انواع لینک سازی
قبل از هرچیزی این نکته را بدانید حتی در صورتی که محتوای ارزشمندی در وبسایت خود منتشر کنید، تنها نیمی از موارد لازم از نظر گوگل را رعایت کرده اید و برای رسیدن و ماندن در صفحه یک گوگل علاوه بر تولید محتوای قوی به مواردی همچون لینک سازی نیاز است که انواع لینک سازی را می توان به لینک سازی داخلی و خارجی اشاره کرد.
در مقالات متعددی آموزش لینک سازی داخلی، تعداد لینک های هر مقاله و مواردی از این قبیل را بررسی کردیم و اما لینک سازی خارجی نیز انواع مختلفی وجود دارد که میزان تاثیر هریک در سئوی سایت متفاوت است، در ادامه انواع مختلف لینک سازی به صورت کامل بررسی می شود.
اهمیت لینک سازی در سئو
یکی از مواردی که برای رسیدن به صفحه اول گوگل و کسب اعتبار وبسایت لازم است گرفتن بک لینک است که در مقاله چگونه بک لینک بگیریم روش های اصولی به صورت کامل شرح داده شده است، اما چرا بک لینگ گرفتن تا این اندازه اهمیت دارد؟!
زمانی که وبسایت های مختلف به وبسایت شما لینک می دهند این پیغام به گوگل منتقل می شود که وبسایت شما دارای ارزش زیادی است و می تواند ارزشی را به مخاطب نیز منتقل کند و به همین صورت ارزش و اعتبار وبسایت یا صفحه سایت مورد نظر نزد گوگل افزایش می یابد. پس با گرفتن لینک از وبسایت های معتبر می توانید تاثیر زیادی بر برند سازی سایت و همچنین افزایش میزان بازدید سایت داشته باشید.
علاوه براین گوگل در مستندات اخیر خود اعلام کرده است که تولید محتوای باکیفیت و همچنین قرار دادن پیوند در آن از جمله فاکتورهای مهم در رتبه بندی سایت است. امــا با توجه به هوشمند بودن ربات ها و الگوریتم های گوگل اگر به دنبال خرید بک لینک از سایت ها باشید قطعا این مساله پس از چندبار تکرار از دید گوگل پنهان نمی ماند و یکی از روش های سئو کلاه سیاه به شمار می آید که در نهایت باعث جریمه سایت توسط گوگل می شود.
بنابراین لینک سازی داخلی و خارجی هر دو دارای اهمیت بالایی هستند که هریک در نهایت به جذب بیشتر مخاطبین، افزایش ماندگاری کاربر در سایت، بالا بردن میزان ورودی کاربران و… تاثیر گذار است؛ اما چند نوع لینک سازی وجود دارد؟ در ادامه ابتدا به بررسی انواع لینک ها در لینک سازی و سپس انواع مختلف لینک سازی خارجی را بررسی می کنیم.
انواع لینک ها در لینک سازی
شناختن لینک ها قبل از استفاده از آن ضروری است زیرا در نهایت می توانیم آنچنان که باید از آن نتیجه مورد نظر را دریافت کنیم و همچنین از طرفی با توجه به نوع وبسایت و هدف مورد نظر می توانیم بهترین نوع لینک را انتخاب کنیم، انواع لینک و لینک سازی در یک دسته بندی کلی به موارد زیر تقسیم می شود:
- Follow
- Nofollow
- UGC
- Sponsored
- Noopener
- Noreferrer
Follow
یکی از فاکتورهای گوگل بررسی این مساله است که آیا افراد به سایت شما لینک می دهند یا خیر، چه افرادی و از چه نوع سایتی به سایت شما لینک می دهند، کدام صفحات از سایت شما لینک بیشتری دریافت می کند و… که در نهایت نشان دهنده میزان اعتبار و ارزش سایت شما از نظر سایر کاربران در سایت های مختلف است.
یکی از شعارهای گوگل رد رابطه با میزان اهمیت سایت این است که من شما را دوست دارم اگر کاربران شما را دوست بدارند و از شما راضی باشند.
بنابراین در صورتی که وبسایت های مختلفی به سایت شما لینک بدهند و یا پس از یک متن مثبت سایت شما را به دیگران معرفی کنند که لینک سایت شما رد آن قرار گرفته باشد از نظر گوگل نشان دهنده اعتبار و ارزش بالای شما نزد دیگر کاربران و مخاطبین است و در نهیات اعتبار سایت شما از نظر گوگل بالا می رود.
لینک های followدقیقا این اعتباری که از آن صحبت کردیم را از سایت x به سایت y انتقال می دهند زیرا در صورتی که یک وبسایت در محتوای صفحات خود لینک فالو استفاده می کند ربات های موتور جستجو از طریق لینک می توانند وارد سایت شما شده و صفحه مورد نظر و حتی تمام سایت شما را پایش کنند که تاثیر بسزایی در رشد وبسایت دارد.
