفیت توسط کپی رایترها
تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا در زمینه ارائه فعالیت
نوشتههای تولید شده توسط محتوانویس در زمینه ارائه فعالیت و راههای انتشار متون نگارش شده با کپی رایتینگ متفاوت است. به طوری که این نوشتههای موجود توسط محتوانویسان در انواع وبلاگ ها، مجله، خبرنامه، صفحات وب، کتابهای دیجیتالی، روزنامه، تبلیغات چاپی و سایر حوزههای سئو ارائه خواهد شد و مخاطبان خاص خود را خواهد داشت.
از طرفی کپی رایترها نیز متنها و نوشتههای تبلیغاتی خود را از راههای مختلفی مانند ایمیل، اپلیکیشن، کپی رایتری بازاریابی، اسکریپتهای تصویری، صفحات و مناطق فروش، بروشورهای تبلیغی، تبلیغات اینترنتی و انواع شبکههای اجتماعی ارائه میکنند. بنابرای نحوه ارائه فعالیت این دو گروه نیز در هر فضای اجتماعی یا الکترونیکی یا مجازی متفاوت است.
کلام آخر
در جامعه دیجیتالی و بازاریابی کنونی سوالاتی مانند، تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا چیست؟ آیا در سایتها این تفاوت قابل مشاهده است؟ برای هر سایت محتوانویسی بهتر است یا کپی رایتینگ؟ بسیار به چشم میخورد. با توجه به اهداف متفاوت، سبک نوشتاری، نوع محتوا و تمایز مهارتی در این دو فعالیت محبوب و پر متقاضی در سایتها، تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا بسیار واضح و البته زیاد است. با این وجود افراد زیادی نوشتن کپی رایت را با تولید محتوا یکسان و مشابه میدانند در حالی که این دو مفهوم کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.
در این مقاله به این پرسش که کپی رایتینگ با تولید محتوا چه تفاوتی دارد؟ با جزئیات مفصل پاسخ داده شد. علاوه بر این تعریفی جامع از فعالیت کپی رایترها و محتوانویسان ارائه شد که بیشتر به درک تفاوت بین کپی رایتینگ و تولید محتوا کمک خواهد کرد.
سوالات متداول
۱) آیا تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا در تمام کشورها یکسان است؟
بله این دو فعالیت با وجود محبوب بودن در بین تمامی مردم، دارای تشابهات و تفاوتهایی خاص در تمام مناطق جهان است و تنها زبان ارائه مفاهیم یا تبلیغات در کپی رایتینگ و تولید محتواها فرق دارد.
۲) بهترین نوع تولید متون و ایجاد شهرت برای شرکتهای تولید محصولات به مشتریان کدام است؟
برای بازاریابی و فروش محصول از طریق کپی رایتینگ توسط افراد متخصص و دارای مهارت در این زمینه امکان فروش بیشتر در کنار شهرت بالاتر برای محصولات تمامی شرکتها همواره وجود دارد.
۳) اولین مطلب و مهارت مهم برای محتوانویسی چیست؟
داشتن مهارت در سئو و آگاهی در نوشتن مطالب کاملا جدید به صورت خلاقانه و بدون کپی از دیگر افراد یا سایتها اصلیترین و اولین مهارت یا الزامات کاری همه محتوا نویسان یا علاقه مندان به این فعالیت در اینترنت و یا سایر فضاهای مجازی است.
دیدگاهتان را بنویسید