position در سرچ کنسول چیست
یکی از معیارها و مواردی که در سرچ کنسول برای سنجش وجود را می توان به Average Position اشاره کرد که به آن موقعیت میانگین نیز می گویند؛ برخی از سئوکاران به این معیار اهمیت زیادی می دهند و در تلاش هستند تا وبسایت آن ها در این متریک جزو سه لینک برتر باشد اما واقعا position در سرچ کنسول چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ تمام سوالات خود را در رابطه با این بخش از سرچ کنسول دریافت کنید.
ابتدا اگر نمی توانید وبسایت خود را به سرچ کنسول وصل کنید بهتر است مقاله نصب سرچ کنسول را مطالعه کنید تا پس از وصل کردن وبسایت خود به سرچ کنسول بتوانید با استفاده از آموزش performance درسرچ کنسول با تمامی بخش های مهم performance آشنا شوید و نقاط قوت و ضعف وبسایت خود را بدست آورید تا با استفاده از آن وبسایت خود را به لینک های برتر برسانید.
معنی Average Position در سرچ کنسول
ابتدا بخواهیم به صورت ساده و روان بگوییم، میانگین موقعیت وبسایت مورد نظر را نمایش می دهد؛ بار دیگر به این کلمه دقت کنید؛ میانگین موقعیت، پس بصورت دقیق رتبه شما را مشخص نمی کند بلکه میانگینی از موقعیت سایت شما را نشان می دهد و به همین دلیل است که اگر عدد 2 یا 3 در موقعیت صفحه ای از سایت خود مشاهده کردید ذوق زده نشوید و خونسردی خود را حفظ کنید، زیرا محاسبه این میانگین موقعیت توسط گوگل ماجراها دارد.
position در سرچ کنسول چیست؟
پوزیشن یا میانگین رتبه و موقعیت گزارش عملکردی در سرچ کنسول است که با توجه به جستجوی کاربران، دیتا و صفحاتی که برای یک کلمه کلیدی خاص از وبسایت مورد نظر ساخته شده است، اندازه گیری می شود. دقت کنید پوزیشن تنها زمانی محاسبه می شود که آدرس یکی از صفحات وبسایت مورد نظر ایمپرشن دریافت کرده باشد، در غیر این صورت نمی توان هیچ میانگین جایگاهی برای آن محاسبه کرد و گوگل هیچ چیزی را نمایش نمی دهد.
به این معنا که یا باید در نتایج صفحه اول نتایج جستجو جضور داشته باشید و یا اگر در صفحات دوم و سوم و… هستید کاربران به آن صفحات مراجعه کنند تا برای وبسایت شما ایمپرشن محسوب شود؛ برای آشنایی بیشتر می توانید با استفاده از مقاله impression چیست تمامی اطلاعات لازم را در این رابطه بدست آورید. بنابراین یک لینک یا سایت باید حتما impression داشته باشد تا میانگین رتبه آن در سرچ کنسول محاسبه و ثبت شود.
لازم است بدانید عوامل مختلفی بر نحوه نمایش نتایج گوگل تاثیرگذار است که برخی از مهمترین آن ها موقعیت جغرافیایی، ابزار مورد استفاده برای جستجو، سیستم های توصیه گر که متناسب با علاقمندی قبلی نتایج را نمایش می دهد و… در نحوه نمایش نتایج موثر است؛ از این رو ممکن است یک کوئری یا کلمه کلیدی در جایگاه های مختلفی نمایش داده شود. به عنوانن مثال “آموزش رایگان سئو” یک بار در جایگاه 1 و بار دیگر در جایگاه 3 و در مکانی دیگر در جایگاه 5 نمایش داده شود، بنابراین در میانگین پوزیشن، میانگین جایگاه یا موقعیت ها را نمایش می دهد.
Average Position چگونه محاسبه می شود؟
فرض کنید وبسایت شما دارای ده کوئری یا همان کلمه کلیدی است، پس از بدست آوردن موقعیت و پوزیشن هر یک از کلمات سپس بین موقعیت های هر 10 کلمه میانگین گرفته می شود و در نهایت Average Position با رنگ نارنجی در بالای گوگل سرچ کنسول مشاهده می کنید؛ توجه کنید این عددی که مشاهده می کنید میانگین پوزیشن در همان محدوده زمانی است که انتخاب کرده اید؛ بنابراین با تغییر زمان طبیعی است که این عدد نیز تغییر می کند.
یک مثال از چگونگی محاسبه Average Position را با هم بررسی می کنیم؛ قبل از هر چیزی در نظر داشته باشید گوگل برای بدست آوردنن میانگین از هر کوئری بالاترین رتبه را در نظر می گیرد، این که گفتیم یعنی چی؟! سخت نیست به مثال زیر دقت کنید متوجه میشید! 🙂
در نظر بگیرید وبسایت با کلمه کلیدی “چگونه سئو کار شویم” یکبار در جایگاه 2، یکبار جایگاه 4 و یکبار هم جایگاه 6 نمایش داده شده است و کلمه کلیدی”نوشتن عنوانن جذاب برای سایت” نیز یکبار در لینک 1، یکبار در لینک 2 و یکبار در لینک 5 باشد؛ در چنین شرایطی تصور کنیم وبسایت خانوم سین تنها این دو کلمه را دارد و دیگر با هیچ کوئری کار نکرده است، پس گوگل از کلمه اول جایگاه 2(کمترین) و از کوئری دوم نیز جایگاه 1 را می گیرد که این دو را با هم جمع می کند و تقسیم بر 2 م یکند تا میانگین پوزیشن کل وبسایت بدست بیاید.