Nofollow
نوفالو که به صورت rel = nofollow در سایت استفاده می شود این امکان را برای وبسایت مبدا فراهم می کند که بدون دنبال کردن لینک به لینک مقصد لینک بدهد، یعنی چه؟!
لینک هایی که به صورت نوفالو درج می شوند به موتور جستجو این پیغام را ارسال می کنند که پیوند درج شده را دنبال نکن و ربات های گوگل یا دیگر موتور جستجوها نیز به دلیل هوشمند بودن این دستور را اجرا و به لینک درج شده در سایت مراجعه نمی کنند. اما چه کاربردی دارد؟ در صورتی که بخواهیم به یک منبع غیرقابل اعتماد اشاره کنیم می توانیم این نوع لینک را در سایت خود درج کنیم.
انواع لینک سازی خارجی بصورت طبیعی
در سئو و بهینه سازی سایت همواره تاکید می شود از دور زدن گوگل و دیگر موتور جستجوها خودداری کنید زیرا در صورتی که الگوریتم های گوگل را نقض کنید احتمال جریمه شدن وبسایت بالا می رود اما در مقابل می توانید از روش های سئو کلاه سفید استفاده کنید و حتی لینک سازی خارجی را نیز به یک تکنیک کلاه سفید تبدیل کنید؛ اما چگونه؟ به روش های زیر دقت کنید:
تولید محتوا ارزشمند برای اشتراکگذاری
یکی از روش هایی که می تواند به گرفتن بک لینک از سایر وبسایت ها کمک کند تولید محتوای با ارزش است، زیرا در صورتی که شما در زمینه کاری سایت خود محتوای ارزشمندی تولید کنید در نهایت به یک مرجع تبدیل می شوید و دیگر وبسایت ها به سایت و محتوای شما لینک می دهند که از جمله انواع روش های لینک سازی خارجی به شمار می آید که می توانید میزان بازدید سایت خو را نیز بالا ببرید.
همچنین در صورتی که در محتوای خود به آمار رسمی، مطالعات تحقیقاتی و آماری، جداول مستند، نمودار، گزارشهای نظرسنجی و… نیز اشاره کنید احتمال موفقیت سایت شما در گرفتن بک لینک بالا می رود.
تولید پست مهمان
Guest Blogging یکی دیگر از روش های کاربردی برای دریافت لینک و استراتژی لینک سازی داخلی به شمار می آید که دو سر سود دارد، برای شما و صاحب وبسایت، زیرا در عین حال که شما در سایت دیگری پست جدیدی می گذارید و قطعا به عنوان یک گام مثبت برای وبسایت مبدا به شمار می آید در عین حال می توانید محتوای خود را به سایت مقصد نیز هدایت کنید و به نوعی در بخش های درستی از محتوا لینک قرار دهید. همچنین می توانید برای پاسخ دادن به سوال دیگران سایت خود را قرار دهید.
برای ارسال پست مهمان بهتر است در سایت یا محتوایی این کار را انجام دهید که با مطالب سایت شما ارتباط داشته باشد و همچنین بهتر است از سایت هایی با DA بالا استفاده کنید تا تاثیرگذاری آن قابل مشاهده باشد و همچنین در صورت امکان و دسترسی داشتن علاوه بر معرفی کامل برند و سایت، لینک وبسایت را نیز در محتوا قرار دهید.
کامنتگذاری زیر محتواهای مرتبط
وبسای های مختلفی وجود دارد که امکان قرار دادن لینک را در بخش کامنت برای کاربران قرار داده است که می توانید علاوه بر ارسال نظر و ارسال پاسخ سایر کاربران لینک سایت خود را نیز در آن قرار دهید؛ البته نکته مهمی که باید به آن توجه کنید در صورتی که لینک سازی بیش از اندازه و در بخش های نامرتبط قرار داده شود قطسعا تاثیر چندانی نخواهد داشت بلکه به عنوان سئو کلاه سیاه نیز محسوب می شود که احتمال جریمه شدن سایت نیز بالا می رود.
بنابراین در روش کامنت گذاری ابتدا توجه کنید هدف شما پاسخ دادن به نیاز کاربر باشد نه صرفا ارسال لینک سایت؛ لینکی که در وبسایت قرار می دهید مصنوعی نباشد و تا حد زیادی سعی کنید با کاربران و نویسنده محتوا ارتباط برقرار کنید که تاثیر کامنت گذاری به صورت کاملا مشهود باشد.