چرا نتایج Position اعشاری است؟
همانطور که پیش تر نیز اشاره شد برای محاسبه میانگین پوزیشن اعداد با هم جمع و تقسیم بر تعداد می شود تا میانگین بدست بیاید؛ این فرمول برای محاسبه میانگین موقعیت تمام کوئری ها، دیواس ها و… صدق می کند؛ امــا برای محاسبه موقعیت هر کوئری در نظر داشته باشید که یک کوئری یکسان در دستگاه های مختلف یا کشورهای مختلف نتایج یکسانی ندارد، به عنوان مثال شما در شهر تهران کلمه “کانسپت کلمه کلیدی” را سرچ می کنید و مشاهده می کنید وبسایت خانوم سین در رتبه اول است امــا دوست شما در آلمان عینا همین کلمه را سرچ می کند و ممکن است وبسایت فرین آکادمی رتبه اول باشد و یا غیره…
بنابراین در نهایت میانگینی از موقعیت هایی که با آن کوئری صفحه ای از وبسایت شما دیده شده را با هم جمع و از آن میانگین می گیرد در نهایت موقعیت هر کوئری بدست می آید؛ بنابراین اگر عدد اعشاری مشاهده می شود کاملا طبیعی است.
آیا نتایج Position در سرچ کنسول قابل اعتماد است؟
احتمالا زمانی که نتایج Position را در سرچ کنسول خود مشاهده می کنید و خودتان نیز همان کلمه را در گوگل جستجو می کنید با یکدیگر همخوانی ندارد و تعجب می کنید از این نتیجه و شاید به گوگل نیز شک کنید که به شما دروغ می گوید!! امــا مسئله چیست؟! خب همانطور که پیش تر نیز اشاره شد آنچه به عنوان جایگاه شما در Position مشخص می شود نتیجه ای از جایگاه ها و نمایش کوئری در شرایط مختلف است و به همین دلیل است که متغیر است زیرا میانگینی از کل نمایش ها می باشد.
بنابراین به نظر شما آیا می توان به نتایج این بخش از سرچ کنسول به تنهایی اعتماد کرد؟! اگر تجربه ای در این زمینه دارید در بخش نظرات سایت برای ما ارسال کنید.
با توجه به مقاله What is position از خود گوگل نیز اشاره شده است که عوامل مختلفی از جمله سرچ با ابزارهای مختلف مانند موبایل، تبلت، لپ تاپ یا سرچ از موقعیت های مختلف در نحوه نمایش نهایی نیز تاثیرگذار است؛ بنابراین این آمار در تلاش است تا جایگاه تقریبی وبسایت شما را در کوئری های خاص نمایش دهد و یا در نهایت به صورت کلی میانگینی از تمام موقعیت ها را نمایش دهد. با استفاده از این متریک می توانید در کنار دیگر بخش ها از جمله CTR به اطلاعات بیشتری از وبسایت خود دست پیدا کنید.
نحوه ارزیابی Average position در سرچ کنسول
برای دسترسی به این بخش ابتدا به سرچ کنسول سایت خود می روید و سپس از نوار سمت چپ Performance را انتخاب می کنید، در این بخش نموداری را مشهده می کنید که با استفاده از آن می توانید سایت خود را تحلیل کنید؛ این بخش از سرچ کنسول دریایی از اطلاعات در رابطه با وبسایت شما دارد، در همین قسمت می توانید با انتخاب یکی از فیلترهای زمان و فعال کردن گزینه Average position در پایین بخش کوئری یا صفحات به ترتیب پوزیشن هر کوئری را مشاهده کنید و همچنین در بالای صفحه نیز میانگین جایگاه وبسایت را به صورت کلی نمایش می دهد.
خطی که به رنگ نارنجی مشاهده می کنید نمودار میانگین موقعیت است که میانگین موقعیت سایت شما را در آدرس های مختلف و با کلمات کلیدی متفاوت نمایش می دهد. بنابراین با توجه به متغیر بودن این معیار ارزیابی نمی توان بصورت صد در صد به آن اعتماد کرد اما می توانید با استفاده از آن صفحاتی که عملکردی ضعیفی دارند را پیدا کنید و همچنین با استفاده از این بخش در کنار بخش های دیگر می توانید نتایج خوبی را بدست آورید.
کلام آخر
تحلیل و بررسی Average position در سرچ کنسول بحث پیچیده ای است و لازم است تا بصورت عملی با آن کار کنید و صفحات و کلمات مختلفی را با این بخش بررسی کنید تا به صورت کامل بتوانید تمامی آنچه در این مقاله از position در سرچ کنسول چیست و چه نقشی دارد را درک کنید، توجه کنید اعداد مشخص شده در این بخش به تنهایی نمی تواند مسائل زیادی را برای شما مشخص کند و شما برای واضح تر بودن نتایج بدست آمده لازم است از متریک های مختلفی در سرچ کنسول استفاده کنید تا نتایج قابل اعتماد تر باشد.
بنابراین می توانید پس از اجرای عملی این دستورات و تحلیل position در سرچ کنسول در نهایت تمامی سوالات و ابهاماتی که برای شما بوجود آمده است را از بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا تمامی سوالات شما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ داده شود؛ همچنین می توانید از آموزش های رایگان خانوم سین نیز در این زمینه استفاده کنید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
محتوای هاب چیست؟
مشاور سئو چیست؟
کد ga چیست؟
دامنه چیست؟
منشن چیست؟
ریدیزاین سایت چیست؟
2 نظر
دیدگاهتان را ثبت کنید
بسیار خوب بود. فقط موردی که هست بعضی الان در بحث سئو چطور میشه دقیقا مشخص کرد که یک کلمه کلیدی برای فلان سایت در کدام صفحه نمایش داده میشه و جایگاه داره؟
شما با تحقیق کلمه کلیدی مشخص میکنید هر کلمه برای چه صفحه تارگت شود و بالا بیاید.