استفاده از دایرکتوریهای آنلاین
یکی از روش های ساخت بک لینک استفاده از دایرکتوری های آنلاین است که حتما باید به معتبر بودن دایرکتوری انتخاب شده و مرتبط بودن با موضوع سایت خود دقت کنید زیرا در صورتی که با یکدیگر مرتبط نباشد این روش دریافت بک لینک جزو سئو کلاه سیاه دسته بندی می شود.
برای استفاده از دایرکتوری ها حتما به مواردی همچون اعتبار دامنه دایرکتوری، وارد کردن اطلاعات وبسایت در تمام وبسایت ها یکسان باشد و… توجه کنید زیرا تمامی نکات ذکر شده در میزان کیفیت لینکسازی خارجی موثر است.
ایجاد ارتباط شخصی با بلاگرها و وبسایتها
می توانید متناسب با حوزه کاری و سایت خود یکی از کلمات کلیدی مرتبط را سرچ کنید و سپس صفحاتی که در لینک اول مشاهده می شود را با استفاده از ابزارهای سئو بررسی کنید که تاکنون وبسایت چه بک لینک هایی از چه وبسایت هایی گرفته است، سپس می توانید از این روش برای ارتباط گرفتن با مدیران سایت و صاحبین نشریه های محتوایی ارتباط برقرار کنید و خدمات وبسایت خود را به درستی به آن ها معرفی کنید تا در صورت تمایل در مطالب مرتبط به سایت شما نیز لینک بدهند.
پیدا کردن صفحات مرجع و لینک گرفتن از آنها
برای وبسایت های مرتبط با حوزه کاری خود تولید محتوا انجام دهید و یا سایت های عمومی که کاربران زیادی دارد مانند ویکی پدیا را با مطالب مفید و کاربردی ویرایش کنید، سپس به عنوان منبع آدرس سایت خود را قرار دهید.
شرکت در فعالیتهای اینترنتی
یکی دیگر از روش ها شرکت در فعالیت های اینترنتی از جمله برگزاری وبینار، لایو و جلسات آنلاین و اینترنتی است که از این طرقی می توانید علاوه بر معرفی وبسایت و محصولات و خدمات سایت برای وبسایت خود نیز لینک درج کنید.
انواع لینک سازی داخلی سایت
لینک سازی داخلی نیز دارای انواع و روش های مختلفی است که در ادامه به بررسی 4 مورد آن می پردازیم:
لینکسازی دستی داخل محتوا
یکی از روش های رایج در لینک سازی داخلی درج لینک در بدنه محتوا است که ابتدا یک انکرتکست درست انتخاب می کنیم و سپس لینک مورد نظر را درج می کنیم، برای لینکسازی داخلی می توانید از مقاله آموزش لینک سازی داخلی استفاده کنید، همچنین اگر نمی دانید انکر تکست چیست بهتر است مقاله لینک شده را مطالعه کنید زیرا انتخاب انکرتکست در لینک سازی داخلی و خارجی اهمیت دارد.
لینکسازی تصاویر
روش دیگری که برای لینک سازی داخلی استفاده می شود قرار دادن لینک صفحه مورد نظر بر روی تصویر است که با کلیک بر روی تصویر کاربر به صفحه لینک شده هدایت می شود.
لینکسازی در منو سایت
هر سایتی دارای یک منو است که می توانید در این بخش نیز لینک صفحات سایت را قرار دهید، به این صورت که کاربر با کلیک کردن بر روی لینک به صفحه ای از سایت خودتان منتقل شود؛ امــا برای قرار دادن لینک در منو سایت حتما دقت کنید به صفحاتی لینک دهید که کاربردی تر است و برای مخاطبین اهمیت بیشتری دارد.
لینکسازی داخلی از صفحه اصلی سایت
مهمترین بخش هر سایت صفحه اصلی سایت است که قرار دادن لینک صفحات مهم سایت در این صفحه تاثیر و اهمیت بسیار زیادی دارد که می توانید با رعایت نکات و اصول لینک سازی داخلی را در صفحه اصلی سایت قرار دهید.
کلام آخر
در این مقاله تلاش شد تا با انواع لینک سازی و نقش آن در سئوی سایت آشنا شویم و می توان گفت ابتدا لینکسازی داخلی و سپس لینکسازی خارجی از جمله اقداماتی است که برای بهینه سایز سایت باید انجام دهیم تا بتوانیم به عنوان یکی از لینک های دائمی در صفحه اول گوگل تبدیل شویم.
شما چه نوع لینک سازی خارجی یا داخلی را استفاده می کنید و کدام روش نتیجه بهتری دارد؟ خوشحال میشیم نظرات و روش هایی که تاکنون برای لینکسازی سایت استفاده کردین رو در قسمت نظرات ارسال کنید.
دیدگاهتان را بنویسید